Bygga bur.
Jag hade tänkt bygga en ganska stor inomhusbur till min lille fis, jag undrar då om ni har några tips på vad man kan göra utav det, om ni har några bilder som jag kan inspireras av. Tanken är att den ska vara ganska så hög, med två eller tre plan, längre har jag inte kommit.

Varför ska du bygga bur? Tänkte bara att de flesta uppskattar mysiga fleecepuffar att sova i. Hängmattor kan man hänga under stolar, eller under soffbord.
Burar blir oftast fula och klumpiga så det kanske är lättare att inreda myshörnor i lägenheten istället:)
Han har redan myshörnor men det är min pappas idé att bygga en bur istället för att köpa kaninbur som han kan få vara i på natten eller när jag åker iväg till skolan, därför vill jag ha den stor med mycket skoj i.

Så måste jag väl vara "tråkig" och säga att det är olagligt att ha iller instängd i bur om buren inte är 5kvm stor. Vilket är lika stort som ett rum.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om man planerar att skaffa en iller och ha den sedan i en bur så tycker jag att man inte ska skaffa iller.
#5, spelar väl ingen roll om dom är hemska eller inte? är dom inte 5 kvadratmeter så är dom inte lagliga.
#6, De är ju öppna längst ner?

Som emoflickan säger. Är de inte 5kvm så är de olagliga. Och 5kvm är som ett sovrum ungefär. Lite svårt att bygga en sådan bur inomhus.
Mitt sovrum är 35kvm så det är inga problem, jag ska bygga det på plats, jag ville bara ha tips på vad man kan ha för kul saker där inne.
#7, du skriver ju att illern ska vara i buren på natten och när du är i skolan. då tar jag för givet att den kommer vara stängd?
Det var tänkt att den skulle vara stängd, ja. Men då får jag ju bygga den 5kvm helt enkelt. Jag ville bara ha svar på min fråga.

Har du ett 35kvm stort sovrum? Nu blev jag avundsjuk.
Ja jag bor i en femma.

#13 Men gör du hellre iordning ett illersäkert rum om du måste stänga in din iller någon gång. Det är ju mycket snällare, lättare och bättre för illern.
14# Jo men sen eftersom jag inte har så mycket möbler har säng, hylla, skrivbord och en stor garderob så jag tänkte bygga något som han kan leka i och klättra och sånt eftersom det måste bli väldigt tråkigt att bara vandra runt på golvet.
#15 Under sängen kan man göralekpark :) Rör, lådor, allt möjligt!
Ska buren stå öppen hela tiden så spelar ju inte storleken någon roll, mycket bättre att illersäkra hela ditt sovrum och lägga energi på att bygga roliga leksaker istället för bur. En stor trälåda kanske som har en grävavdelning, sovavdelning och hängmattor och kanske ett rör som går in i ännu en låda där illern har en massa halm att sova i?
Gör en avspärrning in till ditt sovrum med en plexiglasskiva så att den kan se ut och slipper känna sig så ensam när du är borta.
Det är faktiskt så att hur gärna man än vill stänga in sin iller så är 5kvm minsta måtten som gäller om det inte bara är tillfälligt. Jag lever med tanken att ju större desto bättre och desto större möjligheter! Mina illrar har våra 99kvm till förfogande dygnet runt.
35 kvm kan man göra mycket kul på!! :D
Sajtvärd på Iller.ifokus
#5 Kan nämna att det är bild på vår bur du länkat till, och som sagt den är öppen nere så det var mer ett illernäste. Nånstans att ha hängmatta, bolåda och lite rör att springa i. Den observante kan se att det ligger en liten päls och sover på översta våningen. Illern, i det här fallet Bogey, hade tillgång till hela rummet när vi var borta.
Sen ca 2 år tillbaka bor illrarna numera i tvättstugan och även om det finns en lek och sovbur även där så har de ännu fler krypin nu, samt saker att klättra på, grävlåda, badbalja och illermotorväg. För att inte tala om tvätthögen som då och då finns på golvet, mycket populärt att samla bomaterial ur. De verkar trivas bra i tvättstugan för även när vi är hemma och dörren till tvättstugan då alltid står öppen så är det inte säkert att man får se en iller ute i resten av huset även när de är vakna för de kan vara fullt upptagna med att tillsammans röja runt där inne.
#17 Det var ju de jag menade, att den var öppen och det är typ en sån här variant jag ska bygga.
#18 Ja då är det inget egentligt problem.
Vi har inga 35kvm att dedicera till illrarna även om vi bor i hus, så vårt motiv för att bygga buren var att få in mer illerkul på en begränsad yta. Ett illerhöghus helt enkelt.
Min mamma byggde om en garderob till min iller tjej som vi har på landet. Har tyvärr ingen bild. Men Stella gillar att vara där inne, funkade ett bra tag att busa och leka där. En dubbelgarderob lite runt 2 meter hög med flera hyllplan som det sågats hål genom lite här och var och så byggde vi rör genom varje våning och olika stegar och hängmattor som hon kan springa runt i… Dörrarna är som ramar med tunnt nät med små hål. Tror det var hönsnät.. Där får hon leka och sova då vi inte kan ha uppsikt på henne. Tex på natten är det perfekt! Annars springer hon alltid lös överallt :)
Det låter jätte härligt. Tänkte bygga om mitt gigantiska skrivbord som har skåp och lådor och sånt och bygga till en till del så att huset blir runt två meter högt. :)