Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 3820 ggr
reira
0

Soffa i konstläder?

Hej!

Vi har en soffa i vardagsrummet som illrarna bor bakom och den drar till sig nåt otroligt med illerlukt! Det luktar mer iller hos mig som har två än hos "grannen" som har sju i vardagsrummet!

Det e en gammal som vi fick gratis när vi flyttade in med icke avtagbar klädsel. Soffan ska ut ut ut innan det smittar av sig på väggarna. Kollar runt lite på blocket och så på begagnade skinnsoffor men har nu hittat en ganska billig sida med soffor i konstläder som man kan beställa hem. Undrar nu hur konstläder funkar med illrar. Drar läder och konstläder också till sig lukt så jag borde satsa på något med avtagbar klädsel istället? Sen vet man ju hur det är med illrar och vissa gummisorter… Någon med gummi-illrar som har konstlädersoffa?

Wand
0

Sätter en tass här, satt faktiskt och spekulerade över detta idag!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

reira
0

Haha! Vad roligt! Riktigt skinn är ju så fruktansvärt dyrt och köper man billigt på blocket är de ofta… ja, asfula… Funderar på att beställa från imobler.se

Wand
0

Håller med där. Fuskläder känns ju som ett bättre väl än t.ex tygsoffor, just i det att om illern skulle råka göra ifrån sig där eller sätta sin lukt, så är det lätt att torka av med lite rengöringsmedel. Men då är det ju som sagt det där med att illern gärna brukar gnaga i sig gummi..

Och ja, riktigt skinn är svinigt dyrt! Sedan är jag emot päls/skinn/etc som är taget ifrån djur (.. det vore ju såklart inte trevligt om det vore ifrån människa heller..) så fuskläder är det enda alternativet för mig om jag ska ha något i den stilen.

Om man har en soffa där man kan tvätta överdragen så kanske det går bra.. men risken är väl att det kanske sätter sig även i kuddarna/fodret på soffan.. kan jag tänka mig?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Bogey
0

Vi kör med skinnsoffa från Ikea, för att den inte skulle bli svindyrt, och det funkar bra. Det enda som tar åt sig illerlukt är kuddar och pläd som lgger i soffan, men det går ju att tvätta ganska lätt.

Nu har vi inte haft nån illrolycka i soffan, om inte ett illertippat glas med läsk kan räknas dit, men det var bara att torka upp och sen eftertorka med en fuktig trasa/handduk så det inte blir kvar nått klibb. Så det har så här långt inte varit nått problem.

Så länge man inte har anilinskinn i soffan borde det gå bra med äkta skinnsoffa. Anilinskinn, för den som kanske inte vet, är et väldigt mjukt och fint skinn som riktigt dyra soffor kan vara gjorda av och som nästan suger åt sig vätska lika bra som sämsskinn. I.a.f. fall om man inte smörjt in soffan ordentligt med skinnbalsam.

Ytbehandlat skinn (som den soffa vi har) och konstskinn borde funka ungefär lika bra, dock så brukar konstskinn ha en textilbaksida så blir det den minsta spricka i konstskinnsbeläggningen så kommer ev spillda vätskor eller illerkiss att kunna tränga in i textilen bakom.

[isdrakee]
0

Vad är det för adress till denna sidan? Jag är också intresserad av låtsasskinn soffor. ;P

Bogey
0

#5 Öhh!? skojar du? Hon skrev ju det i sitt inlägg #2.

Här är det i.a.f. som klickbar länk.

imobler.se