Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1874 ggr
[Nathalie62]
0

Kastrera med chipp

Hej
Försökte leta information om hur tidigt man kunde kastrera med ett chipp men hittade inte något. Måste man ge det vid brunst beteende eller får man göra det tidigare ?

kredka
0

har samma problem pojken min på 4 månader började brunsta och varken jag eller andra vet om det är ok att chippa han redan nu eller måste man vänta till en viss ålder…

Välkommen till ferretplanet.se :)

Aviendha
0

Vid könsmognad är vad som sagts, här och här bla. När de blir könsmogna är ju individuellt, men jag ser ingen anledning till att implantera innan djuret ens uppvisat brunsttecken. När det gäller en individ som brunstar vid 4 månader redan, som #1 berättar, så vet jag ärligt talat inte. Det har diskuterats här på sajten om implantatet skulle påverka tillväxten (eller andra funktioner) på djuret vid tidig implantering, för man kan ju inte säga att en fyramånadersvalp är färdigvuxen. Vill minnas att man inte kom fram till så mycket mer än att man inget säkert vet eftersom det är avsett för vuxna individer och, som Marianne Tornvall påpekar, inte testat på ungdjur.

Sophey
0

Jag hade ett rent helvete nar min kille borjade brunsta vid 4 manaders alder, han fick sitt implantat nar han var ungefar 5 manader gammal och han har vaxt bra sedan dess tycker jag da han just nu ligger pa 3 kg utan overvikt.

Jag tror inte att hans problem med vikten (undervikt) och svart att halla vikten uppe ar pga implantatet men man vet aldrig.

Medarbetare på matlust

[Nathalie62]
0

#1, Oj han var inte gammal för att redan visa beteende :-o, hoppas du också kan få svar.

#2, Om man har en av varje kön ock vill undvika parning så tänkte jag att man eventuellt kunde förhindra det genom ett implantat så om jag beräknar att dom kommer i brunst november/december så funderade jag på om man får implantera bara några veckor/en månad tidigare ?

[Nathalie62]
0

#3, Är det vanligt att illrar kommer i brunst så tidigt ? Var det jobbigt när han blev det ? Gav det effekt direkt efter implantatet var insatt ?

Sophey
0

#5 - Jag tror inte direkt att det ar vanligt men det var outhardligt da han brunstade mot bade oss, hundarna och katterna och lukten och humoret och fy allt annat som kommer med brunst beteende ibland lamnade han aven efter sig en geggig sorja vilket var nagot ackligt.

Det gav en mindre effekt nastan direkt men beteendet och lukten var dar i nagon vecka och sedan gick det over, en period i varas fick han en tendens till brunst lukt och beteende men det var bara i nagon dag och sedan blev han normal igen.

Medarbetare på matlust

Aviendha
0

#4 Det är svårt att förutspå när de kommer gå in i brunst, det kan vara allt emellan november till april. Det är ju trist att behöva separera dem, men jag hade nog implanterat vid första brunsttecken och särat på dem om det behövts. Men rent teoretiskt så kan man göra så som du föreslog :)

[Nathalie62]
0

#6, Det lät inte trevligt med det beteendet, skönt det gick över :-)
#7, Har dom inte bildat hormoner innan första tecknen visar sig ? Funderar på att skaffa en kompis till min lillkille, tyckte det skulle vara roligt med en liten tjej för har aldrig haft det innan :-) Har du en av varje kön ?

Aviendha
0

#8 Jo, de bildar ju könshormoner även innan, men det krävs ju en viss mängd för att brunstbeteenden ska visas. Det jag tänkte på var mer att låta dem gå intakta sålänge som möjligt av ren princip :)

Ja, jag har två hanar och en hona. Det är dock bara en av hanarna som är kemiskt kastrerad, men alla tre är i dagsläget implanterade, de andra två pga. hormonella störningar.

[Nathalie62]
0

#9, Jag kommer nog märka när det börjar visa sig :-)
Vad innebär dessa störningar ? Har dom haft det en längre tid ?

UlrikaD
0

#10 Hormonella störningar kan bl.a vara att de uppvisar brunstbeteende fastän de är kastrerade. Då kan ett implantat hjälpa.

Sen kan man också sätta implantat mot binjuretumörer. Har själv en iller som är både kastrerad och har implantat.

Aviendha
0

#10 Precis som Ulrika säger så kan det visa sig som brunstbeteenden. Hanen var "brunstig", gick i och ur brunst trots kastrering och trots implantat visar han fortfarande en de sådana tendenser.. Honan fick implantatet för att jag tyckte att hon hade haft ett märkligt pälsbyte och inte riktigt var som hon brukar. Mer en känsla än något annat från min sida. Men i efterhand kan jag nog säga att det antagligen var något knas med hormonerna hos henne med eftersom jag har sett en förbättring i kropp och beteende hos henne.

Själva brunstbeteendena tex i sig är egentligen ingen fara så sett, såtillvida de inte är jobbiga mot de andra eller stressar runt om man säger så. Däremot kan det vara ett tecken på att allt inte står rätt till med binjurarna. Jag vet ju inte idag hur det står till med dem, om tumörer redan finns eller om de "bara" var på väg, men det var därför som de fick implantaten, om inte annat i förebyggande syfte.

[Nathalie62]
0

Ja,ha, det hjälper också mot binjure tumörer, behöver man inte operera om dom får implantatet ?
Lilltjejen är född i mitten på maj, när tror ni man kan ge henne ett chipp för att kastrera ?

UlrikaD
0

De kan ju behöva operation ändå.

Om din tjej är född i maj så kommer hon ju troligtvis inte att gå i brunst förrän till våren 2012, så vänta tills dess.

[Nathalie62]
0

#14, Jag ska vänta tills det närmar sig, vet ju på ett ungefär nu, tack :-)

Aviendha
0

Jo, som sagt så kan operation ändå behövas. Däremot så kan man dämpa symptomen och sakta ner utvecklingen av tumören/tumörerna med ett implantat. Tyvärr botar suprelorinimplantat inte tumörer. Det kan ju verka bäst att operera vid binjuretumörer eftersom implantatet inte botar, men det beror även på hur binjurarna påverkats. Den högra sitter nära en större artär och är därför mycket svår att plocka bort helt och hållet kirurgiskt. Jag hoppades väl på att vinna lite tid genom att sätta in det så tidigt som möjligt snarare än att vänta och operera lite senare. Å andra sidan är jag inte heller så sugen på att öppna iaf honan, hon är idag 5 år och verkar må finfint. Skulle hon i framtiden börja visa tecken på binjureproblem så beror det antagligen på att implantatet slutat verka och då får hon ett till så får vi se om det hjälper.

[Nathalie62]
0

#16, Bra information, jag visste inte det. Skönt hon mår fint idag, hoppas det fortsätter så länge till :-)

Aviendha
0

Tack, hoppas jag med :)