Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 757 ggr
AnnaJosefine
0

Paraffinolja

Hejhopp!

Ossian lyckades på två obevakade minuter massakrera sin pingisboll (Dör snart av dåligt samvete). Han fick 2,5 ml paraffinolja blandat med lite mumsig fläskfärs, men när kommer det ut på andra sidan? Nu har det väl gått ca 10 minuter sedan han fick det och än händer det inget.

Vänliga hälsningar

Två Mycket Oroliga Illerföräldrar :(

AnnaJosefine
0

Nu kom det bajs och där var inget plast! Men är det något jag ska vara uppmärksam på det kommande dygnet?

AmeliaH
0

Det är väl en god sak att hålla koll på avföringen och se om bollen kommer ut på andra sidan.

Logiskt sett så borde du väl kontakta veterinären om allmäntillståndet förändras eller om avföringen börjar förändras, t.ex. att det kommer ut väldigt lite åt gången eller ingenting.

Jag har haft en del olyckor där en av mina lyckats peta i sig saker som han inte bör ha satt i sig men i samtliga fall har allting kommit ut på andra sidan. Vet iofs inte om det säger så mycket om illrar generellt men jag hoppas att Ossian lyckas få ut bollen utan några problem!

(Jag har för mig att det sagts att illrar har ett kort matsmältningssystem där det tar ca 4-6 timmar för maten att passera genom hela systemet.)

AnnaJosefine
0

Ja, grejen var ju den att jag hittade ju typ hela bollen på golvet (tre större delar och sedan små flisor). Så jag var mest rädd att dessa små flisor som är vassa skulle skära upp honom i magen osv, men han har inte ont när man klämmer och leker och busar, äter och sover nu.

Men då blir det bajsloggning hela dagen!

Tack för tipsen!

Nussen
0

När min Lillstrumpa åt upp gummidelen på mikroskopet gav jag henne en ordentlig dos parafin i en plastspruta. Då kom gummidelen ut på 2 timmar. Skrattande

Till er som kan detta lite bättre vilken dos är ok att ge till en iller? Jag ger mer än det står på doseringen så det blir lite fart.

AnnaJosefine
0

Djur under 3 kg ska ha mellan 2-5 ml paraffin =) Och Ossian väger ca 1 kg så han fick 2,5 ml eftersom jag blandar det med fläskfärs (lite paraffin blir kvar i skålen ju)  =)

Ossian hade antagligen inte fått i sig något (och tur är väl det), har sökt med ljus och lykta i alla bajsar men ingen plast och alla bajsar har sett normala ut =) Misstänker att paraffinbajsen kom vid elvatiden för då kom det JÄTTEmycket bajs! Men den bajsen var bra =) Nu i efterhand känner jag mig som en än värre hönsmamma än tidigare men jag vill inte riskera något om något sådant som hände imorse händer igen!