Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 416 ggr
Gilla
0

Gulp!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Höll på att bli en Marwin kortare idag!! Hade så himla varmt härinne i vardags/sovrummet så Marw fick gå in en stund i buren så jag kunde öppna altandörren. Blir rätt så hett när man har 2 datorer och en teve på dygnet runt. Gick o la mig en stund när ungarna gått iväg till skolan. Vaknade till av att det kändes att något inte stod rätt till och en jäkla katt höll på att riva ner saker ute på altanen. Gick ut och får se en påse röra sig under bordet och…ett illerhuvud tittade fram!!!! Snäll som han är så satt han kvar och lät matte bära in honom igen. Nu är ju den stora frågan…hur i helsike kom han ur buren??

sarae
0

VA? nej fy vad obehagligt! Verkar inte som att buren var marwin säker där du! Är du heeeeelt säker på att den var ordentligt stängd?

Gilla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

eftersom han kom ut så kan jag ju inte vara säker på att jag stängde den helt. Men det kan du tro att jag gör nu. Han har en sån här bur o det är ju bara träklossar som "lås"

sarae
0

hmm…kan det inte vara så att om han kraffsar ordentligt så kan han få träklossarna att vrida sig?…bara en tanke….vet inte exakt hur sånna lås funkar

Guteillern
0

#2 Jag skulle byta ut trälåsen mot skjutreglar. Dom finns i olika storlekar. /Ammi

Gilla
0

det är en träkloss som man fäller ner som håller dörren tebax så visst kan det vara så att han krafsat hårt o ryckt i gallret. Köpte buren till min "lilla" kanin på 8 kg o trodde 1,20 m skulle räcka. Haha va dum man är. Jag skaffar tydligen bara stora djur. Marw vägde ju som mest 2,8 kg nu i vintras.

Gilla
0

#4 låter som en god idé…o sen lite nya lås på skåpet under diskbänken. just nu så har vi en diskborste!!! som gör att han inte kan öppna dörren. O fasttejpade luckor under kyl o frys. Börjar nästa misstänka att det vore lättare att sätta ett lås på Marwin ;o)

Sarah
0

Vill de så kan de ;) Tjejen tog sig ur en kaninbur då hon var nyopererad. När vi vaknade på morgonen låg hon brevid sängen me de andra och buren var fortfarande stängd. Fortfarande inte fattat hur det gick till. Hade till och med extra lås på dörren. Hon har aldrig gjort om det ska jag tillägga.

Gilla
0

Ju mer jag tänker på det så måste det varit jag som var slarvmaja o bara skjutit igen luckan. Jag menar…jag borde ju hört om han krafsat upp den. Sängen står ju lixom bara en meter ifrån. *Suck* Det gör vi inte om iaf.

Guteillern
0

#7 Var det gallerlucka på taket av buren? Isf kan hon ha tagit sig ut, i någon av hörnorna på öppningsidan. Vi brukar sätta påsförslutare både på takluckan och grinden, ifall vi skulle behöva stänga in.

/Ammi

Sarah
0

#9 på buren stog en annan bur, min utställningsbur. Hon kan inte tagit sig ut den vägen. Förmodligen hade hon pressat sig ut genom dörren på framsidan trots extralåsen.

Guteillern
0

#10 Med en till bur ovanpå, kan hon inte smitit den vägen. Så hon har, som du skriver, nog lyckats pressa sig igenom trots extralås.

När jag sätter påsklämmor på frontgrinden, placerar jag dom i de övre hörnen. Har dina extralås suttit där, så kolla om plastbotten eller gallret skevar, ifall det blir ett mellanrum i skarven mellan dom, där hon lyckats ta sig igenom.

/Ammi

Sarah
0

Ska prova påsklämmor om det blir aktuellt igen. Bra förslag!! Jag opererade henne två månader senare igen och då stängde jag inte in henne. Två av mina honor har extremt svårt att var inlåsta så det ger motsatt verkan. Kan inte ha en hona som i flera timmar gör akrobtiska konster för att komma ut.

Guteillern
0

#12 Jag brukar inte stäna in mina i bur, när dom är nyop. Ställer buren på någon mörk plats (badrum eller annat rum), där dom kan ha lugn och ro tills dom vaknat ordentligt.

Orkar illern får den komma ut till resten av gänget, när dom har vaknat. Märker jag att det blir för jobbigt för den, så väntar jag ett tag till med att flytta den.

Mvh /Ammi

babsan
0

jag har oxo en sån bur o den är ju typ omöjlig för illrar att ta sej ur om  man inte bara glömt fälla ner klossen eller om dom lyckas bita sönder gallret :S