Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1787 ggr
kredka
2011-06-09 21:55
0

tandsten

Idag Gunnar hade en lugnare stund så jag fick kolla honom ordentlig och då såg jag att han fick massor med tandsten på tänderna( förut, typ 4-3 månader sedan hade han bara en liten grönaktig fläk på ena tanden) men nu det ser bara vidrigt ut och jag är rädd att snart ska han få nån inflämmation då bums imorgon ska jag ringa veterinär och boka tid för tandsten borttagning.

Har någon gjort det förut? Hur ser det ut? Hur mycket kostar det ungefär?

Och viktigaste fråga av alla hur kan jag undvika det i framtiden? Han får ju kött och ben och allt varje dag så han borde inte ha den problem iaf inte så tidigt han är ju bara 1 år gammal.  Vad kan jag göra mer för att hjälpa min lille pällsälskling?

Välkommen till ferretplanet.se :)

UlrikaD
2011-06-09 22:02
0

Är han bara ett år gammal och äter kött med ben så borde han inte ha tandsten överhuvudtaget faktiskt.

Är det mycket tandsten så söver veterinären illern och tar bort det med ultraljud. Har aldrig gjort det på någon av mina men har för mig att det var ganska dyrt.

Är väl säkert olika mellan olika veterinärskliniker också.

kredka
2011-06-09 22:11
0

jag vet faktiskt inte varför blev det så då han får kött varje dag och vi tillsätter den där plaque-off till vatten så nåt är helt galet med honom…jag blev så ledsen idag man vill ju inte att det blir nån inflammation eller nåt

UlrikaD
2011-06-09 22:13
0

Har aldrig använt plaque-off men det ska väl strös över maten inte blandas i vatten?

Kan ju vara bra att rådfråga veterinären då varför han får tandsten trots allt.

IzzyR0xx
2011-06-09 22:14
0

#0 När veterinären tog bort tandsten på min hund med ultraljud så kostade det ca 1000 kr.

kredka
2011-06-09 22:31
0

#3 vi har den i liquid form så man tillsätter det i vatten. köpte den så fort jag märkte första tecken på tandsten hos honom men ser ut som om det fungerar inget vidare…

Nussen
2011-06-09 22:43
0

#0 Prövade du att skrapa lite själv tex med nagel? Tänkte bara om det kunde vara något annat än tandsten Glad

kredka
2011-06-09 22:50
0

#6 ja både jag och min kille försökte skrapa bort det men det gick inte då bestämmde vi oss att imorgon ska vi boka tid hos veterinären, först ringde jag massa kliniker och frågade alla om de tar hand om det där och till slut blev det bara roslagstull kliniken som tar hand om illerns tandsten.

JossanH
2011-06-09 22:50
0

Mitt absolut bästa tips är torkade kycklinghalsar! Det har gjort under för min ena illers tänder (som haft dåliga tänder i flera år) och jag vet fler som varit med om liknande "uppenbarelse" ;)

Köp det och prova så kanske du slipper söva och betala en tusing eller mer för att få det borttaget hos en veterinär.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
2011-06-10 00:18
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2: Jag testade med Plaque Off på mina förut och tyckte att de fick värre med tandsten av  den än utan. Ena fick till och med tandlossningar, så jag slutade med det och då slutade den explosionsartade tillväxten av tandsten också och dessutom så växte tänderna fast igen på den som började få lösa tänder till och med.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nussen
2011-06-10 00:39
0

# 9 Oj det var värst det är ju möjligt att det är så, vi använder inget sånt och våran 1- åriga tjej har inte ens en fläck på tänderna.

Jossan jag har för mig att du la in en länk där man kan beställa torkade kycklinghalsar skulle du kunna tänka dig att lägga in den länken igen? Jag har liksom slarvat bort den Skrattande

JossanH
2011-06-10 08:28
0

http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=3643&grp=60318

Här är den, men tror dom skickar halsarna genom postpaket.

Sajtvärd på Iller.ifokus

kredka
2011-06-10 08:42
0

#9 nu faktiskt när jag tänker efter så det känns som om Gunnar fick massor med tandsten på väldigt kort tid (sådana mängder brukar samlas på lite längre tid än 4 månader) så jag kan lätt konstatera att det blev värre efter vi har börjat med Plaque-Off . Fy vad jobbigt.

#11 tack för tipset ska testa den säkert :)

kredka
2011-06-10 09:28
0

ok nu har jag ringt kliniken kost upp till 1390 kr om det är mycket tandsten… frågade om man kan försöka ge torkat kött eller nåt så att han kan skrapa den själv men fick veta att om tandsten redan finns som man måste först ta bort den hos veterinär och sedan motverka så att det blir inga nya beläggningar.

TottsiGirl
2011-06-10 09:45
0

Hmm ok ja har ju hört flera illerägare som haft äldre illrar med mycke tandsten som fått jättefina tänder av att bara börja gnaga kycklingvingar. Så för dem har det ju iaf gått att få bort det själva iaf.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Nussen
2011-06-10 16:58
0

# 13  Dom vill bara tjäna pengar om jag var du skulle jag testa med de smaskiga kycklinghalsarna först Skrattande

Vilken härlig länk här finns det ju  en massa smaskens Glad undra vad Hobbe tycker om jag beställer en grisknorr Skrattande

kredka
2011-06-10 17:29
0

#14 och #15 tror också att det är kanske inte riktig sant de sa till mig men hans tänder ser riktig dålig ut just nu alla är gulaktiga och bak tänder har gröna äckliga fläckar både på sidor och inne och jag vet att han gillar inte att bita på hårda saker så jag tänker först ta bort tandsten och sedan försöka motverka den med torkat kött osv. Nu känns det lite risky att försöka omvandla honom till all-kött ätare när situation är så pass dålig …

JossanH
2011-06-11 11:04
0

Jag hade inte åkt och sövt honom och betalat massor med pengar för att ta bort det med laser, min erfarenhet säger att ofta blir det bättre resultat om illern fixar det själv. är inte tandköttet rött är det ingen verklig brådska.. jag har en iller på 5 år som alltid haft väldigt dåliga tänder. nu när han blivit sjuk ville jag inte vara där och tvinga mig på, tänderna var riktigt hemska! så fick han torkad kycklinghals och på bara några dagar var all tandsten borta och tänderna kritvita! och jag är inte ensam om tänderna blir i fint skick på så kort tid! billigt och mycket mindre riskabelt med tanke på sövning :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
2011-06-11 11:39
0

#16 om han redan äter kött och ben varför skulle det göra skada med kycklinghalsar? De ger ju inte hårdare motstånd än ben. Om han får bra foder så borde det väl vara plaque off som är boven, har också erfarenheten att tillväxten ökar av det. Annars vet jag inte om man kan göra tester på saliven hos djur, för jag tex har för mycket salter och mineraler i kroppen som gör att jag får extremt mycket tandsten fort och det har varit så sen jag var liten.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

FerretCrow
2011-06-11 22:03
0

Ni som ger torkade kycklinghals hur mycket ger ni ungefär? och hur ofta?

JossanH
2011-06-12 00:42
0

#19 när jag har halsar hemma (har varit slut i butik) ser jag till att dom alltid har framme. Dom äter när dom vill.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
2011-06-12 08:47
0

#20 okej jag ska pröva beställa hem och se vad mina kräsna små fisar tycker.

bond-bina
2011-06-12 15:48
0

# 20 Har du halsarna framme som mat istället för torrfoder så de är tvungna att äta för att de är hungriga? Eller har du torrfoder OCH torkade halsar framme samtidigt?

Frågar för att mina har fått mycket tandsten som måste bort och detta tips bara måste jag prova.

Mina små är vana vid att få rå kyckling på morgonen men annars har de torrfoder stående framme.

Sarah
2011-06-12 22:33
0

låter jättekonstigt att du ska behöva åka in och ta bort det innan du ger ngt mot det… ge honom ben och torkat kött så blir det nog bra ganska snabbt. kan ju vara så att han inte äter de ben du get för då borde det skrapa av. onödiga penga om man har en iller som gillar kött.

IzzyR0xx
2011-06-12 22:39
0

#0 Testa ge halsar till honom och sen om det inte blir bättre inom ett par dagar så kanske du kan besöka veterinären för att skrapa. :)

Gottfridsson
2011-06-12 22:47
0

Jag skulle sluta med Plag-Of. Har provat det förut och tyckte tänderna snarare blev sämre än bättre av det.

Kan det kanske vara så att dom får för stor mängd mat per dygn och Gunnar äter sig mätt på annat och inte tuggar på benen. För du ger ju både kött och ben redan, om jag förstått dig rätt.

JossanH
2011-06-13 07:15
0

#22 mina äter det trots att jag alltid har torrfoder framme samtidigt :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

kredka
2011-06-14 19:11
0

ok allt gick jätte bra, Gunnar mår super bra fick lammbitar så fort han kom hem och nu sover han tillsammans med Bertil. Vad jag fick höra av vet. så kött och ben hjälper inte så mycket mot tandsten- man måste borsta deras tänder minst en gång om dag even om det är bara tandborste med lite vatten på… Plaque-Off fungerar också bra men i samband med tandborstning.

Det är rätt skönt att få veta varför blev det så - tydligen är det sant att att tugga på kött och ben motverkar inte tandsten då Gunnar skulle inte få så mycket av det skit på sånt kort tid.

Kan det vara också genetisk fråga om en iller är mer utsatt för problem med tänderna än andra? Som hos typ människor?

JossanH
2011-06-14 19:18
0

#27 haha, ärligt talat så tror jag inte din veterinär är så insatt i att ge just kött och ben ;)

Fråga dom som endast ger det (utan att någonsin borsta tänderna på sina illrar) om deras illrars tänder och jag lovar att inte en enda utav dessa illrar har ens en tillstymmelse till tandsten.

Jag har en iller som helt blev av med sin tandsten (efter många år med dåliga tänder som jag fick skrapa försiktigt från och till med tandskrapa) efter att ha börjat äta kycklinghalsar= ben. aldrig borstat tänderna på honom och hans tänder är nu vita!

Jag vet även många som haft problem med sina illrars tänder tills det att dom börjat ge stora delar kött och ben. Kolhydrater och torrfoder försämrar dock tandhälsan..

visst kan även illrar ha sämre tänder pga genetiska orsaker. Det såg jag extra tydligt på min första iller.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
2011-06-14 19:31
0

Mina illrar har aldrig sett en tandborste. Ja, förutom när de stulit min och sprungit iväg med den då.

Jag har illrar i åldrarna från 1-6 och det är en som har tandsten….den som äter minst kött med ben. De andra har ingen tandsten alls. Och då menar jag inte alls.

Hur klarar sig illrarna i det fria undrar man ju då? De får ju inte direkt tandlossning och dör pga svält. Och inte tror jag de borstar tänderna heller.

Det är ganska välkänt att illrar som barfas sällan har tandsten. Men om illern bara äter muskelköttet och inte ben så är det ju en annan sak.

Om jag skulle ge mina illrar enbart kycklingfilén, fläskfilé och oxkött så skulle mina nog ganska snabbt få tandsten ändå.

Nussen
2011-06-14 20:16
0

# 27 Så irriterande när veterinären svarar, nej så är det inte när han/hon faktiskt inte vet.

FerretCrow
2011-06-14 20:21
0

#27 Haha det var nog roligaste jag hört från en veterinär, min vett som jag va till med katten sa iaf jasså iller ja dom är jag inte superpålästa om men kommer du och vaccinerar ska jag genast läsa på tills dess. Bättre att erkänna att man inte kan något än att hitta på rövar historier ;)

Faxlin
2011-06-18 14:48
0

haha, ja tyvärr är det vardagen för illerägare att möta veterinärer som inte vet vad de pratar om när det gäller iller. Enligt min veterinär fick de läsa sammanlagt 1 dag om iller under hela hans utbildning. Så han erkände direkt att hans kunskaper var väldigt begränsade, men harn var villig att lära sig mer och gör det fortfarande. Sådana veterinärer uppskattar jag 500 gånger mer än de som låtsas veta vad de pratar om och sedan svarar fel för de är för stolta för att erkänna att de inte besitter den kunskapen som man efterfrågar. Mer än en iller har dött för att veterinärer låtsas veta vad de pratar om och gett fel råd till illerägare. Det är otroligt tragiskt tycker jag.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sarah
2011-07-24 14:21
0

Herregud vilken idiot till veterinär. Sponsrad av plaque off? Kött och färska ben är den bästa du kan ge din iller mot tandsten.