Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1271 ggr
Carla
0

Gul i pälsen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sitter och kollar på lite kort på Melker som jag tog idag när han fick träffa Blunda för första gången. Och jag la märke till hur gul han är i pälsen. Är detta något jag bör oroa mig över eller är det normalt?

UlrikaD
0

Det är ingenting att oroa sig för. Det har med att göra bla ifall han har bott utomhus och vad för foder han har fått. Är han kastrerad och så?

Carla
0

Han har inte bott utomhus vad jag vet. Han får illerfoder av mig, som jag köper i djuraffären. Vet inte vad det heter, ska kolla upp det. Han är kastrerad sen ca 3veckor tillbaka :)

[jenkass]
0

yes, kan bero på att han kommer ifrån lennart (farmare) men iochmed att vår toxi kommer därifrån oxå kan jag försäkra dig om att denna "färg" kommer att försvinna, (iaf har det gjort det på toxi, har nu haft henne i 4-5 månader)

Carla
0

lennart? :O han som jag köpte illern av hette johan.. *hmm*

UlrikaD
0

Farmarillrar som är uppfödda på rå mat har oftast denna färgen.

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kan även säga att många (de flesta rent av) illrar är väldigt gula/orange i underullen under det första året. Den färgen kommer ibland komma tillbaka och gå lite under pälsbytena.
Det har ofta med hormoner att göra och är han nu nykastrerad så kommer den gula färgen troligtvis att minska.
precis som de andra skriver kan det även ha med foder att göra, men då brukar det var mer tydlig gulfärg som är mer eller mindre heltäckande på illerns underhår (och ansikte).

På bilden ser du att triton var väldigt gul i pälsen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aelsklinn
0

Jag har också för mig att det har med hormoner och så att göra. I vintras tyckte jag att Sam var väldigt gul, mest i nacken. men nu har han börjat fälla rejält med päls och nu är han helt vit igen. Och smal har han blivit!

[jenkass]
0

#4 oj sorry blanda ihop dig med en annan :P