Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 465 ggr
Gilla
0

"så STOOR"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha…alltid roligt med den kommentaren. Den här gången var det vetrinären. Vi var på hälsoundersökning av Marwin idag och han väger 2,5 kg. "skulle de se honom i USA så skulle de krevera…deras är ju så långa o smala…o vilken päls!!!" Jo tack…han håller ju på att förgås så fort som solen tittar fram. Hoppas han börjar fälla nu. Sen de lite mindre roliga nyheterna. Han hade blåsljud på hjärtat men enligt vet så är det inget att oroa sig över om han inte blir allmänpåverkad…o det är han ju inte. Apropå hans hörntand som är lite avslagen så var det lättast att ta fram en liten nagelfil själv o slipa. Måttligt populär lär man ju bli ;o) O det bästa…han bet inte vetten en enda gång. Nu fick han ju inte riktigt den chansen men ändå…

Carla
0

Typ som min Melker. Fast han väger bara 2kg, men är fortf grymt stor :) Din var söt.

Robinsnel
0

aj aj.. Tråkigt med blåsljuden.. kanske blir en koll på milton snart också då…

sarae
0

ja, det med blåsljudet var inte så kul, men det behöver ju inte vara någon fara med honom ;) 2,5 kg`? åh herregud vilken bjässe!

Gilla
0

Ja…jag är inte så oroad då inte vetten lät det. Tänker på att alla syskonen i skaran har vita fläckar o om det kan ha något med det att göra. Hon trodde det var medfött då han inte är så gammal. ja…han är en riktig klump…tyvärr inte så kelig…hade varit bra gosigt *ler*

[HannahoHenrik]
0

Hur kan man ta reda på om de har blåsljud?

Gilla
0

#5 vetrinären lyssnar på hjärtat om de hör något biljud. har inte hittat så mycket om iller med blåsljud men hos människor är det så här.

"

Vad är blåsljud på hjärtat och är det farligt?

Blåsljud från hjärtat kommer av att blodet strömmar runt i virvlar. Det kan vara ett "friskt" biljud (som tyder på kraft i hjärtat, eller kommer vid stress eller vid tex feber). Det kan också komma sig av att man har medfödda hålrum i hjärtat eller ett klaffel; en hjärtklaff läcker eller är för trång.

När vi lyssnar på hjärtat försöker vi karaktärisera blåsljudet, eftersom de olika felen låter olika. Om blåsljudet inte har hörts förut när vi lyssnat, kan det bero på ett klaffel, som kommit med åren, som i sin tur kan belasta hjärtas funktion. "

Enligt Marianne på Roslagstull var det inget att vara för orolig för om han inte blir trött och tappar aptit o vikt utan anledning. eller verkar må dåligt på annat sätt.

AlbaStiffler
0

Kollade de blodvärdena på honom?

Min alba har även hon blåsljud på hjärtat och det tror de beror på att hon dessutom har Anemi (blodbrist). Så att kolla blodvärdena kanske inte är helt fel? Vad Anemin i sig beror på lyckades inte veterinären lista ut för min Alba, men den orsakar iaf blåsljuden samt att hjärtat får jobba mer för att orka pumpa runt den lilla mängd blod som finns. Detta orsakar även att hon är lite extra frusen och har lite spasmer/ryckningar iom att inte hjärtat orkar hålla henne varm/pumpa tillräckligt.

Men som sagt, blåsljud kan man tydligen ha utan att det är något farligt på G. Men håll ögonen öppna… :-) Kanske kan hans stora massa spela in på blåsljuden, att hjärtat därmed måste jobba hårdare. Vad vet jag…

Gilla
0

#7 inga blodprover blev tagna….men å andra sidan så var vi ju bara där för en koll…o han verkar ju må som vanligt. klart att jag blir mer observant på om han skulle må dåligt men han är prexis som vanligt.

[HannahoHenrik]
0

Okej men då ska jag be om en närmare check på hans hjärta. De har lyssnat på hans hjärta en gång men det gick så fort så jag är förvånad om hon ens hann höra att det slog.