Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 762 ggr
VeronicaKahlbäck
2011-08-08 23:17
0

foderallergi?

God kväll!

Har någon här inne fått en allergisk reaktion på torrfoder någon gång?

Eftersom Vitalin strular så skulle en kompis köpa med Orijen idag men kom hit med Eukanuba (lång historia) men bestämde mej för att använda påsen iaf och öppnade den för att se om gänget gillade smaken och de gjorde dom verkligen men några minuter senare svullnar hela mitt ansikte upp, får stickningar i munnen och kan inte ens blinka.
Får ganska starka allergiska reaktioner ibland men idag är det bara just torrfodret som jag inte träffat på förut, verkar dock skumt att få en sån reaktion för vad kan det vara i det fodret som jag isåfall inte varit i kontakt med tidigare?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Gottfridsson
2011-08-09 10:26
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En bekant till mig som är fiskallergiker, reagerar kraftigt på fiskmjölet i fodren.

VeronicaKahlbäck
2011-08-09 21:12
0

Hmm.. ska försöka lista ut vad som finns i just Eukanuban men inte i något annat jag varit i kontakt med sen se om jag får samma reaktion när jag är i kontakt med det nästa gång.

Pirjo
2011-08-09 21:27
0

Det kan faktiskt t o m vara nån liten beståndsdel som inte ens behöver innehållsdeklarreras. Har själv varit med om det med livsmedel. Har aldrig varit allergisk mot nånting, men det finns leverpastej av ett enda märke som jag får en ganska omedelbar reaktion på  och jag kan inte hitta nån skillnad i innehållsdeklarationerna…

VeronicaKahlbäck
2011-08-09 21:42
0

Har nu kollat och det finns inget i innehållsförteckningen utöver det ordinära, så det är om det är som du Pirjo säger att det är något som inte finns med där eller om det råkar vara en tillfällighet.
Har en tredje fundering och det är om de skulle vara kvalster eller annan ohyra i men borde inte få så kraftig reaktion då..

Gottfridsson
2011-08-09 21:53
0

#4 då är det troligen som Pirjo skriver i #3.

Prova att kontakta tillverkaren. Tala om att du får en allergisk reaktion på just det fodret (specificera vilket foder) och fråga vad som finns i, men inte behövde tas med i innehållsförteckningen. Om man är vänlig och inte skäller, så kan man ibland få reda på mer än dom vill tala om.

VeronicaKahlbäck
2011-08-09 22:40
0

#5 det ska jag absolut testa! kan ju inte direkt anklaga Eukanuba för min allergi även om det är deras produkt haha, så trevlig lär jag vara.

Pirjo
2011-08-09 23:07
0

Nu kommer jag med något negativt igen, förlåt! Räkna inte med att ens den vägen kunna räkna ut vad du reagerar på. Min man var inte heller allerisk mot något men fick vid ett tillfälle kraftiga allergiska reaktioner på något hemma. Han har t o m blivit testad på Karolinska utan att dom kunnat komma på vad det är. Det enda dom kunnat klarlägga är att det som han är allerisk mot är luftburet och inte kontaktallergi….så risken är att man aldrig kommer underfund med vad det är man reagera på. Det enklaste faktiskt är att till att börja med undvika kontakt med det man först fick reaktion på och sen om man får reaktion när man är i kontakt med något annat, börja kolla upp vad som är lika med dom tv sakerna man fick reaktion på….. och hur man kom i kontakt med dom, dvs om det är luftburet eller kontaktallergiskt.

Lägger till: Problemet är nämligen att om det är ett ämne som inte krävs att man innehållsdeklarerar eller om det finns en gränsnivå för att man ska innehållsdeklarera så kommer man ändå inte veta vad man ska undvika eftersom det inte heller innehållsdeklareras när det gäller andra produkter. Så då kan man ändå inte undvika sådant som man ev kan reagera på…

Pirjo
2011-08-09 23:50
0

Hoppsan, hejsan, jag tar det lite som jag kommer ihåg hur man skulle kolla. En av dom viktiga sakerna som du ska kolla är hur du reagerar på ämnet, dvs om det är genom kontakt eller om det är genom att du inandas något. När det gäller min man så vet vi numera att det troligtvis är något som finns i rengöringsmedel (typ allrengöring osv), men han får inga reaktioner om han får det på huden, men inandas han det (dvs om vi använder sprayflaska) så kan han få en ganska kratig reaktion beroende på vad det är för produkt… Så kolla först hur och när du får en reaktion och gå vidare från det, tycker jag.

VeronicaKahlbäck
2011-08-12 10:50
0

#7,8 ja det är defenitivt inte kontakt allergi då jag kört med handskar, tagit av dom sen tvättat händer och armar, reaktionen har varit mildare men ändå helt klart en reaktion. Nu är jag även helt säker på att det är något i fodret då det har hänt tre gånger nu.
Har forskat lite mer i innehållet men det har inte dykt upp något ämne som inte är vanligt i andra torrfoder.

Sophey
2011-08-12 12:20
0

Jag undrar om foderallergi hos illrar nu, hur marker man det?

Medarbetare på matlust

VeronicaKahlbäck
2011-08-12 12:39
0

foderallergi hos djur kan visa sej olika, vissa kan även vara känsliga mot kvalstret som kan finnas i.
Vanligaste tecknet jag sett är klåda.

Sophey
2011-08-12 12:45
0

Min kille har borjat kliat sig en del sen foderbytet… Kan han vara kanslig mot det fodret?

Medarbetare på matlust

JossanH
2011-08-12 13:00
0

Vart kliar han sig?
Hur ser pälsen ut?
Hur ser huden ut?

Ni har inte bytt tvättmedel/sköljmedel nyligen?

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
2011-08-12 13:05
0

#12 Illrar kan ju överlag vara ganska kliiga av sej men om du sett en förändring  så brukar man utesluta alla sorters ohyra och svamp först.

Zebben tog med sej skabb hem till hela gänget, alla behandlades i vintras men han kliar på ändå..

Sophey
2011-08-12 13:30
0

**Vart kliar han sig?
**- Lite overallt men inte sa mycket runt oronen och ogonen och oronen ar rena och fina.
**Hur ser pälsen ut? 
**- Palsen ser bra ut, inget annorlunda men vi har inte haft fodret sa lange om det har med det att gora det kan ju ta upp till veckor innan palsen forandras.
**Hur ser huden ut?
**- Jag har inte tittat pa hans hud annu men vi ska till veterinaren snart och da kan aven veterinaren kolla igenom honom.

**Ni har inte bytt tvättmedel/sköljmedel nyligen?
**- Vi har ett annorlunda tvattmedel och skoljmedel jamfort med det vi hade i Sverige. Det kan ju vara anledningen han ser ut att vara lite kanslig mot sant men det vi har nu ar det anda pojkvannen tal… Obestämd

Ska jag ge honom endast kott i ett par dagar och se hur det blir? Jag vill garna hel barfa honom men jag har inte en frys for det eller kunskap sa jag vagar inte hela barfa honom an.

Medarbetare på matlust

Sophey
2011-08-12 13:32
0

Vi har otroligt mycket spindlar som bits har omkring men garderoben som spindlarna bodde i ar helt borta fran huset, han brukade sova dar i och blev biten av spindlarna…. Kanske ar det darfor? De bett jag har fatt har kliat i ett par dagar.

Medarbetare på matlust

JossanH
2011-08-12 13:35
0

Det skadar ju inte att testa att bara ge kött i några dagar. Se bara till att han får i sig tillräckligt med ben/benmjöl. Se om det blir någon skillnad.

Ibland kan ju pälsen och huden bli irriterad i samband med pälsbyte också var lite det jag tänkte på.

Sen så kan ju vissa illrar vara mer "kliiga" än andra. Min första iller tror jag blev lite torr i huden efter kastreringen. Han var alltid mycket mer kliig än någon av mina andra pälsar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sophey
2011-08-12 13:43
0

Han alskar kycklingvingar och da ater han hela benet och allt sa en kycklingvinge och lite skorv fran olika kottslag bor val racka i ett par dagar? Kanske ett kycklingharta for taurinet om jag ger taurinsnalt kott.

Han verkar inte byta pals an men jag ska halla ett oga pa det.

Jo de kan ju vara lite mer kliiga an andra men eftersom att han kliar sig en hel del mer an han gjorde innan, det ar det som gor mig fundersam men jag ska utesluta maten ett tag och fundera vad mer som har blivit annorlunda sen vi kom hit.

Medarbetare på matlust

LisenN
2011-08-12 15:07
0

För att utesluta foderallergi behövs det en längre period än bara några dagar. På hund rekommenderas minst 4 veckor, det är den tid det tar för alla ämnen att gå ur kroppen.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Sophey
2011-08-12 15:33
0

Jag vet hur man uteslutar foderallergi eftersom jag har en katt som ar allergiker jag vet bara inte hur allergin visar sig pa illrar samt jag ar lite nervos over att jag ska ge honom for lite eller for mycket av nagonting. Flört

Medarbetare på matlust