Iller iFokus

Iller

Etikettmedlemmars-illrar
Läst 1729 ggr
stjaartis
0

Luktar jätte mycket

Nu har jag äntligen fått hem min älskling som jag döpt till Herman!

Nu är det så att tjejen som hade honom innan sa att han är katstrerad och som jag har förstått så ska dom då inte lukta så illa!

Han luktar inte illa hela tiden, men nästan. Det kommer en unken, jätte äcklig doft som man knappt står ut att känna.

Vad beror detta på?

Tack för svar!

UlrikaD
0

Om han gör det vid upprepade tillfällen så "skunkar" han. Det är illerns försvar när de blir rädda eller skrämda. En del kan även göra det när de myser i famnen. Man brukar kalla det att "mys-fisa".

Om han gör det för att han är rädd och osäker så får man försöka göra honom trygg så han slutar med det.

stjaartis
0

Han verkar inte rädd när han gör det, han kan göra det precis när som helst. Som du säger, när han ligger och myser! Men ska det verkligen vara så mycket? Det är i stort sätt hela tiden? Kan det bero på dålig mat?

Jag fick honom idag, och det var meningen att jag skulle få mat till, så jag hade själv inte köpt någon mat utan tänkte använda det jag fick till så jag visste vad han tycker om, men sen när tjejen kom med honom så hade hon ingen mat med sig, och det fanns bara mataffärer öppna så jag frågade tjejen vad hon rekomenderade, vad hon brukade ge, och då sa hon pussy kattmat på burk. Känns som jag har läst någonstans att man inte ska ge dom kattmat om det inte är sån där riktigt bra torrfoder. Så som sagt, kan det bero på maten?

UlrikaD
0

Då är det mycket möjligt att han fiser pga att han är dålig i magen helt enkelt.

Har han ätit torrfoder hela tiden och sen får mjukmat så kan det bli lite väl stor omställning.

Bytar man foder, och då mellan torrfoder så gör man ju det genom en övergångsperiod.

Så om du åker och handlar mat åt honom i morgon, köp då ett bra illerfoder eller ett bra kattfoder.

Totally Ferret har en del djuraffärer i sitt sortiment. Och en del använder Carnia Lynx för katt till sina illrar och tycker det fungerar bra.

Du kan säker få mer foderråd av någon annan, det lill torrfodret mina får är Vitalin och det går för närvarande inte att få tag i alls:(

Det du också kan köpa till honom är typ kycklingvingar och liknande. Han kanske har ätit kött i sitt tidigare hem och då bör han ju få fortsätta med det.

Har han inte gjort det så är det ju nyttigt för honom och då kanske det är dags att börja.

Bilder vill vi ha på nykomlingen också såklart. Fast inte när han fiser kanske.Tungan ute

Bogey
0

Ett bra foder för iller är i största möjligaste mån baserat på animaliskt protein och fett. Växtprotein kan de inte smälta så det går endast rakt igenom.
Halten av kolhydrater ska vara så låg som möjligt då det belastar deras insulinsystem vilket markant ökar risken för tumörer på bukspottkörteln vilket resulterar i en sjukdom kallad Insulinom.

De illerfoder man oftast hittar i djuraffärerna är Versele Laga's Ferret Complete, Bosh Totally Ferret eller Beaphar Xtra Vital. Inget av dem är direkt lysande då halten av kolhydrat och växtproteiner är ganska högt (runt 50%)

Bästa illerfodret i Sverige just nu är väl Vitalin men det hittar man bara på nätet hos hungryferrets.se eller hos Amhs illertorg men som Ulrika skriver så är det problem med leverantören just nu.

Bra kattfoder du kan använda till iller är annars Orijen Cat eller Carnia Lynx, där Carnia är en liten aning bättre än Orijen enligt de allmänna råden ovan,  men även dessa kan vara lite knepiga att hitta i vanliga djuraffärer. Båda finns annars hos Foderbilen.se.
WildCat Etosha ser också ut att vara bra, i.a.f. på papperet, men jag känner inte till nån här inne som använder så jag vet inte om det finns någon som har erfarenhet av det.

Är du och letar i djuraffären och inte hittar nått av de rekommenderade fodren så använd de allmänna råden längst upp. Titta då även på foder för kattungar då dessa brukar ha en högre proteinhalt än för vuxna katter.

reira
0

Pussy kattmat? Herregud! FlörtDär kan vi väl snacka spannmål :P Tar det tid att hitta ett bra foder som carnia lynx orijen eller ett illerfoder och du behöver mat NU så köp en liten påse royal canin light som finns på djurmagasinet så länge. Kanske inte i längden men det rekommenderas i alla fall till tamigelkottar pga hög proteinhalt. Finns i större utsträckning hos återförsäljare än de andra fodren. Eller som någon sa ett bra kattungefoder. Mina åt dock lite för mkt när vi fick hem kattungen med kattunge mat. Han satte i sig hela skålen gång på gång! :D Själv har jag haft både vitalin och Orijen. Just mina illrar tycker jag är bättre i magen av Orijen än vitalinet.

JossanH
0

Har han gått på dåligt foder länge så kan de faktiskt få en dålig lukt i hela pälsen av det.. avföringen kan lukta. De kan få gaser som luktar. Men väldigt viktigt, om han skunkar ofta, är att kolla hur hans analsäckar mår. Analsäckarna sitter "10 i 2" vid analöppningen och känns som små ärtor , de ska vara lika stora och inte kännas ojämna eller svullna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

stjaartis
0

Tack så jätte jätte jätta mycket för all hjälp hörni! Springer ner till Djurmagazinet med en gång :)

#3, Har lagt upp bilder förut som den gamla ägaren hade tagit, men slänger upp en video så fort som möjligt :)