Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2057 ggr
Blueshift
0

Några sommarbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Några bilder från hägnet och gården.

Blueshift
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En släcka törsten i dammen föredras alltid framför vattenskålen.

Blueshift
0

Kullen är en underjordisk myriad av gångar och hålor.

Blueshift
0

.

Blueshift
0

Runt om ute i hägnet har de små favoritgropar där man tydligen blir alldeles extra busig!

Blueshift
0

.

Blueshift
0

På väg in i gården från hägnet.

Blueshift
0

Gården som är lite mer skyddad och mängder av mysiga sovkvarter. Via ramper kommer de upp på båda planen i tvåvåningsburarna.

Blueshift
0

Den hängande retro-bädden är mycket populär :)

Sarah
0
Blueshift
0

Trampsten upp till retro-bädden.

Blueshift
0

#9 Jag har nästan flyttat ut dit själv nu under sommaren ;)

Blueshift
0

.

Blueshift
0

Ett fodral över en gammal pall med en hängmatta i kan bli så här mysigt :)

Blueshift
0

.

Blueshift
0

Grävhörnan inne i gården.

Blueshift
0

Jag är styggeligt dålig på att sy, men som tur är verkar inte illrarna ta illa upp ;). Några nya kreationer har det blivit iaf, inklusive två (välsydda) sovpåsar från Maria (pilarna).

Blueshift
0

.

UlrikaD
0

Mina har packat ryggsäckarna och står och väntar vid ytterdörren. De vill hälsa på Larven säger de.

Och jag vill också hänga med, helt klart!

Blueshift
0

Jag har flera illrar som älskar att tugga på tyg, särskilt remmar och snören, så jag hänger upp det mesta i vajrar istället.

Blueshift
0

#18 Ni är välkomna på lant-kollo ;) Finns säkert någon hängmatta över :)

Blueshift
0

Trekantig hängmatta, lite instabil men går att krypa in i.

Blueshift
0

Larven <3 testar den lilla leopardpädden. Har även klätt in ett rör (till vänster) med tyg (in- och utvändigt) som är populärt.

Blueshift
0

Lite suddiga bilder.

Blueshift
0

.

UlrikaD
0

Frågan är vem som hade varit svårast att få iväg hem igen. Jag eller barnen..Obestämd

Istället för hus-ockupant…..hägn-ockupant!

Blueshift
0

Haha! Men när det blir vinter så försvinner nog hägn-ockupanterna!

UlrikaD
0

Tror Larv håller mig varm då faktiskt.Kyss

Blueshift
0

Nä han ska ju värma MIG Tungan ute Jag kan erbjuda plats i kullen, gräver du tillräckligt djupt blir det väl frostfritt iaf Flört

Bogey
0

Ååh jag är så farcinerad av ditt hägn. Några 65kvm blir det nog inte här men ett lite mindre på ca 20 finns det i.a.f. en plan på här, även det ett naturhägn. Få se omm jag hinner få det klart innan sommaren är över.

[Nathalie62]
0

Önskar man bodde i hus, så mycket mer man kunde göra :-) Förtjusande vackert !

kredka
0

wow vilken lyx! i sådana stunder man ångrar sig lite att man är typisk stadsbo och orkar inte vara ute på landet mer än 2 dagar om året heheh :)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Blueshift
0

20 kvadrat blir faktiskt rätt stort. Illrarna kommer garanterat att älska det! Just det här med en naturlig yta, såväl i liten som stor skala, med jord där de kan gräva, gräs och växter och något vatten, även om det bara är en större balja, är enormt uppskattat.

Och det är väldigt kul att planera, bygga och inreda en inhägnad :). För att inte tala om vad glad man blir av att se illrarna njuta där ute sedan :).

sarae
0

Finaste vackraste barnen! Och du snackar om att du inte kan sy? Gå och dränk dig lite människa :P Kreationerna blev ju super häftiga! Vav mumlar om att han får lite "byrålåde feeling" över vissa av dem och börjar fundera på var närmaste tågstation finns… Hägnen här hemma håller ju inte alls måttet!

Blueshift
0

Om jag ställer ut en byrålåda, flyttar Vav hit då? Kyss

Jag lovar, kreationerna tål bokstavligen inte att synas i sömmarna haha!

Sarah
0

#29, jag har en utegård på 16m och den är galet uppskattad. På sommaren sover de oftast där ute allihop. Så dina 20 kommer ju bli grymt!

sofie
0

Åhh så himla mysigt. Tänk om man kunde ha en sån utebur åt dom små. Riktigt duktig du är måste jag säga :)

Blueshift
0

Tack Glad

enbartmalin
0

Måste säga att detta är vad jag egentligen hade velat ha till mina! :O

Hälsningar Malin

ettlitetalias
0

Rejält fint! Måste bara fråga: hur håller du rent i hägnet och utegården?

Blueshift
0

Hägnet behöver aldrig städas i egentlig mening. Den lilla mängd bajs som blir där i förhållande till ytan förmultnar mycket fort och försvinner. Man varken märker eller ser knappt något bajs överhuvudtaget därute.

I gården, som ju har plattor, så tar jag upp med spade och spolar med slang och skurar också med såpa ibland. Jag har storrengöring ca två gånger per år då jag skrubbar av allt med såpa och spolar ordentligt. I gården är de flesta plattorna bara, men på vissa ställen ligger det sand som enkelt byts vid behov.

Burarna inne i gården är faktiskt där de sätter sig allra mest, vilket är bra eftersom det då blir mindre både på plattorna och ute i hägnet. I burarna har jag tidningar och det städas regelbundet.

Ett tips till er som har inhägnad med jord:

om ytan inte är så stor eller om belastningen är hög så fungerar det fint att ha plattor eller täckbark, sand eller annat lämpligt material i hörnen. Illrar sätter sig gärna där och det gör det lättstädat. Man kan spola, ta bort med spade och enkelt strö över nytt material (bark, sand etc).

En inhägnad bör ha god dränering så att det inte blir för blött.

Blueshift
0

Så här kan det se under storrengöring på våren.

ettlitetalias
0

Tack för svar! Jag har grusunderlag i min utebur och finner den riktigt svårstädad. Ska prova med plattor eller täckbark i hörnen :)

Bogey
0

Finns gott om matnyttiga tips här Glad

Inför bygget av vår egen utegård; Hur långa gångar gräver en iller?

Funderar på att göra hägnet 4x5 meter men "bara" näta botten den närmaste metern till "väggen". Dels för att det är skogtomt och det är i princip omöjligt att gräva runt hägnet som Blueshift har gjort, marken är alldeles för stenig för det, och dels för att faktiskt spara lite av skogsmarken i mitten av hägnet där jag ev. skulle slippa fylla ut och fylla över nått nät. Ska sen försöka få till en mer grävvänlig hög för dem att hålla på med i inne i hägnet.

Pillrisarna har i.a.f. fått tillgång till en till yta sen igår, eller ja vi har använt valphage där ända tills nu, men nu är i.a.f. verandan officiellt illersäkrad. De kan nu fritt disponera ytan när vi har dörren öppen vilket vi oftast har så här på sommarn.

Blueshift
0

Min erfarenhet är att illrar sällan gräver rakt ner/under och målmedvetet någon längre sträcka. Det blir mer korta gångar som dock kan sammafogas till större nätverk på grävvänliga ställen som lös jord, ny jord och intill och under föremål som sten, rötter, stockar, växtlighet osv.

Jag har en stor jordhög ungefär i mitten av hägnet och nu flera år senare är det bara där de grävt gångar, och ingen av de gångarna går nämnvärt under marknivån som jordhögen ligger på. Ingen har hittills intresserat sig för att gräva sig ut vid stängslet, men det var lite grävande då det var nyanlagt på grund av den nylagda jorden utmed stängslet. Inga utbrytningsförsök dock.

På andra ställen i hägnet har de grävt grundare gropar kring föremål som nämnt ovan, men inget mer.

I svårgrävd mark tar det viss tid för en iller att gräva sig ut och det upptäcker man förmodligen rätt fort om man har lite koll där det kan finnas risk. Illrar brukar inte visa intresse eller förstå att gräva sig under marknät och ut under stängslet om nätet sträcker sig en bit in. I varje fall inte om nätet ligger en bit ner i marken. Ligger det bart uppepå kan det finnas en risk att de intresserar sig för att ta sig under vid kanten.

#43 Tjusigt!

Norrskenets
0

Helt målös, hur fick du din utegård att bli så otroligt mysig och natur trogen? :) Riktigt snyggt med bäcken.

Vi kommer inom en snart framtid flytta till hus och kommer då bygga en utegård till min flock.

[Nathalie62]
0

#43, Snyggt ! Är det något särskilt nät ?
#45, Då flyttar jag och lillkillen hem till er så kan vi bo där ute :-D

Alexandra83
0

wow. detta e paradiset för illrar;-)

jätte fint har du gjort!!

AmeliaH
0

Jag verkligen älskar ditt hägn! Och dina illrar är underbart snygga!

Bogey
0

#46  Nej det är sånt här nät.

Kallas ibland för minknät och på bygghandeln kan det kallas armeringsnät  för t.ex. flytspackling och golvvärme. Rutstorleken är ca 2cm, eller 1,9cm i Julas fall.

Jag satte det längst ner på grinden för illrarna gillar att stå på verandan och lyssna och vädra efter dofter så jag tänkte det skulle hindra dem mindre än att sätta PVC-skiva över hela grinden. Sen sitter det PVC-skiva runt hela verandan för att täppa till dekorationshålen i spjälorna.

Hayley
0

men jessus, låter illrarna ärva min lgh på 83 kvadrat och flyttar in i din hägn, så snyggt! har vaga minnen över att du gjorde inlägg om detta precis innan du skulle börja bygget, det blev riktigt bra! vad tar du i hyra?? ;)

JossanH
0

Men ge mig nu!! Och jag får väl Larven på köpet hoppas jag!!?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sweet Teddy
0

#11, Det förstår jag!
Måste säga att du har det väldigt fint! Tänk om jag kunde ha så åt mina kaniner, Skrattande

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

[Nathalie62]
0

#49, Mycket bra :-)

Blueshift
0

Tack alla Glad

#50 Hayley, ja det stämmer, jag hade en tråd här för några år sedan. Den ligger väl nånstans i arkivet. Illrarna hälsar att en månadshyra på 50 möss och råttor tackar de inte nej till Flört

#51 Hmm, njaa.. MIN Larv ju! Flört

#52 Innergården med burarna var faktiskt min kaningård från början för många år sedan, därav designen Glad

sarae
0

# 54 host spott fräs du vet väl att jag står som nummer 2 på din larv när han tröttnat på att pussa på sin matte :p f.ö hälsar mina skitungar att 50 gnagisar ju var en fånigt låg hyra, de hävdar att de får mer än så i veckopeng och gärna hyr in sig månadsvis!

Aviendha
0

Finns bara ett ord för hägnet; underbart! Det är för sådanahär bilder som det finns barnlås på datorer, risk finnas annars för att de tar pick och puff och flyttar!

Norrskenets
0

#46 hehe ni är så välkomna så men först måste vi få tag i ett hus och sedan bygga utegården också ;)

Blueshift
0

Har fått lite frågor om dammen i hägnet. Jag byggde dammen förra sommaren. Här är fler bilder på den färdiga dammen:

http://trickytrixie.tripod.com/pond-construction/thepond.htm

Och här är utförliga bilder av hela dammbygget:

http://trickytrixie.tripod.com/pond-construction/pondconstruct.htm

Dasspudel
0

Oj o jag som tycker mina små djur har det bra. Lätt ett av det finaste en iller kan få!

En gång iller alltid iller.

Blueshift
0

Tack Glad

TottsiGirl
0

Wow helt fantastiskt, lurvet vill nu genast ha en egen swimingpool och massa kul skog att leka och busa i!! :)

Kul att se mina kreationer på plats hos illrarna oxå :) Hoppas dom blev omtyckta.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Blueshift
0

#61 Jajamensan, sovpåsarna är populära :)