Sjuklingen
Idag har jag för femtioelfte gången varit hos vetten med Indra. Som jag har skrivit tidigare så har hon ju problem med magen, kräks ofta och så. Men i måndagskväll kräktes hon blod, likaså igår kväll. Bajsarna har också varit väldigt mörka. Efter första blodkräket blev jag hysterisk och ringde vetten, men de tyckte som vanligt att man ska avvakta om illern inte är helt utslagen. Indra var något tröttare än vanligt men åt och drack bra.
I morse gick jag upp tidigt och åkte in med henne direkt. Smådjursavdelningen hade ingen tid så jag kom till en hund och kattveterinär. Jag förvånas varje gång över hur svårt den personalen har att hantera en iller. De skulle ge henne en spruta i nackskinnet men fick inte tag i skinnet. Jag fick hålla huvudet på henne så att hon inte kunde bita, trots att jag sa flera gånger att hon inte kommer göra det. gaaah.. Nu har hon i alla fall fått vetrimoxin och zantac, hoppas det hjälper. Sen blir det återbesök hos en bra illerveterinär om en vecka.
Jag önskar verkligen att hon blir bra igen, och att det inte är något allvarligt. Hon betyder otroligt mycket för mig min lilla pälsboll.
Jag hoppas att allt kommer att lösa sig för er båda!

stackars lilla tjejen! hoppas det blir bra någon gång!

Åh, lilla gumman. Hoppas att du får i henne medicinen utan större problem och att hon återhämtar sig snabbt.
stackars liten! inte nådigt med veterinärbesök för eran del… :(
Undra vad hon egentligen lider av.. Hur mår hennes släktingar har dom några liknande problem?
Hälsa henne krya på sig ifrån mig!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag hälsade indra alla snälla ord och då gick hon upp och sprang runt lite samt tog kvällens medicin duktigt :)
#4 Hon har ju diagnosen eusinofil kronisk gastrit, det är därför hon kräks. Det svåra och jobbiga är att inte komma på vad det är som orsakar det. Att det kom blod nu tror jag beror på att hon kräkts "vanligt" ganska många gånger förra veckan och det sliter ju på den lilla kroppen. Inga släktingar har några problem, det verkar bara vara Indra.
Stackars liten! tycker så synd om henne, och er så klart. Ni har verkligen inte haft det lätt! hoppas lill tjejen kryar på sig!

Idag blev det ett återbesök med lilltjejen för hon har fortsatt kräkas blod. Denna gången kom vi till Bo Rusten som känner till Indras problem väl. Han tror att magen har blivit så pass uppretad av kräkningarna den senaste tiden att inflammationen i magen helt enkelt förstör magens slemmhinnor.
Den hemska tanke som jag så länge försökt undvika att tänka blev plötsligt ett av alternativen nu när hon mår som hon gör. Vi kom fram till att i det skick som hon är i nu kan hon inte leva ett bra liv. Stoppar man det inte kommer det bara bli värre och värre, något som jag inte vill utsätta henne för.
Det som finns kvar som kanske kan hjälpa henne är kortison, så vi har bestämt oss för att testa det nu. Men kortison kan man inte ge till henne så länge hon har blödande magsår eftersom det inte kommer läka då. Först måste hon alltså blir bra i magen med hjälp av vetrimoxon, pepsid och mild mat. Något som inte har hjälpt hittills…
Stackars älsklingen.. hon verkar inte så dålig när man tittar på henne. Hon springer runt och är nyfiken och äter och dricker självmant. Funkar det att ge kortison, och om hon svarar bra på det kommer hon kunna leva ett väldigt bra liv igen. Vi får hoppas på att det går den vägen!

hoppas det fungerar för den lilla! stackare 

#7> Stackarn, inte lätt att vara lite och sjuk. Hoppas ni kan hitta en lösning, men jag kan verkligen förstå din bävan för att behöva avliva henne som sista utväg. Om det blir aktuellt snart så vet ni iaf att ni gör det för hennes del.
Vad ger ni henne för kost nu? Vad menar veterinären är "snäll kost"?
Har de undersökt alternativen om det kan vara någon sorts allergi? Kanske rent av gluten eller laktos, som ju alla illrar reagerar på, men som kanske din är extra extra känslig mot? Kanske skulle hon må bättre av en mer naturlig föda som varken innehåller gluten eller laktos eller andra onaturliga saker, jag menar alltså kött. Äter hon kött?
Ni har säkert provat allt… Om hon inte äter kött borde ni kanske försöka lära henne det (tvångsmatning funkar för att få dem att väl börja gilla det, sen brukar de äta själv när de väl kommit på att det faktiskt är gott).
Får hon någon medicin nu? Hur får hon den? Kan den orsaka att hon kräks? (min alba kräktes upp sin kortison-laktosfri-grädde-blandning imorse för att hon åt den på fastande mage).
Stackars lilla indra. tycker så fruktansvärt synd om er! Hoppas ni får ordning på magen, och att kortisonet hjälper!

#9 Det kan vara så att hon har allergi mot någonting, men det går inte at testa annat än med uteslutningsmetod. Rent kött har jag testat att ge henne, men hon tycker det är pyton.
Det finns ett allergifoder som man ger mot känsliga magar, z/d. Vi testade det ett tag men hon blev sämre. Vi vet dock inte om det var fodret som var anledningen utan har planer på att testa det igen om vi lyckas stabilisera henne nu. Annan medicin än den hon får nu tillfälligt har hon inte inte fått.
Nu ger jag henne hills i/d på burk. Det har hon fått tidigare och verkar skonsamt och lättsmält för magen. Hon gillar det dessutom vilket är skönt. Det jobbiga med burkmat är ju att man måste portionera ut det eftersom det blir dåligt om det står framme. Därför ringer väckarklockan även nattetid numera.

Jag fick tipset att prova Probiotika till Bubbisen. Tyvärr han jag inte det. Men det ska återställa balansen i magen efter medicinkur och finns att köpa på djuraffärer. INte skadligt för illern, men kan ju vara bra.

#11> Oj vad jobbigt att behöva gå upp på natten och mata. Kanske kan du prova att klippa i små små bitar kött i burkmaten och på så sätt lura henne att lära sig äta kött. Sen kan du dryga ut det mer och mer, ju mer hon börjar gilla det.
Sen kan jag berätta om min Alba, som ju får köttdiet mot sin anemi och insulinom, (lite kött varje dag tillsammans med torrfoder) att det diffar extremt mycket vilket kött hon gillar eller inte. Jag kan köpa oxkött (typ wook-kött, sånt som redan är strimlat) som hon älskar, nästa vecka köper jag "samma kött" och plötsligt gillar hon det inte alls. Jag misstänker alltså att hon känner skillnad på "ko till ko" och ogillar vissa ox-köttsmaker medans hon älskar andra. Rätt frustrerande när man köpt hem massa kött åt henne… hehehe…
Har en känsla av att även burkmaten, såväl som torrfoder, innehåller rätt mycket saker som man kan vara allergisk mot.

#13 Intressant det där med olika kött och samma kött men ändå olika reaktioner. Burkmaten får hon bara tillfälligt nu, för att lugna magen så mycket det går. Hon är för känslig för att testa på nya saker nu om du förstår vad jag menar. Min plan för framtiden däremot är att ge allergifoder igen samt försöka lära henne att äta lite mer kött så att hon kan få det någon gång per dag. Vi får se hur det går.

Låter som en bra taktik! Guddilucki! :)

Stackars lilla Indra. Tänker på er. Håller tummarna för att magen skall bli bättre.

Håller tummarna här hemma för att det ska fungera bättre nu så att lilla Indra kan bli bra igen.
Kram Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

hoppas på att de blir bra för henne snart :)