Tips om att ta hem en illervalp
Jag ska kanske ta hem en illervalp och jag undrar om ni kan ge tips hur mitt hem kan bli ett bra hem tillen illervalp, och kanske lte andra tips.
Medarbetare på Vetenskap.
Här finns massa bra artiklar och trådar på detta forumet så det bästa är att kika runt..
http://iller.ifokus.se/articles/4d7178f7b9cb462244086458-illersakra-ditt-hem#4d7123d3b9cb462141044281-1 här finns en artikel om att illersäkra tex:)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Tack, jag kollade runt lite.
Annars i korta drag, illersäkring, försäkring, bra mat, mysiga sovställen, transportbur, leksaker, klotång. Man behöver inte köpa massa saker direkt utan man märker rätt snabbt vad ens lille vän tycker om. Men illersäkring är viktigt lika så en försäkring och bra mat.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Kan du tipsa om en bra mat till valpar.
#4, Jag har köpt Carnia Lyx och ferret complete, min lillkille är glad för det. Ge gärna kycklinghals och lite rått kött också, det brukar dom flesta tycka om :-)
Vitalin om du inte vill barfa
Hälsningar Malin
vad e barfa.
och tack
hoppas valpen kommer att gilla det, om jag kan ta hem han, han e en albinovalp.

Du ska inte byta foder direkt på en valp utan fortsätt med det fodret uppfödaren ger.
Om det är ett "sämre" foder så får du gå över till ett bättre foder när valpen kommer hem. Men inte byta rakt av, då kan den bli dålig i magen.
Det viktigaste är försäkring tycker jag. Är det en seriös uppfödare så är valpen försäkrad och du kan ta över försäkringen direkt. Är den inte det så får du teckna försäkring när den kommer men då är det 20 dagars karens för sjukdom.
Förhoppningsvis är den chippad och vaccinerad när den kommer annars är det också någonting som behöver göras. Iallafall vaccineringen är viktig.
Valpen e upphittad med 2 andra i en seck ien skog (en person hade kastat dom) och albinovalpen e den enda som inte hittat ett hem. Han e 8-9 veckor gammal och den som hittade han har inte pengar att vaccinera mer, (skriver engelska lite) he need a home fast.

#10 Jag erbjöd mig tidigare att åka och hämta hem den valpen, men fick aldrig något svar.
Då är han väldigt ung och du bör kolla honom ordentligt så han är frisk och han ligger på en bra viktkurva och fortsätter att följa den.

#10 Du var inte så gammal väl?
Jag antar att föräldrarna är helt med på det här, i och med att det är de som får stå för alla kostnader.
Skulle rekommendera att om illern var hittad ute att ni åkte och kollade upp den hos veterinären först så den är ok.
Man vet ju faktiskt inte varför den som ägde dem dumpade dem. Det kan ju ha berott på ren idioti, eller att de var sjuka på något sätt och personen tyckte det var lättare att göra så här än att ta dem till veterinären.
De bör också avmaskas i och med att man inte vet hur de har bott och haft det innan. Samt kollas för skabb om inte det redan är gjort.
Sen är det då det vanliga om man inte köper hos uppfödare, chippa och vaccinera vid 10 veckors ålder. Se till att den får bra foder. Kolla vikten i och med att den är så ung osv.
Du måste säkra ditt hem för små hål, allt med gummi och plast ska du hålla borta från den, finns det något du är rädd om eller som är ömtåligt så lägg bort det. Lämpligt foder är bland annat, vitalin och carnia lynx. Köp hem vitaminpasta och paraffinolja, det är vad jag kom på just nu :-)
Leksaker får man prova sig fram för det är olika vad illrar tycker om att leka med, rör är populärt, sen måste du ha ett koppel också så ni kan gå på trevliga promenader :-D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#11 Jag ska kolla han och vaccinera, chippa, kolla om han har skabb och avmaska han.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men, vilken e en normal vikt?
#11 Jag e 12.