blir tokig
Jaa nu börjar jag bli tokig på Mr.Frost.
Vet inte vad jag ska göra, Mr.frost har börjat bli jätte taskig mot mercedez, Han kan springa runt som han brukar och leka med sig själv och med mercedez när hon vill det,när hon inte vill leka så kan han hoppa på henne och då försöker hon försvara sig med tänderna,Men Mr.frost tar hennes käke och har i sin mun och drar henne och hon skriker men han släpper inte så vi måste alltid säga till honom.
Mercedez är lite mer än 3år och visst hon har börjat tappa leksuget mot mr.frost och vill mer än gärna ligga i knät och mysa eller leka med oss istället för med honom.
Mr.frost är ju bara lite mer än 1år och han är ju hur tokig som helst när han ska leka och såna grejer.
Nu har vi börjat fundera på att skaffa en till iller en valp som kan lek med mr.frost men vet inte om det komma hjälpa elller hur vi ska göra.
Vi tycker även att mr.frost har ändrats i beteende mot han var förut, han är väldigt agresiv mot oss och speciellt mot min sambo som knappt kan ta i honom utan att han hugger honom, även om vi säger åt honom så lyssnar han inte utan han är nästa okontrollbar nu, vet inte vad vi ska göra, vill ju inte separera illrarna från varann heller.
Vad ska vi göra någon med tips??
Är han kastrerad?
Jag tror inte det hjälper att skaffa en valp om han ändrats i beteendet mot er, utan då är det nog nått annat. Ett veterinärbesök kanske?
Sara

Om han ändrat beteende såpass hade jag kollat upp honom. Visserligen är han inte gammal och de flesta sjukdomar brukar inte dyka upp så tidigt, men det finns ju undantag.
När Nalle fick binjuretumörer gick han från världens pussigaste kille till att bli riktigt grinig på alla. Det gick över med suprelorin-implantat. Men det kanske er kille redan har?
Annars brukar ju ändrat beteende tyda på att någonting är fel, smärta eller liknande.
Så jag hade tagit honom till veteirnären så snart som möjligt för en koll. Illrar ska inte helt plötsligt bli aggressiva, vare sig mot andra illrar eller sin husse/matte.
Det kan vara uppmärksamhet av något slag så protesterar mr frost. Ni kanske ska prova med mer bus och mys med honom.
#1 han har suprelorin cipp sedan ett par månader sedan.
#2 han har blivit hälsokontrollerad för 1månad sedan och det vissade inget då det här har pågått ett bra tag.Tror du att det kan bero på att han inte får tillräckligt med uppmärksamhet, då han började hålla på väldigt mycket redan förra året då min sambo började jobba men det var inte lika mycket som han är nu, han är ju två olika personer mot mig och mot min sambo,mig är han som värsta nallebjörnen istortsätt hela tiden men mot min sambo är han bitig jämt och det är inte små nyp utan hugger så det går hål och det började han med för någon månad sedan..
#3 jo jag har fuderat på om det är det som är problemet då mercedez är min sambos ligga nallebjörn och får all uppmärksamhet av honom och mr.frost får inte lika mycket utan han verkar göra allt för att få uppmärksamhet då han river ut grejer och hugger mot hans fötter och sånt och då blir min smabo arg på honom istället och säger åt honom och det är där han kanske gör fel..
Får testa med att börja ha lite egen tid med lillkillen och se om det blir bättre..
# 4 Det är inte så att chippet kan ha åkt ut och han börjar bli brunstig igen?
Sara

Tänkte precis som Sara här faktiskt. Kan du känna chippet?
#5 & 6 det har jag inte tänkt på, får känna efter det senare när grabben vill komma fram, har inte känt det tidigare när vi kollat igenom honom men letade inte efter chippet då utan efter bitmärken,får kolla igenom honom ordentligt idag och se om vi hittar det.
Kan iallafall säga att min sambo har egen tid med honom varje dag och han har blivit lite lugnare eftersom han får busa en massa och sen blir det massa mys,sen går vi promenad med dom på kvällen när det blivit svalare..
Föresten hur kan chippet åka ut?? han är chippad i november så det är ju ett tag sedan nu.
#7, Skönt han blivit lugnare, hoppas det blir bättre och bättre, jag tycker det låter konstigt om det skulle vara implantatet.
Ja, chippet kan faktiskt åka ut om man inte får in det ordentligt i huden och det hamnar nära ingångshålet eller om illern busar/bråkar ordentligt med någon annan iller strax efter den blivit chippad.
Har ingångshålet läkt kan det förstås inte åka ut, utan risken för det är när det är nygjort.
Sajtvärd på Iller.ifokus

En del veterinärer droppar en droppe kirurgklister precis i öppningen när de chippat. Men inte alla. Annars är det en bra försäkran att det stannar kvar.
#10 Kirurgklister, ska be min veterinär droppa lite när det blir aktuellt, ska fråga om dom har det hemma när jag ringer och bokar tid.
Hej tack för att vi fick komma och hälsa på i söndags, då verkade ju frost jättemysig och trevlig:) hoppas det håller i sig.
Man blev inte mindre sugen av att träffa era illrar, dom va jättehärliga tycker jag:)
ahh ja precis, frost var inte ihop med mercedez i början då den första åkte ut då sprutan gick av och den andra fick dom i och statte på en droppe lim för att det inte skulle åka ut,men han var lite halv svullen så han var öm och ville inte vara med mercedez som tror hon är en mamma åt honom jämt,
Men frost har iallafall blivit mycket lugnare nu och det är ju härligt, kände hans chipp igår när vi kollade igenom dom ordentligt.. tror lite egen tid fungerade utmärkt på honom=)
#12 hehe tack=) jo han var väldigt lung och snäll när ni kom=P ni är välkomna tillbaka, har du känt av något av dom då?
Det vore kul, nej har inte känt nånting, vi va här i torsdags och hämtade en valp själva:) Lilla frysa från midnattssolens uppfödning, det har gått jättebra med allergin sedan dess:)