Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 298 ggr
skrellet
0

Mat

Jag skulle vilja ha en lista skriven här på iFokus på saker som en iller absolut inte ska få i sig. jag har tittat omkring lite och inte hittat nån artikel om det.

Jag hittade en svensk kattmat som är helt utan kemikalier. dem har storsatsat nu när ett gäng amerikanska tillverkare blivit stängda för dom haft ihjäl djur med sin mat.

Här är innehållet:

**Cenaturio Professional Catfood Junior
**Sammansättning: Spannmål, Kött och Köttbiprodukter varav från nöt 10% och kyckling 15% Vegetabiliska äggviteextrakt, Fisk och fiskbiprodukter 5%. Olja och fett, mineraler och vitaminer.

Analys: Råproteiner 32%, Råfett 12%, Växttråd 2,5%, Vatten 10%, NFE (Kolhydrater) 39,5%, Aska 8% (Kalcium 1,5%, Fosfor 1,1%,Natrium 0,6% Magnesium 0,2%) Omsättningsbar energi 11678kj/100g.

Inehåller/kg: Vitamin A 20000 I.E, Vitamin D3 2000 i.e, Vitamin E 100MG, Vitamin B1 10mg,Vitamin B2 14mg, Vitamin B6 6mg, Vitamin B12 5mcg, Vitamin C 25mg, Vitamin H 50mcg, Vitamin  K3 6mg, Folsyra 4mg, Niacin 80mg, Pantotensyra 40mg, Kolin 600mg, Koppar 3mg, Järn 150mg, Zink 110mg, Mangan 60mg, Kobolt 3mg, Jod 1,5mg, Taurin 500mg.

Skulle det passa till iller? fettet är lite lågt, men innehåller taurin som dom behöver.

[Falo]
0

Det är ett uselt foder till såväl illrar som katter. Fettet är på tok för lågt här!

sarae
0

Tyvärr kan man inte lita på protein innehållet. Även om det står 32% så kan stor del av det proteinet utgöras utav vegetabiliska proteiner. Biprodukter av kött sorter är inte så protein rikt. Sen är det ju aldrig bra att ett foders första ingrediens är spannmål eller tex. majs, eftersom innehålls förteckningen står i "storleks ordning", så enligt mig innehåller detta foder på tok för mycket spann mål. Ju mindre sånt desstå bättre för en iller. Särskilt majs som innehåller mycket socker, bör undvikas i den mån det går ;)