Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1346 ggr
[Nathalie62]
2011-07-31 01:02
0

Förkyld

Lillkillen har blivit dålig med hosta och svårt att andas, finns det något man kan göra för att underlätta för honom ? Han dricker och äter duktigt.

HannahRönn
2011-07-31 01:42
0

Det jag har hört är att man kan ge nåndroppe bisolvon i vatten till dem. Det har jag gjort med mina när de har haft hosta o det verkar ha mildande effekt

[Nathalie62]
2011-07-31 03:50
0

#1, Då ska jag inhandla det imorgon, tack ! :-)

[Nathalie62]
2011-07-31 04:32
0

Hur många dagar kan man låta det gå innan man ska uppsöka veterinär ?
När vi leker så andas han tungt och ibland får han host attacker, när han lägger sig hör jag att han inte riktigt får någon ro, det tar en stund sen somnar han.
Är det något jag ska undvika att göra ? Jag är själv lite dålig så undviker att pussa honom just nu.

Lillfemman
2011-07-31 16:29
0

Försök att inte leka så mycket när han är sjuk. Vid förskylning så är det bara vila så mycket det går så borde han bli bra inom några dagar.

Krya på er nu :)

[Nathalie62]
2011-07-31 16:45
0

#4, Tack. Han har varit dålig i ett par dagar nu, det är andningen jag är mest orolig för och han tycker självklart det är jobbigt så ska ringa veterinären imrogon förmiddag, dom kanske kan kolla luftvägarna på honom, min stackars lillkille :-(

[Nathalie62]
2011-08-01 10:59
0

Ringde veterinären men dom tyckte jag skulle avvakta, han äter och leker mellan sovperioderna och dom menade att han inte kunde ha någon infektion när han verkade så pigg.
Har ni fler alternativ att delge ?

[Nathalie62]
2011-08-01 18:52
0

Kanske finns någon "huskur" att tillgå ?

Bogey
2011-08-01 23:34
0

I våras, med nån veckas mellanrum, råkade både Bogey och Imie ut för hostattacker. Hostattackerna kom inte särskilt ofta, 1-2 ggr per dag, men efter en sån hostattack fick de tungt att andas en stund. För er som har eller har haft småbarn så lät hostan nästan som falsk krupp på småbarn. Lät riktigt otäckt, speciellt som de nästan chippade efter andan efter en attack.

Vi åkte till vet med Bogey som råkade ut för detta först och de klämde och kände och tog en lungröntgen. Vet tyckte hon såg nått på lungorna så vi fick penicillin (Bactrin) i 10 dagar.

När sen Imie fick samma symptom så ringde vi bara och kom överens om dos till henne med. Lång hållbarhet på Bactrim så det vi behövde aldrig hämta ut nytt åt henne utan kunde ta från flaskan vi redan hade.

Sen dess är den otäcka hostan borta.

Hoppas detta kan var input i dina funderingar

[Nathalie62]
2011-08-02 00:19
0

#8, Fick ni någonsin veta vad som låg bakom ? Vad var något ?

Bogey
2011-08-02 00:33
0

#8 Nej inte mer än att vet. mistänkte infektion i lungorna eftersom hon tyckte det var nått skumt med Bogey's lungor på röntgen. Därför provade hon att sätta in Bactrim och det verkar ha hjälpt så jag antar att hon ställde rätt diagnos. Vilken bakterie det var fick vi dock aldrig veta.

Vi fick ju även förhållningsorder att ha koll på Bogey och märkte vi ingen förbättring några dagar in i penicillinkuren så skulle vi höra av oss igen men som sagt, det funkade ju så det behövdes inte förrän Imie fick samma symptom.

[Nathalie62]
2011-08-02 00:49
0

#10, Okei, konstigt att attackaren bara kom så där. Om det vore någon infektion borde dom ha fått det i flera omgångar om dagen tycker jag. Skönt att medicinen hjälpte och att du slapp hämta ut igen :)

När jag ändå är igång har jag en ny fråga :p Har illrar några synbara symtom vid urinvägsinfektioner ? Märkte idag att det luktade väldigt surt.