Iller-mat
Hej jag har precis skaffat mig en iller och jag ger henne rått kött till att börja med (Blandfärs). men jag undrar vad ni ger till era illrar lite tips. jag har också köpt en påse Selective ferret mat på arken zoo för att prova på, det är kyckling och kalkoon i maten står det. jag vill bara ha lite tips om vad som kan vara bra som lite snacks m.m. min illervalp-tjej är för övrigt 10 veckor gammal. jag antar att man byter foder när hon är fullvuxen också :)
hör av er om alla möjliga tips om mat e ni snälla ^^
Tack.
Hejsan!
Skulle rekommendera kycklinghals, kycklingmage, kycklinghjärta ifrån Willy's.. Kostar cirka 20kr paketet och håller bra länge..
Förmodar att du tänkt köra på foder som standardmat & sedan ge rått kött ca 3 dagar i veckan?
Satsa isåfall på Vitalin som anses vara det bästa fodret för illrar, detta används under hela illerns liv..
Köps på http://www.hungryferrets.se/ (såg nu att de var slut i lager)
Vissa brukar köra på Carnia Lynx kattfoder (dock vet jag inte vilket, får se vad andra svarar)
Som godis kan jag rekommendera vetegroddsolja eller vitaminpasta, funkar utmärkt då du ska klippa klor, rensa öron osv. Men även som beröm då & då när illern gjort något bra.. 
Hoppas det var till någon hjälp & lycka till!
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
tack så mycket 

Du kan inte ge din iller enbart färs. Då kommer hon att dö av bristsjukdomar.
Jag kanske missförstod så att du ger henne torrfoder som bas?
Om du inte helbarfar, alltså ger henne varierad kost tillsammans med benmjölk, vitaminer osv så behöver du ett bra torrföder.
Antingen Vitalin eller Totally Ferret är att föredra.
Men som sagt, ge henne absolut inte bara färs, då kommer hon att bli ordentligt sjuk, stanna i växten och sen tyvärr inte överleva.
Här finns det tips om vad du kan ge din iller i köttväg.
http://barf.ifokus.se/articles/4d712ec3b9cb46221d044eaf-barfa-din-iller#threadlist-state
hon äter selective iller torrfoder som bas, sen får hon blandfärs från ica 1-2 ggr i veckan.
och nyss fick hon av mistag i sig ett kokat majskorn. tror du hon kommer få magont? hon snodde majsen från vardagsrumsbordet…. busig liten tjej.

Det går nog bra. Mina har blivit lite lösa i magen när de snor saker de inte ska äta men ett majskorn borde inte vara någon fara. Orijen kattfoder är också att rekommendera. mina föredrar det framför vitalin.

Illrar blir sällan dålig när de får i sig vanlig mat, något litet. Och majs är min Misool här hemma jättesnabb på att stjäla också. Gärna stå med alla fyra tassarna i salladen och gräva fram majsen om man inte är beredd.
Det är sällan någon fara.
Här halvbarfas det. Torrfoder (Vitalin och Carnia Lynx) står alltid framme men illrarna får kött i lite olika former varje dag. Fläskputs, kycklingvingar, -mage, -lever och -hjärta. Kött som inte innehåller ben berikas med lite benmjöl och så får de lite laxolja samt vitaminpasta då och då.
Sen är de väldigt förtjusta i gurka och vattenmelon så det får man se upp med om man lämnar framme, men smaka en liten bit kan de få göra.