Mogen iller sökes!
Hej alla iller fans! Jag är en kille på femton år som är troligen som många galen i illrar. Jag har försökt att övertyga mina föräldrar att låta mig skaffa en iller men dom har alltid sagt nej. Men nyss så gick dom med på att jag skulle få skaffa en iller om jag kunde ta hand om den själv. Och jag har redan läst igenom allt som jag redan läst innan för att vara så säker på det som möjligt, men det var en liten sak som jag inte hittade så mycket information om; Jag har redan två råttor vars bur kommer stå hyfsat nära illerns. Det finns väl ingen chans att de blir stressade av varandra etc. etc.
Jag läste att många som valde att skaffa sin första iller adopterade en vuxen iller istället för att ta an en liten valp. Och det är det jag tänker att göra. Jag vill helst ha en hona men en hane går också bra. Om bur och sånt ingår så tackar jag och bugar annars kommer jag köpa en ny bur på www.kattlycka.se. En underbar sida med väldigt billiga priser.
Jag bor själv en i Skåne, en kvart från Malmö.
Illrar ska inte bo i bur.
Illrar KAN bor i bur om buren är större än 5kvm. Jag personligen skulle dock aldrig stänga in mina illrar i så litet utrymme någon större stund..
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Ilrar iaf borde inte bo i bur och om de ändå måste vara i bur så mått på buren måste vara inte mindre än 5kvm. Och aldrig iller nära råtta - om illrar vill nåt tillräcklig mycket så ofta klurar de ut hur man gör för att få det. Många illrar kan öppna buren själva eller ta sig genom galler.
Välkommen till ferretplanet.se :)
Illrar får enligt lag inte bo på mindre än 5kvm. Bäst är att ha illern som de flesta har sina hundar, alltså löst i huset/lägenheten.
Verkligen… Men jag har läst och surfat jätte mycket och det står inte att det är negativt att ha en bur. Det är ju vanligt att ha ett iller " säkrat " rum med in plastade sladdar och annat. Men jag har sett massa videor och sånt där man pratar om illrar och alla dom har en bur ?
Självfallet så är de ju väldigt stora, och dom släpper in illrarna där på kvällen och när dom är borta?
Bra att du tar en omplacering kolla gärna med en förening som tex Svenska Illervänner om dom har någon som behöver ett hem.
Tyvärr behöver illern ett helt hem att röra sig i så det där med en bur är ingen vidare ide om buren inte står öppen villsäga. Jag tycker även att ha illern i ett rum (om du funderar på det) är förlitet. En iller är som att ha en katt eller hund och behöver lika mycket yta att röra sig på för att må som bäst. En iller vill vara med överallt så dina föräldrar måste kunna hantera den. Vad jag vet så kan kaniner dö av lukten av en iller för att dom blir så stressade så jag skulle aldrig våga ha ett bytesdjur (som råttor är) i det rum eller rummen illern vistas i.
Lycka till

#5 Du kan inte ha läst och surfat tillräckligt om du inte lyckats hitta att bur är negativt ;) Det brukar påpekas i varje tråd där folk hintar om att de ska hålla iller i bur.
Och även om du inte hittat det, lita på folk som redan äger en eller flera illrar sedan flera år tillbaka när de säger att de vet hur djuret fungerar. Illrar mår inte bra på en så liten yta som 5kvm. Ett helt rum är litet nog för att mina ska gå bärsärk. Många har dock burar med upphängda hängmattor tex. som alltid står öppna så att illern kan gå in och ut som den vill. Det är dock en helt annan sak mot att hålla iller i bur. Jag har själv transportburar öppna då illrarna tycker om att ligga i dem och sova.
Nu vet jag inte varför min text blir fet, får inte bort det…
Paulina
Ah okej tack alla för era svar.
Men när jag googlar runt óm burar så står det att si och så här stor ska den vara, detta är saker som du måste ha i bur, ha en låda som den kan göra sina behov i ett hörn etc. etc.
Trodde inte att det var fel att ha illern inne i buren på kvällen och så. Men tack så mkt fö alla svar, ni har verkligen gett mig något att tänka på!
# 5 Du kan ha sett filmer från andra länder det är olika lagar beroende på vart man bor i Sverige är det olagligt med bur (om ej 5 kvadrat) det bästa jag kan jämföra med är om du tänker dig en tiger i en bur som vankar fram o tillbaka.
För mina illrar räcker inte våran lägenhet till (stor 2:a) utan dom vill ut och gå minst en promenad varje dag 1 timme och då är det en ordentlig konditionspromenad så jag blir också helt slut. Just det vi kan inte ens stänga in våra illrar när vi ska transportera dem i en transportbur. Och om vi har en stängd dörr i lägenheten ska dom till varje pris öppna dörren eftersom illrar är så grymt envisa står dom och kraffsar i flera timmar för att dörren ska öppnas om vi skulle stänga in dem i ett rum skulle vi bli galna för våra små kryp
ger sig inte kanske sover dom lite äter lite och sen kraffsar dom ett par timmar till och det låter jättehögt.
Så förbered dina föräldrar att det är en hund/katt ni får hem.
Och en annan sak; Jag hade en bekant som hade sina illrar när han jagade, han hade ett speciellt rum där han hade alla sina illrar. Men en dag då han hade varit borta i ett par timmar hade de lyckats smygga ut och kom då in i hans nästa rum; Sovrummet. Dom sprang runt och gnagade sönder hans täcke, hans tavlor och dom hade draggit ut alla tangenter på tangkent bordet. Varför gjorde dom så där, det var därför jag trodde man hade bur och speciella rum för dom gnagade sönder mycket. Men de kanske gjorde detta för dom hade för lite att göra om dom inte hade hela huset. Men dock så hade han en utegård som var ganska stor och la parallelt med huset och det var en liten gång som lät illrarna att springa ut och in. Och sen så jagade han med dom väldigt ofta så jag trodde att dom fick nog med aktiviteter?
#10 hans illrar var säkert understimulerade. Mina illrar speciellt min ettåring blir arg på oss och måttar ett bett om vi inte gör som hon vill och tex går ut på promenad (nu gör vi givetvis inte alltid som hon vill då skulle det bli riktig kaos med uppfostringen
). Ganska ofta brukar Lillstrumpa när vi inte ska gå ut påengång när hon vill utan någon timme senare så drar hon in allt som finns och står på golvet in i klädkammaren och nåde den som försöker ta tillbaka något hehe. En iller är grymt smart och bra mycket svårare att uppfosta än de flesta hundar men en bra hunduppfostran funkar på iller och en stor dos tålamod och en årsförbrukning på plåster 
#8 Mycket information om iller i bur kommer från USA och England där de har en annan syn på detta med att hålla iller. Som de flesta skriver ovan så, om man håller iller i bur måste buren enligt den svenska djurskyddslagen vara minst 5kvm, d.v.s. ungefär ett halvt ordinärt sovrum.
Många här inne har illrarna i hela huset/lagenheten hela tiden vilket kräver en hel del uppfinningsrikedom när det gäller illersäkring. Vi har gått en medelväg där illrarna huserar i vår tvättstugan, där vi ordnat sov, mys och lekmöjligheter, när vi inte är hemma. Annars är de med oss i hela huset och stjälper till.
De får också komma ut på lekstuder på tomten eller på promenader, allt för att de inte ska bli understimulerade och börja demolera hela huset.
Jag skulle nog vänta med Att skaffa iller tills dina råttor kilat vidare. Det är varken snällt mot råttorna att ha en av sina värsta fiender alldeles inpå eller mot illern som förmodligen kommer att göra allt den kan för att komma åt "bytet".
Elsladdar och iller är inget större problem än det är med katt eller hund. Det finns vissa individer som kan få smak på sladdar men det är inte särskilt vanligt. De är ju rovdjur och inte gnagare så de har inget tvångsmässigt gnagbehov. Ger man dem en rå kycklingvinge då och då så får de utlopp för det lilla gnagbehov de har på kött och ben. Dessutom håller det tänderna rena.
#12 då fick jag 2 väldigt konstiga individer då båda mina pojkar älskar att gnagga på sladdar :) men jag alltid mistänkte att en av mina pojkar måste vara släkt med en hamster då han lägger sig i plast rör och väntar tills nån ska rulla runt den och då börjar han springa i den ;)
Välkommen till ferretplanet.se :)
#13 Du fick undantagen som bekräftade regeln
. Våra båda pälsar rör inga sladdar och vi har många sladdar.
De finns ju de som har jätteproblem med katter och sladdar och jag har även en bekant som jag spelade innebandy en del med för nått år sen och hans hund var hopplös på sladdar när den var valp men som även i vuxen ålder inte var riktigt pålitlig runt sladdar om den lämnades obevakad.
Jag vill instämma med vad som sagts tidigare.
1. Det är filmer från USA du antagligen har tittat på, där är det inte så viktigt hur man håller djur och illrar erkänns inte för de vandrings- och samlardjur de faktiskt är. I Sverige får du inte hålla en Iller i en sådan bur jag antar att du tänker på och har sett på filmerna. Som sagt, minst 5 kvm. Det är praxis för illerägare att ha dem som hundar och katter, lösa i bostaden. Glöm dock inte att man måste "illersäkra" sitt hem, de är enormt envisa och nyfikna djur. Kan något vältas så vältes det, kan något dras ner dras det ner, kan något öppnas eller bitas sönder så finns det risk för det.
Alla illrar är inte satans otyg, då skulle ingen kunna ha dem, men det är en risk man tar och man kan inte vara rädd om sin fina egyptiska matta eller spetsdukar från mormor, antika vaser (om man inte låser in dem =D) eller märkeskläder på golvet med iller i hemmet. De behöver hängmattor, rör, mycket filtar att gojsa runt och bygga bo i, gärna hyllor och flera olika krypin som transportburar och kartonger. Vissa illrar mår även bättre med sandbad, en del är rackarungar hela sina liv och behöver springa mycket och de flesta behöver framförallt psykisk stimuli. De vill interagera med någon i en hemmiljö, om du ska ha en iller ensam är Du den interaktionen och därför behöver du vara aktiv med din iller.
2. Dina råttor kommer må dåligt med en så speciell, naturlig fiende i samma hem. En iller skulle säkert, om den verkligen ville, kunna bryta sig in i råttburen och äta upp eller bita ihjäl dem.
3. Bra att du vill ta hand om en omplacering, det ska du ha creds för! Det finns nog med oönskade djur där ute och att öppna sitt hem åt en som kanske inte har ett är ett vettigt val. Men om du inte kan ha illern lös och ge den lika mycket uppmärksamhet som du skulle behöva ge en kull kattungar är det smart av dig att vänta till råttorna har levt klart och/eller du t om har kunnat flytta hemifrån =)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man kan inte ha iller + råttor i samma rum för då äter illern upp råttorna..
#17 Jag har det och här blir ingen uppäten, fast inte lösa tillsammans så klart.
#18 Gissningsvis står inte burarna bredvid varandra?
#19 Nej, illern har ingen bur men han vilja skulle han säkert kunna ta sig in i råttburen men han är bara inte det minsta intresserad.
mina illrar skulle bygga en helikopter om de fick sniff på råttor i samma rum… Jag hade möss ett tag (2 veckor) och jag kom in i rummet en dag, och då hade en av mina illrar på någon vänster lyckats hoppa/klättra upp till TAKLISTEN (där han hängde när jag kom in i rummet) för att komma åt mössen som stod högts uppe på min bokhylla.
Det fungerar ju att ha illrar och gnagre i samma hem, jag har haft degu och iller i samma hem utan problem illern brydde sig inte ens nar han rymde in till rummet och fick syn pa henne han nosade lite, hon nosade tillbaka och sedan var det inget mer med det hon brydde sig inte heller verkar det som men det ar ju otroligt elakt att ha illrar ihop med gnagare (deras mat i princip) och stressen du utsatter for gnagaren.
Jag vet bara hur illa min fd hund blev nar vi hade honom i samma hus som katterna, dock var katterna instangda men han hade ju grov jaktinstinkt och gjorde allt for att bryta sig in till katterna, han blev helt forstord och katterna blev otroligt stressade. Jag kan bara tanka mig hur en iller och en gnagare skulle kanna sig i en liknande situation.
Katter har en lite mer utpraglad jaktinstinkt, de ar lite mer domesticerade pa det viset har jag markt medans en iller har en lite mer vild och intensiv jaktsinstinkt kan man saga.
Medarbetare på matlust

Jag tycker det är fel att gå in och skriva att iller funkar med gnagare. För att just en iller gör det så behöver inte alla göra det.
Jag hade Nolita som hoppade in i en chinchillabur och rullade sig i höet. Medans chillorna fortfarande satt kvar i!!!
Men jag rekommenderar inte att man har iller med gnagare för det, för andra skulle inte vara lika snälla.
Jag har illrar som inte skulle peta på en gnagare, men jag har illrar som skulle ta första bästa över nacken och skaka ihjäl den.
Bättre då att skydda sina smådjur för illrarna. Även om man har världens snällaste iller som totalt glömt sina instinkter så betyder inte det att andra har sådana illrar.
Eller för den delen att just den illern inte hittar sina instinker om ett år.
Under årens lopp så har man läst massor av historier om illrar som kommit åt gnagare och i ALLA fallen så har illern blivit omplacerad. I alla fall!!!
Så det är inte för att vara dum och elak som man skriver att illrar och gnagare inte går ihop.
Det är för att se till att djuren överlever.
Jag tror att du borde läsa runt ganska mycket här inne innan du bestämmer dig. Känns som att den mesta "fakta" du vet om illrar sedan tidigare inte alls stämmer. Du och dina föräldrar borde hälsa på någon som har iller så att alla får känna på hur det är att bo med illrar. Dina föräldrar ska inte tro att det är som att bo med dina råttor. En iller är mycket mer krävande än så och blir hela familjens ansvar.
Tror du behöver läsa på lite om vad illrar är för djur.
Sajtvärd på Iller.ifokus