HJÄLP!!
Smeagol darra så otroligt mycket! Man har ju märkt att de brukar darra lite när de just har vaknat men inget ovanligt så där. Men för någon vecka sedan märkte jag att han darrade ovanligt mycket och även när han inte var nyvaken. Och nu när jag kom hem ifrån sälen så de första jag kända var en darrande eller skakande smeagol i min famn…
Vad kan de bero på?? Är det nått allvarligt eller?? funderar seriöst på att ringa veterinären men känns som att man antagligen får bättre svar här än hos dem. Så då har man ju en grund att stå på om man nu måste till veterinären. De verkar ju ha en tendens att inte at en på allvar…!! Hoppas nån kan hjälpa mig!

Prada brukar darra när vi är ute om det är kallt..Även om balkongdörren varit tillfälligt uppe.. Kanske drar det nånstans lr så? Nån mer kunnig som vet?
Jag tänker kanske värt att kolla fasteblodsocker, kan vara symptom på insulinom som är väldigt vanligt..

Egon darrar mer nu på äldre dar än vad han gjorde tidigare, verkar som om han har svårare att få upp värmen!
Men som det låter hos er om det kommit så där bara så hoppas jag att nån kan hjälpa dig mer än jag
Ja, det kanske är dags för en hälsokoll med blodprov. Är det inget så är det ju jättebra. Är det nått så kommer du vara glad för att du åkte in.
Sara
Dessutom går det på försäkringen om han har symptom, även om de inte hittar nått, så det behöver inte bli hysteriskt dyrt.
Sara
#0 Har du honung hemma? Isf kan du ge honom lite honungsvatten. Lindrar det, så kan det vara insulinom. En bekant fick rådet av veterinären att ge det till sin iller för att dämpa symtomen, som kompliment till cortisontabletterna.
/Ammi
#6 Fick även samma råd av vetten när Gustav var dåligt och hade bla lågt blodsocker, honung eller druvsocker tror ja hon sa,,
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

oj då. Det var min första tanke som dök upp när jag kände att han darrade/skakade så mycket att det kunde vara insulinom..ushy ush ush, jag vill inte=( Men jag ska testa att ge han lite honug och se vad som händer. Men hur är de tänkt att man ska märka skillnaden?? för han skakar ju lixom inte hela tiden. När de får insulinom så blir de väl svaga i bakbenen oxså va??
Ska gå och läsa lite om det… så jag blir lite uppdaterad, men ush då detta bådar inte gått…

konm och tänka på att jag även tyckt att han varit svag i bakbenen när han ska göra sitt…
Se det så här att har han insulinom så är det bättre du får reda på det så tidigt som möjligt. Men oxå att det faktiskt inte behöver vara insulinom, han kanske bara fryser nu när han tappat vinterpälsen.
Andra typiska insulinomsymptom är att han får krampanfall, illamående, dreggling..
Sara

10# Jag läste precis om det men tack ändå. Men jag har aldrig upplevft att han har skakat så hära mycket, de är nästan otäckt så jag tror inte att han bara fryser men man kan ju alltid hoppas på det. Men även de där med svaghet i bakbenen verkar ju stämma oxså!!
#11 det kan vara väldigt svaga symptom, säkrast är att kolla blodsocker, det är oftast inte många hundralappar det handlar om. Om man kan sätta in medicinering tidigt när det gäller insulinom kan de ju ha bra livskvalitet i flera år, har ju emoflickans killar bevisat…
#8 Nu behöver det ju inte vara insulinom, men om så är fallet. Hur bra en iller svarar på behandlingen är olika och beror mycket på hur tidigt den sätts in.
Vet inte om det är någon tröst för dig, men illern jag nämnde ovan fick 3-4 månader av veterinären 2005…grabben klarar sig bra än idag och han klarar sig med ½ tablett/dag.
/Ammi
Min Oscar märktes inte det nått direkt symptom på. Då låg hans glukos på ca 2. Det är lågt.
Sara

Även min alba hade såna där frysryck. Det visade sig såklart att även hon hade insulinom, men hon hade även anemi (blodbrist) som kan ha inverkat på skakningarna. Dvs hjärtat måste arbeta mycket hårdare för att pumpa runt den mindre mängden blod, och därmed fryser de mer eftersom kroppen inte orkar hålla sig varm. Utöver skakningarna hade hon inga andra symptom, ingen svaghet i benen, men kanske lite tröttare än vanligt.
Hur gammal är smeagol?
Jag måste faktiskt säga att jag nästan blev lättad när jag fick höra att det var insulinom som Alba hade. Med behandling har de ju faktiskt en bra tid kvar, kanske tom år. Såvidare inte cancern sprider sig och orsakar andra otrevligheter… Nu, några månader senare efter diagnosen så mår Alba rätt bra. hon får lyxdiet för att hålla henne pigg och tjock och skakningarna är nästan obefintliga på mornarna. Bara hon får sin medicin… Jag hoppas på att hon kan leva minst ett år till. Hon är nu hela 7 år!!! :-)
Det som oroar mig är dock anemin, som veterinäreninte kunde förstå varför hon hade. Borde åka tillbaka till vet snart och kolla om det fortfarande är lika dåligt. Isf kan det vara någon annan cancer som inte syns som spökar… :-( Men som sagt, än så länge verkar hon må bra.
Be din veterinär ta blodprov, kolla sockret samt blodvärdet. Ev även göra en ultraljud för att se om de ser några tumörer. Det är bättre att veta än att undra…! Lycka till! :-)
#15 "Jag måste faktiskt säga att jag nästan blev lättad när jag fick höra att det var insulinom."
Om du läser tråden, så ser du att det BARA är VI som TROR att det är insulinom. Det är inte konstaterat att han har det, så det kan vara vad som helst med liknande symtom. :-)
/Ammi
#15 Bra info om hur det kan vara, när illrar drabbas av insulinom. :-) /Ammi

#16> jag skrev att jag blev lättad när jag fick höra att MIN iller hade insulinom. eftersom det lika gärna kunde ha varit något Mycket värre. Självklart önskar jag inte att Smeagol har det, men min berättelse om min Alba var tänkt att säga att det kanske inte är SÅ farligt ändå, det finns många värre cancersjukdommar som man inte vill få.
#18 Tack för svaret. Det framgår tydligare nu. :-) Ha de bra. /Ammi

Hur har det gått Smeagol? Har du varit till veterinär med honom? Har du testat honumgsvatten?
Tänker på dig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#20 har ej varit till veterinären ännu, tänkte att jag avaktar i helgen och ser hur han är. Jag har ju varit bortrest ett tag så jag känner att jag vill ha lite mera koll. Min pojkvän tycker jag är puckad och oroar mig i onödan. men jag vet inte jag.?? Jag gav smeagol lite honungsvatten i går. Men märkte ingen skillnad, kanske kan vara svårt att märka det?? Men idag så skakade smeagol igen men inte så farligt. Funderar även på om de kan ha med förkylning att göra. Men känns konstig eftersom han varit så skakig i ett par veckor och först nu idag hörde jag honom nysa ett par gånger.
Tror inte det är så akut att du måste åka snarast möjligt om han är pigg och äter och dricker som vanligt.
Sara

Min malolo kan darra om hon blir riktigt glad och mysig när hon är trött.
Zahara framkallar darrningar när man ska tycka synd om henne.. t.ex när hon blivit väckt i sin skönhets sömn av Crystal.. eller när man går förbi henne utan att plocka upp henne.. stackars iller ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Smeagol verkar vara mycket bättre nu faktiskt!!=) kanske det bara berodde på att han har tappat vinterpälsen ändå. nu verkar han vara mycket piggare, han skakar inte så dära längre. Nu skakar han bara normalt efter att han vaknar!! Ska hålla honom under uppsikt!! Men han verkar må bra, han springer runt och äter bra. Vi var på en promenad i skogen i förrgår.. villken fart det var på han=) P.s kommer bilder på de snart…

#25> Kul kul kul. säkert ingen fara med honom. Men lite hönsmamma som man blir när man har illrar så skulle jag ändå råda dig att kolla hans glykosvärden samt blodvärden så snart som möjligt. inget akut, men väl värt det. För OM det skulle vara något så är det bättre ju tidigare man märker det och kan behandla det. :-)

#26 japp. ska ta smigge på en hälsokontroll inom snart framtid!!
Bättre att vara på den säkra sidan än den osäkra!!