Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 5367 ggr
Itchy
2011-06-08 15:56
0

annons varning!!!

http://www.blocket.se/sodermanland/Kull_2011_illervalpar_34322295.htm?ca=15&w=3

allas våran älskade fillan är tillbaka, och nu heter hon Sarah & uppfödningen "vinternattens"& bor helt plötsligt i Flen

stödj inte denna sjuka människa genom att köpa valp av henne

You can't spell Bitchy without Itchy

imsuchadiva
2011-06-08 16:36
0

Vad är det för fel på henne och hur vet du att det är hon?

Itchy
2011-06-08 16:39
0

hur jag vet att det är hon är för att det är samma bilder i denna annons som på hennes Avatar & på hennes bilddagbok & likn

och hon omplacerar sina djur på löpande band, och har nyligen fått en hund omhändertagen pga vanvård

(jag har varit vän med henne, så jag vet vad jag snackar om)

JossanH
2011-06-08 20:36
0

Ja, det är ju Fillans nummer man ska ringa.. Hon har rakt av kopierat en seriös annons/hemsidetext för att det ska låta bra och för att hon ska få dom sålda..

Sajtvärd på Iller.ifokus

mamman30
2011-06-08 20:55
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Blir helt mörkrädd av det ni skriver om "Fillan"!!!!! Köpte mina två små älsklingar av henne förra året och jag förstod att nått inte stod rätt till när jag hämtade dom för dom var ju inte alls så "lätthanterliga" och definitivt inte rumsrena. Men e glad att jag räddade mina små från henne när jag läser det här!!! Vill veta om nån vet om hennes "avelsillrar" har nån genetisk sjukdom lr dylikt och i så fall vad?? Dom mår alldeles utmärkt och har såna underbara personligheter så de e det inge fel på:-) Tacksam för svar…svara gärna med pm

enbartmalin
2011-06-08 21:05
0

#1 Fillan finns med på offentliga register för djurmisshandel bland annat.

Sen är det många svängar här inne med henne, missnöjda valpköpare, misskötta djur och omplacering av djur som om dom är slit och slängvara.

Hälsningar Malin

JossanH
2011-06-08 21:07
0

#4 Hon har ju ingen som heslt koll själv på vad det är hon parar då hon bara avlar för avlandes skull..
Det man är mest orolig över är ju hur hennes djur mår, varför dom blir omhändertagna och att hon är ganska "känd" inom fler djurslag pga sin bristfälliga kunskap och ignoranta beteende när det kommer till sina djurs hälsa och pga att hon avlar på de flesta djur utan att bry sig om annat än att få fram ungar..
Tyvärr har jag inget att komma med gällande hennes avelsillrars hälsa mer än att jag vet att omplacerade illrar från henne har varit i ganska risigt skick och att det verkar vara fler valpköpare som reagerat på att valparna verkat så ohanterade och rädda för människor..
Och att när valpköpare har bett om hjälp har de inte fått någon av henne..

Sajtvärd på Iller.ifokus

mamman30
2011-06-08 21:17
0

ok…ja, dom var helt ohanterbara men som tur var så har jag haft iller tidigare för annars hade jag nog blivit livrädd för dom :-) för dom var absolut inte kloka på en fläck!!! Men nu e dom hur gulliga som helst och mina två barn, 6 och 10 kan hantera dom hur lätt osm helst…och dom e hur lydiga som helst…lösa i lägenheten dygnet runt och det är väldigt sällan dom gör nå bus som "irriterar" en :-)  Och otroligt olika pesonligheter fast dom e syskon och det e riktigt kul att se:-) Bara att hålla tummarna för att dom inte har nån "ärftlig" sjukdom

JossanH
2011-06-08 21:26
0

#7 Ja, med tanke på turerna med hennes djur och så många som haft problem med sina valpar från henne så är det skönt att höra att det gått bra för några efter mycket om och men.

Sajtvärd på Iller.ifokus

mamman30
2011-06-08 21:30
0

du kan se dom in action i en filmsnutt jag lagt upp om du vill:-)

JossanH
2011-06-08 21:37
0

#9 Vart ligger den?

Sajtvärd på Iller.ifokus

mamman30
2011-06-08 21:46
0

ligger under filmklipp….brudar in action lr nått sånt tror ja att jag skrev:-)

mamman30
2011-06-08 21:48
0

glada små tjejer stod det visst:-)

becka89
2011-06-08 22:57
0

#4 har du főrra årets valpar, vem är mamma wilja el noomi? Har själv en från hennes kull från főrra året, han var inte hanterbar men är nu min lilla nallebjőrn

Sarah
2011-06-08 22:59
0

mamman är väl risktecknad? alltså fläckar på huvud och kropp?

mamman30
2011-06-08 23:03
0

kommer inte ihåg vad mamman hette men hon var albino

mamman30
2011-06-08 23:04
0

ja, förra årets valpar e de:-)

Sarah
2011-06-08 23:05
0

aha, då är det den andra

becka89
2011-06-08 23:06
0

#14 om det är annonsen du menar så är det en albino hona som är mamman men riskteckning finns ju på hennes syster.

becka89
2011-06-08 23:12
0

Noomi är albinon har valp från hennes syster så släkt är våra. Vet att det finns riskteckning i dom, våran hane har fått dålig hőrsel pga det.

VeronicaKahlbäck
2011-06-08 23:20
0

Hmm inte oväntat direkt.. Men om ingen handlade av henne skulle hon inte ta några fler kullar, minst lika illa som att stödja buruppfödning.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

mamman30
2011-06-08 23:28
0

hade ingen aning om vem hon va Rynkar på näsan men samtidigt e ja gla för mina skruttar

Itchy
2011-06-08 23:30
0

hon är expert på att ändra namn & stad i sina annonser

mamman30
2011-06-08 23:32
0

verkar inte bättre…lite läskigt ju

[AlltIEtt]
2011-06-09 04:26
0

Skriv ett mail till henne istället och snacka inte bakom ryggen på folk, man gör inte så om man är vuxen !! Tror ni på fullt allvar att ni hindrar något genom detta så tror ni helt fel.

Det läskiga med detta är att ni sitter på ett forum och beklagar er, det om något är fruktansvärt lågt !

Zandrama
2011-06-09 09:47
0

Om det stämmer det som sägs att denne person ligger på listan över djurmisshandel så är det väl bara bra att det upplyses till oss vanliga dödliga som inte vet om det?

Men, om hon ligger på den listan… Då får hon väl inte ens ha djur alls? O.o

//Belinda aka Zandrama

enbartmalin
2011-06-09 09:58
0

#25 Bara för att man döms för djurmisshandel betyder inte det att man får djurförbud. I sevrige krävs det extremt mycket för att man ska få djurförbud.

#24 Och åter igen, här är du och försvarar en som missköter sina djur.
Om något är lågt så är det väl ändå det? att du försvarar en sådan person? Hur kan du tänka på en människa när djur far illa? Vad är det för fel på dig?

Hälsningar Malin

Zandrama
2011-06-09 10:02
0

#26 Ah! Hade för mig att det var så, men var så länge sedan jag hade bättre koll med lagarna om djur i Sverige xD Även om man kan tycka att det borde sätta en på listan direkt :/

And as a sidenote… Couldn't agree more!

//Belinda aka Zandrama

enbartmalin
2011-06-09 10:06
0

#27 Registerna är offentliga ;)

Hälsningar Malin

Zandrama
2011-06-09 10:17
0

#28 Det är ju ialf bra xD

//Belinda aka Zandrama

skrollan
2011-06-09 12:00
0

Fy vad hemskt!

skrollan
2011-06-09 12:01
0

Men ni som har förra årets valpar. är dem vaccinerade m.m? Har hon intyg?

[Fagmag]
2011-06-09 12:03
0

#29 vart kan jag hitta dom? Jag planerade ev en valp från henne men det kanske är en dålig ide då? :p vart hittar man dom bevisen?

Faxlin
2011-06-09 12:06
0

#24: Att upplysa om att det föds upp valpar och säljs valpar hos personer som inte borde få ha djur ser jag som en del till att vi finns här. Om ingen köper hennes djur måste hon sluta till slut. Det låter hårt men så är det. Och då det är offentliga handlingar så är det inte förtal bara fakta. Och vi på iller.ifokus har inget emot att hjälpa till att belysa iller intresserade om fakta. Dessa valpar ska man INTE köpa om man bryr sig om djur.

Mvh Faxlin

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[Fagmag]
2011-06-09 12:14
0

#33 men kan någon fixa fram bevis då? Så att man vet om det är sant eller bara random bullshit som don flesta brukar snacka här…

Faxlin
2011-06-09 12:20
0

#34: det är offentliga handlingar. Vem som helst kan be om att få dem hemskickad. Och ja i detta fall så stämmer det. Och då det är uppkollat att det finns bevis så står jag bakom detta till 100%.

Audiatur et altera pars

Bumblebitch
2011-06-09 12:25
0

Känner mig korkad, men vad är riskteckning?

Aviendha
2011-06-09 12:26
0

#34 Kontakta länsstyrelsens djurskyddsenhet så kan du få ut alla handlingar (kontrollraporter, förelägganden etc.) som gjorts hos någon specifik person. Allt sådant är offentliga handlingar som Faxlin säger såtillvida de inte är sekretessbelagda, men i regel lägger man inte sekretess på djurskyddsärenden.

Faxlin
2011-06-09 12:28
0

#36: Det är inte korkat. Ingen kan veta allt. :) Bra tycker jag att du frågar när du inte vet något som skrivs här. En riskteckning är när en iller har fläckar med vitt mitt i det bruna ( exempelvis med den bruna färgen) exempelvis på huvudet eller på hela kroppen. Även om det vanligaste är på huvudet, och på benen och magen.

Audiatur et altera pars

[Fagmag]
2011-06-09 13:00
0

#37 vem ska jag fråga om då? Vad heter hon?

enbartmalin
2011-06-09 13:28
0

#39 Vi får inte lägga ut hennes namn här på forumet. Det får du luska ut själv.

Hälsningar Malin

[Fagmag]
2011-06-09 13:37
0

Kan efternamnet.. Vad är förnamnet? :)

enbartmalin
2011-06-09 13:44
0

#40 Läs mitt inlägg igen ;)

Hälsningar Malin

Zawty
2011-06-09 14:38
0

#31: Jag har en av förra årets även om jag köpte den i andrahand av en tjej.

Jag fick med veterinärsbesiktning och vaccineringsintyg. Så helt fel har hon ju inte gjort.

becka89
2011-06-09 16:27
0

Alltså fel gör hon ju inte då hon vaccinerar och veterinärbesiktar dom, men valparna är ohanterbara,rädda för människor, och har fått dålig mat iallafall förra årets valpar, som fick skit mat rent ut sakt,fick med mat som dom är vana vid och hon säger ju att dom åt orijen själv ger vi våra orijen och inte var hennes orijen, har fortfarande kvar maten vi fick, Hon gav även förra årets valpar grillad kyckling, sen får man ingen hjälp av henne ifall man behöver det, Så rekomenderar dom som är ute efter att skaffa valp att köpa från någon uppfödare som är mer seriösa och har lite erfarenhet, Har själv rekomenderat flera till olika som frågat om hennes uppfödning.

Har själv en från förra årets valpar och hans mamma wilja har riskteckningar vilket har lett till att våran hane har dålig hörsel vi vet inte vad som kan komma i slutändan då det finns så mycket sjukdomar bak i släkten.

kredka
2011-06-09 16:38
0

Nu har jag en fråga då jag fattar inte riktig - om min förra årets valp som kommer inte från Fillan är rädd för människor och osäker av sig själv och när han kom till oss så första halv året bet han oss blodigt betyder det att jag fick en ohanterade valp? eller betyder det att just den iller är en individ som har rätt till att vara lite osäker och testa nya folk?

Välkommen till ferretplanet.se :)

Itchy
2011-06-09 16:49
0

#45 iom att du inte var den enda som fick hem valpar som bet till det blödde så är det mest troligt att de inte är hanterade

(ni som minns kommer väl ihåg fillans kommentar om att lämna tillbaka "olydiga" valpar så att hennes pojkvän kunde "läxa upp dem")

[AlltIEtt]
2011-06-09 17:00
0

#26 enbartmalin

Bra, lägg då upp bevisen här så samtliga kan uppmärksamma detta, ni vill hindra att hon avlar och säljer valpar, det hjälper inte genom att starta trådar om henne så här, spika en svartlista på startsidan och hänvisa sen till fakta och dokument som styrker det hela. Ring och anmäl, igen och igen hos länssytrelsen.

#33 Faxlin

Det kommer alltid finnas personer som köper av henne så det kan ni aldrig hindra men det är dålig stil att sitta och prata om denna människa och samtidigt inte våga ange namnet, vill ni stoppa personen så gör det ordentligt och smussla inte! För med detta kommer ni faktiskt ingenstans, det finns fler människor än på iller i fokus !

Det är fult att hålla på så här. Och anmäls personer flera omgångar för verklig vanvård, ja då blir dom fråntagna alla djur för all framtid ! Men gör en svartlista på startsidan vet jag och se till att det finns styrkande i det som påstås. Har man sagt A får man säga B om man är ärlig !

Jag och min man har gjort anmälningar flera gånger och då inte bara iller och har man haft belägg för ens påstående så sätts allt i rullning och inom 2 dagar så är djuren inte kvar hos ägaren längre.

Nussen
2011-06-09 17:54
0

# 45 Vad menar du? du fick inte en ohanterad valp.

kredka
2011-06-09 18:13
0

#48 jag säger inte att jag fick en ohanterad valp - läs snälla ordentlig. men när man läser inlägg i den tråd kan man få fel åsikt om att när man får en bitig valp som är rädd och osäker betyder det att den var ohanterad och ingen tänker på att det kanske är en individ som har en och inte annan karaktär.

#45 jag har INTE Fillans valp det skrev jag ju

reira
2011-06-09 18:20
0

Nä hela kullen var väl mer eller mindre så som våra vad jag försått :) Men i vårt fall visste vi ju också att de blivit mindre hanterade än de borde ha blivit för att det blev två stora kullar det året och att hennes tid tyvärr inte hade räckt till. Så i vårt fall blev det väl lite halvhanterat.

Som sagt fick vi ju den infon på förhand och jag är säker på att Kredka inte menade något negativt om våra pojkars uppfödare heller utan mer i största allmämhet att en osäker iller inte behöver vara ohanterad. Vad jag fått berättat för mig var Alba ett monster i början hos förra ägaren men hon hade inget att klaga på hos uppfödaren.

Tvivlar inte på däremot att det i detta fallet är precis som ni säger, och då är det ju väldigt tråkigt att hon får fortsätta.

enbartmalin
2011-06-09 18:26
0

#47 Men är du helt… ? Man FÅR inte hänga ut någon vid namn, det är OLAGLIGT!

Det är därför jag sagt att folk själv kan kolla upp det då det är offentliga handlingar. Det kan även DU göra!

Hälsningar Malin

[Fagmag]
2011-06-09 18:48
0

#51 LUGNA NER DIG!!!!!!

reira
2011-06-09 18:53
0

Precis!

Är man eventuell valpköpare och vill ha bevis är det ju bara att kolla upp! Tar man privat kontakt med någon av de som vet vem det är kan du säkert få namn på personen i fråga och kolla registret själv. Det enda som kan hjälpa är ju just att starta sådana här trådar!

reira
2011-06-09 18:54
0

Och som vanligt… Refererar till #51

Jag kommer snart bli känd som "hon som alltid refererar till inlägg i ett extra inlägg under"…

enbartmalin
2011-06-09 18:56
0

#52 Håll dig utanför!

Hälsningar Malin

Faxlin
2011-06-09 18:58
0

#47: Enligt PUL får vi inte lägga upp namnen här. Men vi kan varna för annonser från sådana personer. det finns det ingen lag som nekar oss att göra. Om jag förlorar några medlemmar på att jag gör så struntar jag faktiskt i. Jag anser i alla fall att om jag med hjälp av att en sådan här varning finns kan avskräcka några från att handla valp därifrån så gör jag det gärna.

Audiatur et altera pars

[Fagmag]
2011-06-09 19:00
0

#55 Skriv det inte officielt på ett forum om du inte vill att folk ska blanda sig in, AlltIEtt har fått så FRUKTANSVÄRT mycket skit här!

Så nu räcker det ! Jag har fått nog på att se hur hon behandlas! Hon är en snäll människa…

Jag pratade med henne i telefon ang Felicia och forumet och hon satt o halvgrät pga hur ni behandlar henne, Sluta tracka henne genast! Du kunnde sagt på ett Lungt och snällt sätt att du inte får säga det.. Precis som du gjorde till mig, Men alltiett var genast " TRÖG I HUVUDET " enligt dig och fick massor skit över sig?

Nu är det ju du och inte jag som sitter och dampar på forumet. Tänk på det.

Faxlin
2011-06-09 19:03
0

#57: Där håller jag med dig. Hon har fått en massa skit här. Men hon har också varit duktig med att ge en massa skit med. Så det är nog rätt jämt i slutändan i det fallet. Så ja om man vill ge sig in i blåsvädret får man ta att det fortsätter blåsa sedan med. Inte bara då det passar en själv.

Audiatur et altera pars

[Fagmag]
2011-06-09 19:10
0

#58 Jag vet att hon har gjort det.

Men likadant med mig, Jag fick och gav massor skit,

Men nu TYCKER IALLAFALL JAG att jag upträder på ett mycket mognare vis. enbartmalin var en av dom värsta när det gällde att tracka mig pga min " omogenhet " men nu är det jag som är mogen och hon omogen…

Jag vet att AlltiEtt har varit jobbig mot er också. Alla människor är dryga mot varandra! ;P Thats it..

Men hon är ENSAMM och ni var MINST 5 pers mot henne.. Sånt är jobbigt att ta.. "/ Det är ren mobbning faktiskt,

enbartmalin
2011-06-09 19:15
0

Daniel!

För det första: Som du själv skrev har jag bara några rader upp förklarat det hela.

För det andra: Även MIN bägare rinner över och det gjorde den nu när det gällde henne.

För det tredje: När? har jag varit inblandad i dina ååååh så många trådar om din stackars iller som ska/ska inte omplaceras?
Så vitt jag minns har jag skrivit en gång, då du själv ville ha åsikter från folk här på forumet om hur du ska göra.
Jag svarade så vitt jag minns att jag tyckte du verkade ung och omogen och inte borde ha iller, och inte på något otrevligt vis.

Hälsningar Malin

Faxlin
2011-06-09 19:15
0

#59: Kan bero på att hon från start var på flera stycken. Och ja jag vet att det är jobbigt att stå emot många samtidigt. men så blir det när man muckar med många samtidigt. Tyvärr :( Men man får försöka bita ihop, eller så får man byta forum helt enkelt. Jag som Sajtvärd kan inget göra i ett sådant fall där alla är lika goda kålsupare liksom. :(

Audiatur et altera pars

[Fagmag]
2011-06-09 19:19
0

#60  Vi lämmnar det så… Så får du som du vill så kanske det blir tyst" :)

enbartmalin
2011-06-09 19:20
0

#62 Svara på min fråga först är du snäll.

Hälsningar Malin

[Fagmag]
2011-06-09 19:20
0

#61 Jo ja… Men asså.. Om någon kommer och slår mig, Så hatar jag den personen men tycker samtidigt synd om den människan, Förstår du vad jag menar? Tycker bara att precis som jag har lyckas göra borde alla försöka lugna ner sig litegrann vad gäller dethär och komma på nya tankar och spår istället! :) Forumet är ett typiskt ställe där ALLA borde leva för IDAG!

Nussen
2011-06-09 19:27
0

# 49

Snälla Flört

Jag läser alltid ett inlägg som jag svarar på flera gånger och jag förstod inte vad du menade så jag frågade, sen skrev du ett frågetecken på slutet och då svarade jag.  Allt är inte ett påhopp Skrattande

kredka
2011-06-09 19:37
0

#65 då blev det litet missförstånd från min sida så jag ber om ursäkt, hade en stressig dag och läste inte med förståelse utan bara snabbt ;) och det är en av forums egenskap att man hör inte ton folk svarar med och ser inte kroppställning så kan man lätt ta fel på meningen :)

Itchy
2011-06-09 19:51
0

Fagmag…har du någonsin träffat Fillan ???

jag antar att du inte gjort det, och tills du har gjort det kan du nog inte uttala dej, jag var vän med henne, och kan berätta om åtskilliga fall där hon rent sagt dumpat & vanvårdat sina djur, eller till exempel spolat ner massor med levande fiskar i toaletten för att hon inte fick ha dem på internatet hon bodde på

[Billkampfisk]
2011-06-09 20:34
0

#67 Jag vet oxå vem fillan är och hon är en hemsk människa rent sagt..

Faxlin
2011-06-09 20:54
0

Men nu kan vi ge oss med att skriva personliga saker. Det räcker med att vi för fram att hon har blivit anmäld för djurplågeri och att hon blivit av med djur till djurskyddet. Vilket i sig säger en hel del om ens  förmåga att ha hand om djur. Hur hon är i överigt hör inte hit.

Audiatur et altera pars

[Fagmag]
2011-06-09 21:18
0

#67 har inte utalat mig om Fillan :) har frågat varför osv bara. Du har nog missförståt något ;p

Nussen
2011-06-09 22:10
0

# 66 Ingen fara jag kunde väl lagt till lite smilysar också Skrattande

# 50 Jag har ju en illertjej från första kullen och hon var mycket hanterad bara 8 veckor gammal var hon 99% rumsren men jag visste att jag köpte en grymt envis och alldeles för smart ;) iller det var bla därför jag valde uppfödaren jag ville väl ha en utmaning eller nått Skrattande Tror också att illrar är individer och olika men dom flesta är extra jobbiga det första året då dom är valpisar.

JossanH
2011-06-09 23:23
0

#57 Ursäkta? För du har varit AlltIEtts bästa vän här eller?

#59 Om jag säger att 5 personer är dumma i huvudet och ni säger emot mig mobbas jag då?

Och ärligt talat- så fruktansvärt många människor som hjälpt AlltIEtt under åren. Som hon beklagat sig till över PM eller över telefon. Som haft mer eller mindre jourtid i telefonen enbart för hennes skull. Som har sålt illervalpar i förtroende och på avbetalning för hennes skull, och vad har dessa människor fått tillbaka?
vi har själv haft PMkontakt ett antal gånger genom åren och jag har hjälpt henne med råd och mycket annat. När ingenting duger. När det man inte håller med om plötsligt kallas för "mobbning" ja vad ska man tro? Vad ska man göra?
Det enda jag kan göra är att beklaga. Jag beklagar att människor mår så dåligt att det alltid får gå ut över djuren. Jag beklagar att människor väljer att fylla tomrum i sig själva med djur. jag beklagar att det alltid är djuren som får ta smällen när allt rasar. Jag beklagar att även de som ställt upp med att hjälpa gång på gång får skiten för allt slit. Jag beklagar att "må dåligt-människorna" ser alla andra men inte sig själva, ser inte vad de gör mot alla stackars djur och jag beklagar alla djur som fått sätta livet till pga ren och skär egoism hos dessa människor.. Vad är egentligen mest rättvis? att djur får lida och dö i onödan eller att folk till sist sätter ner foten och anser att det är nog.

Det är lätt att falla för de som är manipulativa. Det är lätt att älska dem och det är lätt att hata dem. Men de är fortfarande manipulativa och kan få dig att känna precis vad de vill att du ska känna! Tycka-synd-om är en känsla.

Sajtvärd på Iller.ifokus

enbartmalin
2011-06-09 23:26
0

#72 Väl talat.

Hälsningar Malin

Itchy
2011-06-09 23:44
0

vart finns "gilla" knappen när den behövs ???

Bumblebitch
2011-06-10 18:43
0

FAXLIN #38: Hihi, okej :) Men är det en negativ grej, det lät lite som det i texten?

reira
2011-06-11 00:17
0

Ja, de teckningarna är nämligen förknippade med nedsatt hörsel / dövhet. Det är alltså större chans att en iller med riskteckning föds döv eller med nedsatt hörsel. Kanske det är därför det heter just "risk"-teckning. Det vet jag faktiskt inte :) Finns en del härinne som har döva illrar. Jag har inte varit med i illervärlden så länge men har hittils träffat tre illrar med riskteckning varav två döva och en med nedsatt hörsel, än så länge inte hört om någon som varit döv utan riskteckning men det lär väl finnas det med, och likväl tvärtom :)

reira
2011-06-11 00:22
0

Det är väl lite som dubbla näsvingar hos angoror, dövhet hos en del hundar, ögonsukdom hos silverhästar etc för att man satt högre att avla ett visst utseende än på friska djur.

[Fagmag]
2011-06-11 00:25
0

Vad är igentligen en " Angora " ?

UlrikaD
2011-06-11 00:45
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#78 En iller med lång päls.

[Fagmag]
2011-06-11 02:24
0

Sööööööt!!! *.*

Banankaka320
2011-06-11 11:45
0

Tänk om vi alla vore illrar, undra hur det skulle se ut då i såna här trådar XD

Men jag tycker det är bra att man säger sånt här, såklart det påverkar att någon inte köper en iller av henne. Det påverkar allafall minst en person och det är allafall jag. Jag har inga tankar på att köpa en till iller men om jag hade det så skulle jag verkligen inte köpa av denna människa:)

Kan någon PM:a mig ang riskteckning? Varför det är så "dålig" m.m. (Jag har uppfattat att det är dåligt)

UlrikaD
2011-06-11 14:52
0

#81 Det finns massa trådar här inne om riskteckningar. Det kan ge illern problem såsom dövhet, cancer, von waardenburgs syndrom osv.

Kort saxad info:

Ferret - Waardenburg Syndrome

Ferrets with a white stripe on their face or a fully white head, primarily blazes, badgers, and pandas, almost certainly carry a congenital defect known as Waardenburg syndrome. This causes, among other things, a cranial deformation in the womb which broadens the skull, causing the white face markings but also partial or total deafness. It is estimated as many as 75% of ferrets with visible Waardenburg signs are deaf. Beyond that, the cranial deformation also causes a higher instance of stillborn ferret kits, and occasionally cleft palates. Because of this, many breeders will not breed Waardenburg-patterned ferrets.

Här står lite om dövhet, äldre länk dock.

http://www.cypresskeep.com/Ferretfiles/Deaf.htm

Det finns en hel del om du söker på nätet.

[Billkampfisk]
2011-06-11 20:45
0
Banankaka320
2011-06-11 22:56
0

FAst de var lite onödigt sagt. Men nu vet vi att vi inte ska handla på hennes tradera :)

[Billkampfisk]
2011-06-11 22:57
0

hon är avstängd där så man behöver inte oroa sig!

Banankaka320
2011-06-11 23:01
0

Oj då oO På ett sätt tycker jag synd om människan, att misslyckas men ändå fortsätta. Vilket är bra förrutom att andra djur och människor ska lida såklart!! Hade någon tagit mina djur ifrån mig för dem var i dåligt skick skulle jag ge upp djurlivet, hade inte vågat försöka igen för att ett djur ska få lida.

Hanneliina
2011-06-12 13:57
0

Ni e roliga ni ^^   jag köpte själv en iller ifrån förra årets kull och den lilla pastell tjejen jag köpte som nu är världens bästa filur var väääldigt bitig och aggressiv när jag köpte hem henne, men bara efter någon vecka lyckades jag få henne tam.

Sedan så vet jag inte varför hon parade Noomi igen då hon kastrerade och sålde Sin hane Felix just för att hon inte ville ha flera :/

[Billkampfisk]
2011-06-12 14:02
0

Och hon som åker fram och tillbaka på psykhem borde inte ha några djur tycker jag..

Bumblebitch
2011-06-12 14:04
0

TACK för info om riskteckningar :-)

Alone
2011-06-13 15:31
0

#88 bara för att man inte mår bra behöver man inte ta dåligt hand om sina djur. jag har vart en hel del på bup och psyk och mått rikitgt dåligt men har alltid tagit hand om mina små om jag inte har vart hemma så har jag fixat folk som kan hjälpa mig. så man kan ta hand om sina djur fast man inte mår kanon alla gånger.

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

Vinternatten
2011-06-16 20:16
0

Mitt mellan namn är sarah.. och jag får väl döpa min kull till vinternattens? och du kan fråga alla jag har flyttat till hälleforsnäs/flen..

fråga min mamma liksom.. hon köpte lägenhet till mig där..

så itchy allt du påstår är falskt..

Mina djur mår bra och jag kommer behålla några den här gången också..

pengar är inte allt..

detta är djur man tar hand om och älskar!

Alla har man gjort en omplacering av olika orsaker..

Vinternatten
2011-06-16 20:24
0

Billkampfisk* dom som gett negativt omdömme har fått sina saker mitt konto blev hackat.. och jag har hittat kontakt med dom efter så dom fick allt..

och du vet fan inte vem jag är! du har aldrig träffat mig..

Vinternatten
2011-06-16 20:29
0

Itchy* hata mig så mkt som du vill..

men det du gör är inte rätt..någonstans..

"vanvårdat" för att hunden var smal, dom fick mycket mat men kia honhunden tog allt för honom och dom fick massa mat varje dag och vatten..

jag kan inte hjälpa att min kille gjort fel mot hundarna eller mitt ex.. han påstod saker, jag var inte redo för hunden insåg jag. men finns folk som gjort värre än mig. och det ångrar jag. jag försöker förbättra mig själv som människa på alla olika sätt..

du kände mig inte långt tid alls, och du behandlade mig också som skit så kanske är därifrån jag har fått att jag är aggresiv eftersom du hackade på alla som såg annorlunda ut än dig..

*spolade ner fiskar, dom var ej levande.. dom levande fiskarna fick mitt ex david som jag var tsm med i örebro..

mycket du inte vet, och mycket tid du lägger ner på skitsnack mot mig..

Vinternatten
2011-06-16 20:30
0

billkampfisk* jag har aldrig varit inne på ett psykhem i hela mitt jävla liv! fan vilken idiot du är som ens säger saker du inte vet ett skit om.

jag har mått dåligt, skurit mig en massa, men aldrig hamnat på psykhem.

har tagit överdos och hamnat på sjukhus men inget annat!

JossanH
2011-06-16 20:41
0

Jisses…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Banankaka320
2011-06-16 20:42
0

Om hundarna inte kan dela på sin mat rättvisst så får man som har högre iq än dem dela ut maten till dem i varsitt rum. Inte så himla svårt kanske?

JossanH
2011-06-16 20:44
0

#96 Håller helt med. Ett djur ska inte behöva bli smalt för att ett annat djur stjäl maten. Man måste ju kunna tänka lite längre än att låta ena hunden svälta… Obestämd

Sajtvärd på Iller.ifokus

Vinternatten
2011-06-16 20:52
0

#97.. kunde ej ha dom i två olika rum..

och jag hade väl dålig iq då..

hur är det annars i naturen med djuren? om någon blir utan mat så blir den.

han hade också mat problem, han åt inte alltid och det är inte heller mitt fel om hunden är deprimerad. för det var jag den mesta tiden också.. dom lider väl av det..

visst det finns en anmälning mot mig av vanvård av hunden, men fortfarande har jag inte slagit honom eller gjort fel med det. han hade problem och jag skapade inte dom från början..

JossanH
2011-06-16 20:59
1

#98 Så du, som djurägare, har alltså inget ansvar över dina egna djur? Det var det dummaste jag hört! Så om din hund skulle bryta benet så skulle du bara skita i det och låta den vara, för så är det i naturen?
ärligt talat, det är ren och skär vanvård när man SER att något är fel men struntar i att göra något åt det. Det var ditt fel att hunden inte fick mat för du lät den andra hunden äta upp det= det var du som vanvårdade ditt djur.
Man måste inte slå en hund för att det ska vara vanvård, och JO, du visste helt tydligt om problemen men valde att ignorera detta alltså gjorde du fel och borde få ett straff för vanvård.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Banankaka320
2011-06-16 21:04
0

#98 Man kan INTE jämnföra domisticerade djur och vilda djur, det är INTE samma sak. Om du hade så låg IQ då borde du väl inte ha djur. Jo, det är ditt fel och ansvar att hunden är deprigmerad.

Om en hund har problem som inte orsakats av dig, vilket jag inte tror ett skit på så är det DITT ansvar att ta djuret till veterinären. Har du inte pengar, LÅNA. Eller ge bort djuret till någon som KAN ta hand om det och har råd och tillräckligt hög IQ.

Dasspudel
2011-06-17 09:52
0

Hallå!!! Gör inte folk på denna sida mer än hackar på andra? Okej hon har säker gjort fel på visa pungter men man behöver för tusan inte trycka ner och prata skit för det. Man lär av sina misstag. Detta är ju en ren mobbing sida. Om hon nu mår psykiskt dåligt så kommer inte detta hjälpa iaf. Hjälpa varandra eller? Är det inte i stort sätt det denna sidan går ut på?

En gång iller alltid iller.

Banankaka320
2011-06-17 09:54
0

Men om någon skriver hora fitta till någon så är det lite svårt att inte bli arg. Då får man nog ingen lust att hjälpa, och hon har fått massa hjälp men är otrevig ändå.

Dasspudel
2011-06-17 10:05
0

Nee klart men låt det vara ist. Bättre att anmäla så fall så får det redas ut som det ska. Hon har ju fortfarande djur och blivit anmäld innan verkar det som. Hon får förmodligen ha djur enligt lagen. Annars är det ju helt klart illa. Och om det skulle vara inavel så gör en anmälan! Det är inte rätt för djuren så fall. Vet inget om människan och tänker inte utala mig om någon jag inte känner. Det borde enligt mig ingen göra, eller har jag helt fel?

Banankaka320
2011-06-17 10:46
0

Men jag tycker det är bra att man sprider att hon är dålig människa som inte sköter djuren ordentligt så ingen gör misstag och "stöttar" detta och köper av henne.

Dasspudel
2011-06-17 10:59
0

Borde man inte anmäla detta så fall?

Banankaka320
2011-06-17 12:16
0

Jo men det är svårt utan bevis. Folk har ju förmodligen anmält då dem tagit hunden ifrån henne

VeronicaKahlbäck
2011-06-17 23:40
0

Det är lite läskigt när personer försvarar henne eller bara anser att ingen här inne kan veta hur det ligger till.. Några av hennes svar i denna tråd talar väl mer än klarspråk? Hur kan man se förbi att ena hunden svallt för att den andra åt upp maten?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

PhulPhisk
2011-06-18 02:50
0

Dasspudel, du har ett stort antal trådar från "Fillan" att läsa igenom. Du bör göra det innan du uttalar dig om mobbing osv. Hon har blivit avstängd från iFokus av mer än en anledning, ingen av dem är för att hon är "mobbad" av oss.

Och ja, jag blir upprörd av att du försvarar henne och hennes beteende. Hon borde få hjälp, att inte hennes nära har insett det är ett mysterium.

[Billkampfisk]
2011-06-18 10:29
0

#94 Undra vem det är som är en idiot här..

Faxlin
2011-06-18 14:21
0

Vinternatten är nu avstängd från iller.ifokus med denna användare också. jag stödjer inte de som inte tar hand om sina djur. Och jag vill med detta även påpeka att personliga påhopp som att folk är psykfall och sådant hör inte hemma inne på denna sajt.

Även om ni är upprörda och vill varna så måste ni hålla det på en bra nivå. Om detta inte görs tas denna varning bort och ni kommer inte uppnå ert syfte med att varna framtida illerägare för detta.

Mvh Faxlin sajtvärd

Audiatur et altera pars

Itchy
2011-06-28 12:59
0

*puttar upp så att det inte glöms bort nu i valptider*

zickan
2011-06-30 13:58
0

puttar upp

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[dynamitella]
2011-06-30 14:50
0

Behöver inte putta upp.

Men skänker en tanke åt alla som farit illa av människorna som inte har vett nog att ta hand om djuren på rätt sätt

Jag hoppas innerligt att människan/människorna som är omtalade i diskussionerna lär sig av sina misstag och blir bättre människor.

[stefan&krister]
2011-07-12 01:57
0

Putt

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.