Iller iFokus

Iller

Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 1078 ggr
Zandrama
0

Illersäkra soffor och spis

En ytterligare illersäkrings fråga :) Då var det soffornas tur. Där funderade jag på att ta någon form av nät, d jag hittar på Byggmax är något som kallas takfotsnät http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-25945.aspx Och häfta fast med häftpistol under vid fjädringarna. Sen mellan spisen och skåpen finns ett utrymme på 2,5 cm brett… Kan dom pressa sig in där eller är d för litet? Hur gör man annars där? Tack än en gång :)

//Belinda aka Zandrama

[Mikkiz]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Länken fungerar inte men jag googlade fram en annan bild från byggmax, så det kanske inte är samma… Men vad är det för material på nätet? På bilden jag hittade så ser det nästan ut som myggnät… Och det hade mina rivit upp innan jag ens hann komma hem med detSkrattande

Vi hade ett "grövre tyg" fasthäftat under soffan (fanns där när vi köpte soffan) men det lyckades de gräva/trycka sig igenom mellan "häftorna" på nolltid, så häfta många och tättsittande häftorSkrattande

Zandrama
0

#1 Ja jag har inte varit förbi Byggmax, men jag hoppas det är i stål (eller liknande) och inte tyg O.o

Annars får man kanske försöka hitta nåt stålnät någonstans på en annan bygghandel :)

Och på Ektorp soffor är det ju stora kuddar både i rygg och som man sitter på… hur gör man där så att man inte råkar sätta sig på dom? O.o

//Belinda aka Zandrama

[Mikkiz]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi har också en soffa med kuddar både i rygg och som man sitter på men man får helt enkelt kolla en extra gång innan man sätter sig ner Glad Så gör vi iaf och hittils så har ingen av illrarna sovit i soffan/under kuddarna (peppar pepparSkrattande) men det kanske kommer några andra bra tips om det av någon annan senSkrattande

Sophey
0

Du kan nog använda de flesta nät typ myggnät kattnät hönsnät och om du ser till att det är riktigt spänt blir det svårt för illern att komma igenom.

Se till att det inte är flätat på ett vis så att det inte finns massvis av vassa kanter då en om din iller kraffsar kan det lätt hända att illern får sår och skador av nätet även så tunt att de inte kan fastna med tassar och bryta eller stuka.

Jag har en soffa i liknande stuktur som ektorp (läs liknande) och min grabb välter ner var ända kudde om han ligger där men precis som med katter får man känna efter en extra gång och helst ha ett öga för minsta lilla bump i soffan som kan vara en iller annars får du häfta fast kuddarna också :P

Medarbetare på matlust

Zandrama
0

#4 ah va bra :)

Man får väl isåfall kolla i början om dom skaffar sig en habit av att gömma sig i soffan :P Annars är det kanske bara o vända upp o ner på kuddar varje gång man sätter sig :P

//Belinda aka Zandrama

Hayley
0

jag har satt playwood skivor under våra soffor, det gjorde susen ;) sen kommer dom visserligen upp i soffan men man får kolla npoga innan man sätter sig =)

Sophey
0

Du kan annars bygga en snygg sockel runt soffan… så slipper du även dammsuga så ofta under soffan samtidigt som det är illersäkrat ;o)

Medarbetare på matlust

Zandrama
0

#6 Ja det kan man ju iofs också göra :D Får mäta och se vad som blir bäst :)

#7 Ja tanken slog mig om det också, hade ju varit skönt o slippa fler "tussar" :P

//Belinda aka Zandrama

Bogey
0

Tackfotsnät är jag inte säker på att det står emot en enveten iller. Jag had nog köpt en skiva 4mm plywood och sågat till så den passar under soffan.Tyvärr säljer inte Byggmax så tunn plywood men andra gör det.

Zandrama
0

Jag gjorde det som kanske var lättast i slutändan :)
Jag tog bort benen på båda sofforna :P behöver man inte oroa sig för eventuella pölar och små högar där under heller ^^

Men så spisen då :/ Kan dom ta sig in i en skreva på 2,5 cm?

//Belinda aka Zandrama

Sophey
0

Jag vet att min kille aldrig skulle kunna ta sig igenom det, han kommer knappt under soffan men han ar en valdigt stor kille sa jag vet inte hur det ar med andra illrar men eftersom det just ar illrar vi pratar om sa skulle jag aldrig utesluta mojligheten att de kan trycka igenom sig om annars pressa in sig och fastna.

Det ar valdigt svart att ge ett rakt svar nar jag inte riktigt vet hur det ser ut.

Medarbetare på matlust