Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 648 ggr
Evelinanord
0

Är det tandsten?

Jag antar att vår iller Greve Leo som har fyllt 1 år alldeless nyss har fått tandsten. På hans bakre tänder är det en väldigt stark grön färg som ligger som en beläggning på tanden.

Jag vet att det hjälper att ge sina illrar ben och liknande att gnaga på men eftersom Leo bara vill ha torrfoder (han bryr sig inte om kött över huvud taget) är det svårt att motverka tandsten.

Är det dags att jag tar honom till vetrinären? hur mycket kostar det? är det farligt? Hur kan man få sin iller att vilja äta kött?

LisenN
0

Jag har 3 illrar, minstingen har ätit kött från start men dom andra 2 åt torrfoder nästan hela första året.

Jag ville inte gå över på kött innan jag kände att jag hade nog stor kunskap om deras behov så det blev inte förens för 3-4 månader sen. När jag väl bestämt mej hivade jag fram kycklingvingar, färs, fläskspill mm men båda vuxna bara rynkade på näsan och gick till torrfoderskålen! Det här går ALDRIG tänkte jag men nu äter alla enbart kött :)

Det som behövdes var att preparera köttet med sånt som var godare än kött, jag använde ägg, vetegroddolja, laxolja och vitaminpasta, allt för att dom skulle få smak på köttet. Jag använde tom spruta med kanyl på och sprutade om laxolja under skinnet på kycklingen och då blev den genast mer intressant. Köttfärs blandade jag med ägggula och benmjöl, det var det köttet jag lättast fick dom att äta och efter det blev dom mer nyfikna på kött med ben i så det kan nog vara bra att börja med.

Man kan även dela köttet i mindre bitar och hänga upp dom i snören eller dra dom framför illern för att väcka intresset.

Så gäller det att inte ge upp, i början fick jag kasta mycket kött men fortsätter man erbjuda så provar dom till slut.

Friska illrar med gott hull kan man ta bort torrfodret från i några timmar och erbjuda enbart kött, djur svälter sej inte utan förr eller senare äter dom det som finns.

Hoppas du lyckas få honom att börja äta för det gör otroligt mycket nytta på tänderna :)

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Evelinanord
0

Tack för svaret :) Ja jag får börja göra lite så som du gjorde men vad jag också undrar är om jag behöver gå till vetreinären och få väck den gröna beläggningen. Trtor du den kan försvinna genom att han börjar äta kött ?

LisenN
0

Det vet jag faktiskt inte, beror nog på hur mycket det är.

Tror det var JossanH som skrev här om en av hennes illrar som hade blivit av med tandsten genom att knapra kycklinghalsar. Testa söka på tandsten å se om du får upp nån gammal tråd om det :)

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Aviendha
0

Det finns flera illrar som blivit av med tandsten när de gått över till barf, eller börjat köka ex kycklingvingar någon gång i veckan utöver torrfodret. JossanH tipsade om torkade kycklinghalsar, och det ska ha fungerat för en del.

Den gröna beläggningen i sig är inte ett jättestort problem, däremot brukar det byggas på och dra sig upp mot tandköttet och det blir irriterat/inflamerat, vilket syns genom att tandköttskanten börjar bli röd. Går de på tok för länge med dessa inflammationer så kan de drabbas av tandlossning. Om du ska till veterinär för att ta bort det så använd ultraljud istället för skrapa. De flesta större kliniker har den utrustningen men ett fåtal småpraktiker skrapar bara, och även om det värsta försvinner så kommer de inte åt den tandsten som krupit in under tandköttskanten och in i små fickor.

becka89
0

våra två pälsisar hatar kött, men fick tips om att testa att ge dom torkad kycklinghals och först var det bara roligt att gömma det men efter en eller två dagar började dom tugga på den och nu är dom helt galna i det och äter upp en hals på ca 30min våra får en kycklinghals var,det får dom ungefär var 4:de vecka och all deras tandsten har nu försvunnit…du kan ju alltid testa med det =)

Evelinanord
0

Tack för era svar! Vi ska testa att köpa torkade kycklinghalsar och ge honom några försök att få smak för det :) Vi får hoppas att han blir mindre kräsen tillslut!

Aviendha
0

Här hemma så åt 2 av 3 torkade halsar vid första dejten :) Å andra sidan så är den ena ett rent matvrak så det kanske inte säger alltför mycket ändå :P

skrollan
0

Här var räddningen torkade kycklinghals/hjärta. Dem som annars inte ens tittar på kött tog det direkt! Lycka till! =)

JossanH
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Som sagt, torkade kycklinghalsar är guld värt!! Har en iller som inte varit speciellt förtjust i kött under sina dryga 5 år. Han har alltid haft dåliga tänder och ingenting har egentligen hjälpt.. Köpte halsarna (som går att beställa genom djurmagazinet om de inte redan har det i sortimentet) till min andra iller men efter ett par veckor kollade jag till gammelgubbens tänder och de var skinande vita!
Han hade börjat smygäta kycklinghals och är nu helt galen i det!

Gav tipset till en annan tjej som också sa det att "nepp, han bara gömmer, vill inte äta". När hon skulle visa hans förfärliga tandsten så var den puts väck! Även han hade börjat äta i smyg ;)

Vill du få illern att äta kött så klipp ned små, små bitar kyckling och blanda med äggula. Efter ett par gånger brukar kycklingen gå ned utan äggula.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

De flesta illrar äter kött till slut om man envisas länge nog. Vet när jag började så smakade ingen, sen tog en och sen tog en. Snuffe var den sista och jag tror att de andra käkade kött i nästan ett år innan han började.

Nu har jag illrar i åldrarna mellan 1-6 och det finns ingen tandsten på någon förutom Snuffe som fortfarande är dålig på att äta benen.