Mink eller iller
det ar så att vi hittade en liten krabat som är svart brun och har vit teckning på hacka och runt nosen men en svart nos och lite vit på öronen. Vi hittade denna mink/iller i Laholms kommun på buss stationen. I måndes den 18 juli .Vi tror den ar mellan 6-8 veckor gammal. Den verkar vara frisk,den ater och dricker som den ska och även går på toa. Det vi undrar ar om den är en mink eller iller valp? Plus om det ar en mink kan den har virus,sjukdomar som kan överföras till våra två illrar? Och aven undrar vi om var man kan lämna den så nån tar hand om den? Bild kommer så ni kan se den och berätta vad det ar för något. Vore tacksam för svar. Den kanske ar saknad av någon.vi vet inte än. Mvh Linda o Mattias Vet inte vilken grupp jag ska lägga denna i direkt,men någon.
Minkar är väl inte vita runt nosen?

det är det jag inte vet :S
Det där måste väl vara en iller
väldigt söt undra vad han gjorde på en busshållplats.
# 1 Minkar har en vit fläck på hakan och om man tittar i pälsen så ska bottenullen vara mörk på våra illrar är den vit.
Ser definitivt ut som en iller, söt jäkel dessutom :)

nusse: han skulle väl ta bussen hem :P hehe tycker botten uller är inte dirkt svart men lite mer ljusare
aww så söt
# 5 Hihi 
Ta och jämför med dina illrar och fluffa upp pälsen ordentligt. Vad är det för område runt busshållplatsen? Han borde ju ha kommit från något hus i närheten.
Riktigt spännande jag önskar att det kom en liten illervalp till mig också 

Undra hur en sån söt parvel hamnat på en busshållplats.
Kan det vara någon som övergett valpen där eller om någon vildiller hona hållit på att flytta ungarna och blivit ivägskrämd från valpen. Fast om det vore en vildillervalp så skulle den nog inte gå på låda iof.
Kanske kommer från någon jaktiller uppfödare eller illerfarm.
Överge en illerbebbe? Människan som gör det kan inte vara av denna värld :P Det är det underbaraste som finns ^^ Hihi!
Har ni hört med polisen om någon anmält en liten krabat som försvunnen eller förrymd?

Hur hittade ni den? Var den helt ensam, låg den i närheten av någon skogsdunge eller liknande?
För mig låter det som en vildillervalp på vift. Då finns det en mamma och syskon i närheten troligtvis. Om det inte funnits några överkörda illrar det senaste.
Jag har haft både vildiller och mink hemma och båda två var klockrena på lådan. Lite lustigt faktiskt.
Grejen är ju att det är olagligt att ha en vildiller hemma så att hitta någon som kan ta över kan ju bli lite knepigt. De trivs inte direkt med att bo i lägenhet utan skulle ju behöva bli viltrehabiliterad och utsläppt igen.

Tack för alla svar,det har varit så intressant att läsa. Det är en vild iller unge..har fått reda på detta nu. Vi ska forska vidare och se vad vi ska göra..vi får ta det en dag i taget. Tack alla…vi hittade den på en buss station i närheten fanns bara hög hus, lägenheter knappt nån skog eller natur.. Knan ha varit att någon hittat den sen råkat tappa den där eller lämnat den där..

Hoppas ni hittar någon som kan ta hand om den och rehabilitera den vidare. Som sagt, en vildiller i en lägenhet är en katastrof. De behöver mer stimulans än så. I några månader funkar det säkert hur bra som helst, men sen när könsmognaden kommer så blir situationen ohållbar.
De är otroligt vackra.
Alla viltrehabiliterare har inte tillstånd och/eller resurser för att ta mindre rovdjur. Jag vet dock att Jan-Åke Hillarp vid KFV i Skanör har tillstånd för alla däggdjur (vilket är lite ovanligt) och han har tidigare rehabiliterat illervalpar så jag skulle råda er till att kontakta honom. För rehabilitera är inget man bör eller får göra själv av flera anledningar. Här finns en lista över alla godkända viltrehabiliterare i landet som ni kan kontakta.
Paulina
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Shit vilken sötnos!
// Julia
awwww så söt !!! 
Då har jag en liten fråga där. om min katt dödar en ekorre unge och sen försöker jag ta ifrån ekorren ifrån katten och gräver ner den i marken är det fel sätt att göra så eller är det ok?
#16 Hur menar du då? Om ekorren är död så är det ju inte mycket att göra åt den saken.
Paulina
#17 dum fråga men okey.

Vi har fått reda på vad det är. och det är en ung vild iller :)

#19 Har ni fått tag i någon som kan rehabilitera den ännu?

Jo vi har fått tag på en som kan rehabilitera den..:) skönt…Jag har spelat in en film när den leker…Lite dåligt ljus och skärpa men man ser den :)
Ah den är riktigt söt
vad vacker han är!!
Oj vilken sötnos :D! Men han kan inte vara så gammal, jag skulle gissa på runt sex-sju veckor typ! Vilken liten goding han är iaf!

Så otroligt charmig. Skönt att valpen blir rehabiliterad :)

Skönt att den kommer att bli rehabiliterad. Hur söt och gullig den än är nu så blir det ohållbart i längden.
Det är hemskt att se hur ett vilt djur i fångenskap utvecklar stereotypa beteenden och hur snabbt det går.

Valpen är hos en rehab nu..skönt :)
Vem är det som rehabiliterar illervalpen? Kan vara bra tills nästa gång någon hittar en vildiller. :)
#28 finns 2 länkar i inlägg #13 med kontaktuppgifter :D
#28 finns 2 länkar i inlägg #13 med kontaktuppgifter :D

Underbart