Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 792 ggr
Nicolew
2011-07-21 15:05
0

Sjukadjur

Jag har en liten fråga till er som ägen iller. Jag har hört att det är väldigt sjukdjur alltså att man ofta behöver åka till veterinären osv.

Sen undrar jag även vad dom äter och hur mycket det kostar i månaden?

Tacksam för alla svar!

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Aviendha
2011-07-21 15:25
0

Jo, illrar brukar förr eller senare kosta i veterinärvård tyvärr. Jag vet inte exakt vad du vill ha svar på ang. sjukdommar.. Det är svårt att jämföra med andra djur om vilka som är "sjukast", eller beskriva "hur sjuka" de är och vad det kostar. Men cancer av olika slag är inte alls ovanligt, om inte högre upp i ålder, och de är tämligen olycksbenängna. Många har förlorat eller varit nära att förlora sina illrar i allehanda olyckor, och förstoppningar (för att de ätit något dumt) är ganska vanligt. Därför är det jätteviktigt att försäkra sin iller då det lätt barkar iväg i veterinärkostnader när/om något händer.

De äter illermat ;) Skämt åsido, de är köttätare och det finns torrfoder för illrar. Man bör dock vara noga med vilket foder man ger sin iller då det finns många illerfoder, men få av dem som egentligen håller måttet. En del ger sina illrar kött, endera som tillskott eller som helfoder, det man kallar för BARF. Innan man ger sig på barf bör man dock läsa på en del, det har massor av fördelar att ge en sådan kost men det kan gå käpprätt åt skogen om man ger en felaktigt sammansatt kost. Mellanvägen är väl att ge torrfoder som bas och servera kycklingvingar, möss etc. lite då och då. Allt kött ska givetvis vara rått och okryddat! Men tillbaka till torrfoder. Vad som är "bäst" är väl lite av en tvistefråga, men vitalin är väl det illertorrfoder som oftast brukar rekomenderas. Det finns hos hungryferrets.se och amhs-illertorg.se och kostar ca 465kr för 10 kg. Man kan beställa mindre mängder än så förstås. Carnia Lynx är ett kattfoder som verkar riktigt lovande. Priset för det ligger på ca. 500kr för 5 kg. En iller äter inte jättemycket per dag. Jag kan tyvärr fortfarande efter 6 år med iller inte säga hur mycket jag läger ner på foderkostnader, men det är inte många kronor egentligen. 10kg torrfoder räcker minst tre månader iaf, och jag har tre illrar, så det är inte alls farligt så sett.

Nicolew
2011-07-21 15:31
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okej! Det är synd med tanke på att det är sjukt söta djur!
Hur är det med rumsrenheten så att säga. Är dom lätta att få rumsrena?

Bör dom vara flera i samma hem eller räcker det om man har andra djur som hund eller katt?

Tack för svar :)

/Nicole

Aviendha
2011-07-21 15:44
0

Rumsrenheten är lite si och så. Det går att få dem helt rumsrena, men de flesta får nog ändå torka någon bajs någon gång ibland så man bör väl kanske ta med det i beräkningen. Kan man absolut inte under några som helst omständigheter leva med att djuret kanske inte blir 100% rumsrent så bör man inte skaffa iller helt enkelt. Man kan ha otur och få en som är nästan oförmögen att gå på lådan hur mycket man än tränar.

Man kan få ha en låda i varje rum då de kan vara lite lata. Kanske fler än så. De brukar gilla att bajsa i hörn, så om de bajsar i ett hörn så får man endera ställa dit en låda, möblera om eller försöka lägga filtar där så att den ska låta bli att bajsa där igen. Man får lägga ner lite tid på träningen i början och underhålla den genom illerns liv. När den sovit, ätit, lekt (ungefär som en hundvalp) så kan den vara nödig och då tar man den till lådan. Man berömmer när den bajsar i lådan och bajsar den utanför så är det bara att gilla läget och torka och vara mer påpasslig till nästa gång så man hinner sätta den på lådan innan ;)

Illrar är i det vilda ensamlevande djur och de kan leva ensamma i fångenskap. Många illrar uppskatar dock att ha en kompis som de kan rusta omkring med. När man jobbar/går i skolan så blir det ju många ensamma timmar för illern annars. Det finns de som har hund och/eller katt med iller och som det fungerar suveränt för. Det fnns också de som det inte fungerar alls för. Illrar uplevs ofta som ganska "på", vilket katter gärna flyr från. Hundar är ofta mycket större och kan skada illern, även om de inte menar det. Det räcker ju med att de vill leka och råkar trampa fel på illern så kan den gå sönder om de vill sig illa. Har man andra djur och planerar Att skaffa iller så tycker jag att man bör överväga vad man ska göa om arterna inte kommer överens. Kan man ha avdelat hella eller hänger allt på att de måste vara kompisar? I det senare fallet så kanske man ska strunta i Att skaffa iller. Alla kan inte alltid bli vänner och då måste man lösa det på något sätt. Illar bör dock aldrig ungås med gnagare eller fåglar, dvs djur som de skulle kunna äta upp. Det går inte att lära dem at låta bli då de är rovdjur, så sådana djur bör man ha i ett annat rum som har en stängd dörr. För många har förlorat sina älskade smådjur till illrar som råkat komma åt dem.

[illerpyz]
2011-07-21 15:51
0

det vill jag också veta , har hund och vill ha en iller (första illern).
Det med maten , menar du kycklingvingar man köper på Willys eller liknande? :) är det verkligen bra om man ger kyckling med ben i? :P

Nicolew
2011-07-21 15:53
0

Okej, jätte tack! Mycket bra att veta:)

/Nicole

Aviendha
2011-07-21 16:20
0

#4 Precis sådana vingar ja :) I naturen så är det knappast någon som styckar och kokar maten åt djuren ;) Det är ingen fara att ge dem kycklingben, sålänge som de är råa (kokade är de skörare och då kan de flisa sig och skada illern) och att bitarna inte är för små. Att dela en kycklingvinge i 3 eller 4 delar är väl okej, men för små delar gör att de kan försöka svälja biten hel. När de tuggar genom delarna så blir det ju per automatik bra storlek på dem :)

Man kan även ge skivspill, broskben, oxsvans, kycklingmage etc. som man finner i matvaruaffären. Hjärta, njurar, lever, ja inälvsmaten, bör man dock inte ge mängder av dagligen för att inte riskera att överdosera vissa vitaminer. Det är sådant man får läsa in sig på om man ska helbarfa ;)

Aviendha
2011-07-21 16:24
0

Tillägg; rent kött går absolut att ge, men kött med ben och senor är det bästa då det ger en ovärderlig "tandmotion" vilket förebygger och motverkar tandsten. Dessutom är det en rik källa till mineraler (inte för att det egentligen är ett måste om man som bas ger ett bra torrfoder) och dessutom är det ofta billigare med sådana "skitbitar" än filéerna :P En sekatör är skitbra att ha i kökslådan mao ;)

[illerpyz]
2011-07-21 17:10
0

Okejj det va bra o veta :) tack!

Saga85
2011-07-21 21:29
0

Sen om man inte är äckelmagan kan man ju ge hela (frysta) dagskläckta kycklingar eller möss som lite extra i kosten. Min mor blev dock helt förstörd när hon hittade döda kycklingar i frysen trots att de var inpackade både i plasten de kom i samt i folie. När jag undrade lite försynt vad det egentligen var för skillnad på illerns hela kycklingar och hennes/övriga familjemedlemmars färdigstyckade kycklingar fick jag inget svar. Men hon undvek att titta i folien igen, och fick endast utfodra illern på mitt rum Tungan ute

UlrikaD
2011-07-21 21:33
0

#9 Hellre hitta dem i frysen än i sängen!Tungan ute

JossanH
2011-07-21 23:03
0

Håller för övrigt på att toaträna en valp här hemma och just nu är han begränsad till vårat kök (som dock är ganska så stort). Där inne har jag för tillfället 8 stycken toalådor för att träna honom på!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[illerpyz]
2011-07-21 23:49
0

Behöver man verkligen så många ?:o

AnnaJosefine
2011-07-22 00:03
0

Vi hade tre lådor när vi fick hem vår pälsis, nu har vi en =) Vi flyttade runt efter vilka hörn han bajsade mest i och berömde honom när han gick till lådorna (även om han inte gjorde något på den) och försökte vara med när han vaknade eller hade ätit osv och såg till att han gick på lådan.

Vi lockade även upp honom i lådorna med lite gott om vi märkte att han var nödig och när han ställde sig och bajsa eller kissa så fick han gottis  =) Nu är det lite protest bajsar och har haft en bajs i det hörn där den senaste lådan stod, inget annat. Jo, lite protestbajsar när ingen är hemma eller när vi sover och han inte någon att leka med eller efter en mindre dispyt om rätt och fel men det är sådant som kommer till =)

Kort sagt så är det väldigt individuellt från iller till iller, några behöver åtta lådor, andra en =)

[illerpyz]
2011-07-22 10:45
0

okejj tack ! :)

HannaM
2011-07-22 11:06
0

Vi har som mest haft tretton bajslådor i vår tvåa där dom inte har tillgång till badrum och sovrum… numera är det bara fem men då är också vår yngsta iller tre så inga valpar här.