Ebony & Nox valpar!
Liiite tidigare än jag hade väntat mig bestämde sig Ebony för att det var läge att släppa ut valparna i det fria. på ca 2,5 timmar födde hon 6 valpar varav 5 överlevande- faktiskt precis det antal jag beställde men inte trodde mig få. En östrogenstinn kull med 4 töser och 1 pojke blev det :D
Så nu hålls här tummarna att allihop klarar sig!
Den stolta modern och den intet ont anande fadern ;)
Nykläckta småttingtöser, den ensamma pojken var lite kamera skygg ;) Får hoppas att jag kan få lite bättre bilder på renare valpar framöver ;)

Sötisar! De pep livligt i mitt öra iallafall.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Åh Gud så söta! :D
Har varit inne o tittat på din sida tidigare och du har otroligt fina illrar måste jag säga :) Grattis till nykomlingarna! =)

och det är då alltså nu som jag slutar att läsa inlägg gjorda av dig sarae ;) fasiken, du får ta o mura in skara, jag vill också har vaaaaaalp, var många år sen jag hade det nu.. ;)
Grattis! :)

Finaste valpar!
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
#2 och ändå hade jag ljuddämparen på :P
#3 tack så hemkst mycket!
#4 hahaha men du… problemet är löst.. i sommar är vi ju på landet.. en ö… med färja… du kan ju alltid be om att bli portad från den ;)
#5 Tackar :D
#6 Jaaaa! eller ok.. det kommer nog med åldern iaf :P
Alla 5 småttingar verkar ännu må bra och ligger och diar hos mamma :D

grattis

Grattis 
Såå söta
//Denise

Dom lär ju inte växa upp och bli fula.. grattis
tackar!
#10.. tja har vi otur så brås dem väl på mig som mormor… då kan det ju bli riktigt illa :P

#11 Ser dom ut som dig får du boka upp dig på en helhelg när du förklarar genteik och arv för mig för då har jag missat något grundläggande=p
#12 du glömmer vilken stor roll miljö spelar in i genetiken :P
Fick även idag peta och kika lite snabbt på valparna.. så jag passade på så länge Ebony tycker det är ok… det lär väl inte dröja alltför länge innan hon jagar ut mig ur hagen med hagelgevär ;)
Ok… om du ger mig vitaminpasta.. så kaaaaanske du kan få låna nån vappis…
Fast valparna är nog för små för det där med vitaminpasta… åldersgräns på det liksom! Så mjölkbaren it is!
Men matte.. om jag får HELA tuben.. så kan du få HELA fyra valpar! Är det en bra deal?
ok då.. du kan få låna den 5e lite snabbt också om du är snäll…

Än så länge ser jag inga likheter med mormor=p Eller ja.. sista bilden skulle ju kunna vara mormor har spenderat fem timmar i solen och att smörja in sig men det är väl det ända.

Vackraste Ebony!

Underbara foton som vanligt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Grattis!
Sara

Stort Grattis till en mörk och fin kull!
Pojken ska hit! ;)
Hälsningar Malin
Ett stort grattis!
Grattis till dom små :]
tack så mycket!
Tror dessa valpar försöker ta SM guld i hetsätning eller något. De har knappt släppt Ebonys spenar sedan de föddes… i princip inte ett pip på hela dagen.. bara en massa nöjda snuttanden. Antingen har hon världens godaste mjölk eller så kommer det mest luft …
Grattis till sötisarna :-)
Det är nog riktigt go mjölk
hade det varit luft, så hade nog valparna protesterat rejält :-)
#27 Det är det säkert, fast man vet aldrig. Våra valpar kanske är lite tröga, men de kan snutta på ett öra eller någon annan kroppsdel bra länge och vara nöjda :)
Åh jag önskar att även jag hade fått tillåtelse av min Lilith att få ta ut valparna och fota dem. Dock var hon extremt överbeskyddande, så det enda sättet som jag faktiskt kunde kolla att alla valparna levde på var att antingen ge henne hela tuben med vitaminpasta eller att helt bryskt stänga henne ute från badrummet/hallen.
Det gick bra en stund, men så fort jag öppnade dörren hämnades hon på denna hemska gärning genom att hugga mig i fötterna och se jävligt förbannad ut. DET är power-mama det! xD
Bilden är från en tid jag verkligen saknar, Lilith innan hon blev en upptagen moder. Men oavsett vad så är hon min lilla älskling! :D

Grattis till korvarna:-)
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Tackar!
#29 de flesta av mina honor är riktiga skräcklor när de har valpar… och det är faktiskt precis så jag vill ha dem. Ett sunt tecken på bra modersinstinkter. Haft kullar på 2 honor som inte ville annat än att man skulle bo i boet med dem.. alla fick peta på valparna.. och det var en mardröm för mig i början eftersom man kände att de inte hade full koll på valparna… de kunde ligga valpar lite här och var och pipa och hon stirrade mest dumt på dem. Med skräckeldamerna vet man att de har koll :D
Så här i början direkt efter förlossningen brukar de vara i lite "chocktillstånd" och vaktigheten har inte kickat in ännu.. men det kommer vill jag lova, så det blir inte fullt så lätt att komma åt valparna om ett litet tag. Märker att Ebony är redan lite mera vaksam idag mot mig och jag tror hon blir den av mina töser som vaktar mest ;) Tur att man har lite tricks i rockärmen annars skulle man väl först få se valparna vid 10 veckors åldern ;)
Alla 5 sötnosar ligger ännu förnöjt och snuttar. Ebony viker knappt från deras sida ens för att gå på (bredvid) lådan.
Grattis till underbara bebisar
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Stort grattis till valparna. =)) Riktigt fina bilder, ser fram emot många fler. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#31 Jo men precis! Jag behövde aldrig (nästan, det gjorde jag i alla fall) oroa mig för att valparna inte skulle tas om hand ordentligt. Men nu när valparna blivit åtta veckor så har hon lugnat sig otroligt mycket och vill ha mer och mer uppmärksamhet själv.
Haha! Jag kommer ihåg, direkt efter att den första valpen hade pluppat ut så var det kört för mig. Jag satt bredvid och bevakade ibland, hönsmamma som jag är, och så fort hon såg mig så grep hon tag i valpen och flyttade den långt utom synhåll för mig.
Det där låter precis som Lilith, men det enda jag tycker är lite jobbigt är att hon är ögontjänare. När jag ser på eller är i närheten går hon alltid på lådan, men så fort jag går iväg så ligger det skit runt om i hela rummet. Jag tror att hon har tagit lite semester från det där med lådan nu när hon är mamma och allt XD
Nu har Ebony plockat fram hagelgeväret ;) Man kan väl lugnt sagt säga att jag inte är lika välkommen in i boet längre… men jag fick lov att kidnappa dem ett par minuter för lite snabbvägning och fotografering.
Jisses alltså…. hade verkligen glömt hur svårt det var att fota valpar :s tur att jag har dryga 10 veckor på mig att öva :P
Största tösen
#35 Lite extra naaw
Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Världens finaste skitvalpar! 
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
Vilka mörka skönheter till föräldrar! Bebisarna blir alla gånger lika vackra!
Ot vad är vitaminpasta och vart köps det?
#41 vitaminpasta används vanligen som godis/belöning, det finns att beställa på hungryferrets.se
Hälsningar Malin
Okej, får du en kille som är snyggare än Nox så tar jag han ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tackar!
#40 världens skitigaste skitvappar :P
#43 Haha vi får hoppas han inte blir det…. det är nog slagsmål om stackaren redan :P
Så fina bilder du har tagit sara. =) Man bara smälter.
Så söööta!
Sara
Så fina dom är hihi.
Tackar!
Lite individuella bilder på mina 6 dagar gamla små pipsillar :D

Där är de högljudda små varelserna minsann. Hälsa dem att man kan faktiskt få tinnitus via telefon.
#55 och du trodde inte de var medvetna om det? :P De har en plan…. FYI :P

#56 Ajdå, bokstavligt talat.
haha, man SER ju tom att de är små gnällapor som aldrig tänker vara tysta :P
Sajtvärd på Iller.ifokus
Naaaaw vilka sötnosar, helt otroligt! Blir jämt så faschinerad att ens älsklingar varit sådär små dem också en gång i tiden.
Men gud var mina valpar verkligen i den storleken en gång? Och de hade INGA tänder? Åh man blir nostalgisk! Haha!
#58 mohaha skoja inte!
#59 Samma här…står och tittar fascinerat på mina vuxna och sen på valparna… märkligt alltså :D
#60 haha ja.. det är märkligt hur man glömmer :D Jag får en chock varje gång det föds valpar och tror att just dessa valpar måste vara mini mini.. trotts att de alltid visar sig ha normal födslostorlek
Idag är vappisarna 9 dagar gamla… och just idag bestämde de sig för att vara snäppet mindre högljudda och sov sig igenom vägningen.. tills jag bestämde mig för att pussa ihjäl dem lite… då lät de desstå mer ;)
Malin kommer snart och leker trasdocka!!!
Hälsningar Malin
#68 ja tack det kan komma att behövas med dessa blivande möööööörka blodtörstiga bestar :P
Lite för tidigt om 2 veckor om jag ska vara trasdocka va? ;)
Hälsningar Malin
Tja.. med tanke på att de är monstervalpar vi har att göra med så är de säkert fit for fight att tugga av en halspulsåder eller 2 vid 3,5 veckors ålder :P
#71 Hahaha ;D
Hälsningar Malin
Åh! Hur mörka kommer dessa vackra småttingar att bli? Letar avelshane jag och vill ha en möööörk kille till min flock :D

Sötaste monsterbarn! Jag undrar när de börjar sikta mot halspulsådern?! Tror de börjas med hälsenorna faktiskt!
#68! Du kan komma hit när du vill så kan vi leka undanmanöver med Delphi istället! Tänkte skriva en bok som heter: "100 sätt att lura din överintelligenta hona". Genomgående tema: Vitaminpasta!!! Sarae har nog ett par tips där också!?
#73 gissningsvis som föräldrarna högst upp i tråden och som de flesta av mina illrar :D Men dessa valpar har alla redan hem som väntar otåligt på att tiden ska gå.
#74 Oh yes! I got skills här vill jag bara poängtera :P
#73 Då kanske du borde kolla igenom stamtavlor och ta kontakt med en uppfödare (oftast gör man ju detta när man vet vilken kombination uppfödaren ska använda sig av) för valpar nästa år om du inte redan hittat någon nu?
Det är få som säljer till avel till vem som helst och ofta brukar sådant bestämmas mellan sammarbetspartners redan när kullen planeras. även om det finns dom som har valpar kvar som säljer så är det som sagt få som säljer för avel.. Sedan kanske du även ska fundera på vilken "gren" av mörka illrar du vill ha?
Sajtvärd på Iller.ifokus
13 dagar gamla idag! Och ja… betydligt rörligare och högljudda små sötnosar!
Hi hi hi
Idag blir småttingarna 2 veckor! Stora barn! Eller nej.. kanske inte riktigt, men större är dem i alla fall! De gör ännu inte så mycket annat än hänger vid mjölkbaren och tjuter i högan sky när de inte får som de vill… och vad de vill? Hänga vid mjölkbaren så klart… vad annars?
I övrigt börjar de så smått utveckla klassiskt illerbetende. Sover med tassarna åt alla håll, glömmer tungan utanför munnen, drömmer, paddlar med alla tassar och viftar på svansen när de ligger i sitt allra djupaste paltkoma! Ljuvligt, ulligt, gulligt och alldeles bedårande!
Bestämde mig för att försöka märka småttingarna idag… något som antagligen imorgon visar sig ha gått och skogen. Men just nu ligger det småttingar i alla regnbågens färger och snuttar hos Ebony.
Den här tösen höll i leksaken för kung och fosterland… börjar vi ana vissa envisa illerdrag redan?

Jag vill ha en tös som ser ut exakt som Ebony!! Och en tub vitaminpasta då också naturligtvis på köpet.
#79 sötast rumpa av dem alla måste ju # 79 ha :P
#88 de här valparna levereras så klart med vitaminpasta i ett snöre om halsen :D Men en Ebony kopia skulle jag inte haft något emot själv! Vackraste av de vackraste :D

Hur många skickas på "Bootcamp Håstenslöv"? ;D
Hälsningar Malin
#91 tja antalet beror på hur snällt du frågar :P
Pretty please!!! ;)
Hälsningar Malin
Oh så underbara, ge mig!!

Jag tror att #83 faktiskt måste flytta hit, och eftersom hon inte kan vara ensam mot mina monster så tror jag brorsan faktiskt måste följa med… Och de andra 3 småtjejerna är det synd om när syskonen flyttar så, eftersom du tjatar… jaja, jag tar allihopa då!
#95 är du säker på att du inte ska hutta på en Ebony, en Ludde Lump och en Fluffrumpa när du ändå är i farten?
Är det nån som ska ha Ludde så är det Mili!
Hälsningar Malin

#96 Slänger du med sötaste Rain så har vi en deal! Och sen vill jag ha en Avanti som dricks!
Gud så söta dem är. =)
Underbara bilder! :) Måste komma och agera tuggpinne snart :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Jaaaa tuggpinne behövs!
Idag fick småttingarna smaka riktig mat för första gången… men det gick väl så där ;) Den ende som var intresserad var så klart hanen…
Vad töserna gjorde… ja… inte var det att äta i alla fall
Tur att en i gänget har vett att uppskatta min matlagning ;)

Jag tycker att minst allihop förtjänar att bli skåningar! Jag tror att jag behöver en Starshine Ferrets valp faktiskt! Tror du man kan få en utskriven på recept!? Annars tror jag att Herr Sambo här hemma flyttar… Han kommer nämligen inte fått plats!
#105 klart man kan få dem på recept…. kommer man över ett visst antal så blir dem gratis.. eller nej.. det var visst högkostnadskyddet som funkade så…. vappisar på recept tar däremot ingen extra plats när man kommit över ett visst antal! Bra va?

Ah! Alltså precis som man inte behöver räkna kalorier i kakor som man bryter sönder innan man äter, eftersom de ramlar ur kakan då!! Perfekt!
#107 exakt! u got my point! Kommer man bara över den magiska siffran (en siffra jag trotts mina extensiva studier inom området ännu inte kommit på) så märks inte "överskottet" av….

#108 Det gäller väl alla djur…..eller?
Åhhh vad man blir valpis sugen
Snart kommer tant Malin och stoppar dom i fickan!!
Hälsningar Malin
#111 tar du dig förbi Ebony så får du stoppa hur många du vill i fickan… i promise :P

#112 Äsch, vi slänger in dig som lockbete först=p
Jag kommer ha massor av möss med mig till henne!! ;)
Hälsningar Malin
drygt 6 veckor….och mindre än någonsin…
Det har varit ganska hårda dagar senaste tiden. Ebony slutade producera mjölk för en tid sen och med det så började valparna matstrejka. Även om de ätit kött sen de var ca 3 veckor dög det inte längre tydligen när mjölken upphörde. Först märktes inget speciellt mer än att det gick lite mindre mat än vanligt… sen stannade vikterna för att sedan börja gå nedåt. Det var då jag insåg att något var riktigt galet. Började stödmata dem, för att sen inse att det antagligenvar det enda som lyckades hålla e minsta vid liv. 3 av dem kom igång och började äta själva efter bara ett par dagar, men med 2 av dem var det värre, de hade noll intresse för mat och stödmatningen var en kamp utan dess like. De slickade sig inte ens om nosen när de blev kladdiga, och det var knappt så att man kunde få dem att svälja. Såg hur de blev mindre och svagare för varje dag, och vägningen som gjordes stup i kvarten var hemsk. Upp 2 g för att en kvart senare gå ner 10 - 15 g. Det var stört omöjligt att få dem att hålla vikten. Provade med alla typer av mat, alla sorters kött, bytesdjur, torrfoder, blöt mat - you name it… men de bara knep ihop munnen. Men sen i söndags kväll kom vändningen. Plötsligt började de två minsta frivilligt äta på en mus, samma sak upprepades dagen därpå och jag kunde för första gången på över en vecka se en ökning på vågen. Dessutom har de fått tillbaka sitt intresse för mat och slåss nu med syskonen om att få den bästa biten. Äntligen jag fått tillbaka hoppet om att även de två minsta kommer att överleva.
Ebony la helt ner sin modersroll när hon förlorade mjölken. Hon slutade i princip städa dem, släpa runt på dem eller göra annat som illermammor gör. Vad henne anbelangar var hon klar med det här med valpar. Men nu de senaste dagarna verkar hon ha kommit tillbaka på banan igen och valparna är återigen väldigt intressanta.
Men de 2 minsta har blivit märkbart piggare och har äntligen börjat leka och busa med syskonen som valpar ska! Men det syns ännu tydligt på dem att de haft det tufft, tunna och taniga räkor, men vågen tuffar nu stadigt uppåt! Och det börjar bli svårt att hålla reda på dem alla när de busar runt. De har även börjat visa sina personligheter, så det blev dags att döpa dem idag.
Temat för kullen är "Out of Place, Out of Time"… och jag vet inte om namnen behöver förklaras eller om min fyndighet uppfattas av andra än mig :P
Så härmed presenterar jag:
Starshine Ferrets Eternal Miss Demeanor (vit)
Starshine Ferrets Forever Miss Understood (gul)
Starshine Ferrets Neverending Miss Chief (rosa)
Starshine Ferrets Always Miss Behaved (ofärgad)
Starshine Ferrets Evermore Mal Placed (hane)
Busfröet som var den hona som halkade efter ordentligt - Miss Chief
Den ensamme hanen bland alla töser, som gick från störst till minst och mest illa däran på ett par dagar
Åh! Miss behaved!
Hälsningar Malin

Åh! Massor av snygga barn med bästa namnen!

jag älskar att man läser namnet på pälsarna, kollar på bilden och båda stämmer så otroligt överräns! du har verkligen öga för att namnge pälsarna sara =) (och ja, jag VILL fortfarande HA vappis!!!) =P
Namnen är riktigt bra och valparna sjukt söta. =)
Just när man verkligen tror sig se en ljusning, när saker faktiskt börjar gå riktigt bra går det käpprätt åt helvete.
Jag har verkligen varit nästintill övertygad om att alla småttingar skulle klara sig, till och med de två minsta, sista tiden har de varit så pigga och glada, full fart överallt och de har även både ätit mer och lagt på sig mer i vikt, hanen passerade t.om sina 2 småsystrar i vikt senaste veckan. Min kroniska oro hade delvis släppt och jag kände inte samma ångest varje gång jag lämnade dem.
I torsdags morse var alla pigga och glada, Evermore försökte t.om spöa upp 2 veckor äldre (och betydligt större) Cuz I Can, och levde rövare ihop med syskonen. Men ändå så hittade jag honom död när jag kom hem :( Han bara låg på golvet och såg ut som vilken valp som helst som tvärdäckat, men jag visste genast att det var han och att något var oerhört galet.
Sov sött älskade småttingvapp, du var redan högt älskad av mig, din blivande matte samt alla som träffade dig.
Han blir självklart obducerad.
De andra 4 mår bra, små som bara den, (väger mellan 450-570 g) men galet aktiva, klättrar redan lika bra som vuxna illrar och galopperar vilt över golvet och busar jämt.
Återigen så beklagar jag verkligen att den lilla pojken har gått bort. Jag förstår hur du känner eftersom vi har uppfödning och har varit orolig då och då för någon av våra. Både sorgen att förlora en ur sin kull, och sorgen att behöva berätta för den blivande matten och/eller hussen vad som har hänt. (Sen verkligen inom parentes så har vi ju nu en hona kvar om den tilltänka matten till Evermore skulle vara sugen.) Kram och jag hoppas verkligen att tjejerna kommer fortsätta må bra och växa som de ska.
Beklagar
Hoppas de andra klarar sig oskadda genom livet nu!
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
#125 tack så mycket! Ja… det här med att föda upp är inte alltid en dans på rosor… tror ännu inte jag haft en kull som inte gett mig magsår på ett eller annat vis. Evermores matte är väldigt "känslig" vad gäller sitt val av valp, så i år var det Evermore eller ingen alls, även om jag hade haft andra valpar att erbjuda henne. Så som det ser ut nu så väntar hon till någon av mina framtida kullar, vet att hon är mest sugen på en släkting till hennes valp från 2009, men hon föll pladask för Evermore redan när han var liten :( Så fruktansvärt svårt att vara tvungen att berätta det för henne :(
#126 tack!
#124 Vilket fantastiskt fint foto Sara! En riktig kanonbild, och vad fina de är!
Beklagar att valpen dog, han verkade frisk så det är bra du gör en obduktion för att se vad som var fel.
Så tråkigt att läsa att valpen dog. Men du har gjort så mycket du har kunnat, du kan inte göra mer.
Som du själv skriver, så är det ingen dans på rosor med uppfödning och ibland undrar man vad man pysslar och om man verkligen ska fortsätta.
Många kramar till dig……
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Jag trodde verkligen att det var världens sämsta skämt i torsdags. Kunde inte förstå, var helt overkligt. Tror fortfarande inte jag fattar att han bara är borta.
Är fullt övertygad om att dina och mina äldre illrar stod med öppna tassar och välkomnade honom på andra sidan och tänker lära honom allt de kan. Tror inte det finns dumma toa-lådor i himlen som man måste gå på.
Underbart foto på de fyra syskonen!
Men oj! Beklagar verkligen förlusten! Söta lilla vapp! 
Paulina