Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 569 ggr
kaoskatt
0

slutat bajsa i lådan..

Hej! Jag har en iller, Yoshi, på 5 år.. Han har varit rumsren så länge lådan töms varje dag.. MEN nu helt plötsligt så duger ingen låda. Nu sätter han sej mitt på köksgolvet och bajsar sina högar.. Jag har lagt dit en sovfilt åt honom, matskålar, vatten, men han bajsar bara 5 cm breve istället..

Varför har han blivit så tjurig? och hur får jag bort det här beteendet?Och jag har inte bytt sand, men kanske borde?

Han gör även detta endast mitt i natten då jag sover.. Om dagarna sover han ju bara ;)

UlrikaD
0

Jag hade nog gjort en veterinärskoll på honom. Ändrat beteende är ju de första tecknet på sjukdom.

Behöver ju naturligtvis inte alls vara det. Men när min Lurvas blev sjuk började han plötsligt bli totalt orumsren.

Aelsklinn
0

Sen kan det vara så som du skrev också: Han kanske är just tjurig! Prova att gå ut på promenad lite oftare, eller hitta på någon annan kul aktivitet. När mina tjejer har tråkigt eller är sura på annat sätt kan de ibland just "protest-bajsa" där de inte ska.

JossanH
0

Min erfarenhet säger att om en äldre iller drastiskt ändrar beteende är det något som inte helt stämmer. Hade en sjuk iller som alltid hade varit duktig på lådan tills det att sjukdomen blev för mycket. Även urinvägsinfektion kan göra att de ändrar toa-vanorna..

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Som tidigare skrivit, gör en veterinärkoll och fundera på om det skett några förändringar i hans liv.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus