Iller och hund!
Hejsan!
Illertankar är kanske inte det bästa när man har 3 hundar hemma, men jag kan inte hjälpa det. Hur funkar det med era hundar och llrar? Vad är det för hund ni har?
Själv har jag en Schäfer, en Schäfer/Pitbull samt en Pitbull, någon som har erfarenhet av just iller och pitbull sen innan? Då menar jag på deras jaktinstingt.
Nu har jag inga hundar med mina illrar men kan säga att jag absolut inte hade räknat med att det skulle fungera. Det är så många som haft hund som sedan skaffat iller utan att ha med i beräkningen att det kan ta tid och vara mycket slitsamt att få de att gå ihop.
visst är det större risk att något händer när det är terriers med i bilden men tror att man ska vara medveten om att det har mycket med personligheter och individer att göra. Jag har haft illrar som funkat med vissa katter i vissa situationer och illrar och katter som inte alls fungerat ihop.
All tid som går åt för en iller, som inte kan vara med hela tiden i vardagen (om man måste ha det avgränsat så att hundarna och illern får var sin del av lägenheten/huset) är tid du då inte kan spendera med dina hundar.
Det är nog så jobbigt att ha illrar i olika läger (har just nu en valp som håller på att vänjas in med dom andra illrarna) då båda delar hela tiden pockar på uppmärksamhet, aktivering och socialt umgönge.
Sedan skulle jag aldrig lämna 3 stora hundar och en iller ensam så du måste i vilket fall som heslt ha det avgränsat.
Tror du det skulle fungera om en katt plötsligt flyttade in?
Ofta har ju dock hundar ett mer "triggat" beteende när det kommer till illrar.. Men hur fungerar dom med katter och andra smådjur?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hej!
Jag har inte just pitbull men två blandisar amstaff/ambull.
Mina hundar fick redan som små lära sej att låta bli råttor, marsvin, ankor osv så dom rör inga andra djur. Jaktlusten tillfredsställer vi på andra vis :)
Trots att hundarna inte skulle skada illrarna med vilja håller jag dom separerade, är rädd att en iller ska råka bli trampad av min klumpiga 40 kilos hane, eller nån av dom andra.
Tiken har haft illerhonan hängande i skinnet vid 2 tillfällen men stog blixtstilla tills jag lyckades bända loss henne..
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus