Musmord?
Jag har för mycket (alldeles för mycket) möss i stallet, skulle en iller kunna vara lös i stallet och ta mössen direkt till skillnad från en stallkatt som alltid plågar mössen först och leker med dem. Vill helst inte använda råttgift som ger inre blödningar och känns som ett otäckt sätt att dö på, Kan illrar bli så tama att man kan släppa dem löSA OCH SEDAN "ROPA IN" DEM SOM EN HUND? Skulle någon vilja släppa ut sin iller hos mig mot betalning i så fall och ungefär hur länge behöver den på sig rör det sig om timmar eller dagar?
Hälsningar Musmördare,n suck möss är ju också fina men de äter på elledningarna och alla mina saker.
Nej det går inte ha dem lösa för dem gör exakt vad dem vill. Och illrar är inte supersnabba heller på mörda möss, hellre typ en jakthund isåfall. Men den ska inte vara där själv. Och en iller, allafall min skulle definitivt börja bråka med hästarna och andra katter och få stryk :p
Har hört att man kan lägga iller eller mink bajs runt om byggnaden för att skrämma iväg skadedjur, dock ej testat det själv.
Våra jakt&sällskaps hundar tar råttor direkt de ser dem, är man ute o går i skogen med dem i koppel så kan man helt plötsligt åka med ner i en buske o han har då dräpt en mus eller två. Mitt råd är att ta dit en hund! :) Våra är Östsibiriska lajkor, så ingen lite hund. :)
Med Vänlig Hälsning
TereseStromberg
http://www.tezzstromberg.n.nu/
Ja illerskit funkar skitbra! xD
Pappa svalde sin stolthet och bad om en påse illerskit efter att jag berättade om att möss & råttor undviker platser där illrar varit, så då fick han en påse och la den i garaget eftersom han var rädd att mössen som var där förra året på vintern ska komma tillbaka och ta sönder bilarna. Men det var INGA möss där :D

Jag kan säga att man ska inte garrantera att illerskit funkar för det biter då inte på våra möss.råttor och sorkar. Heller ska man inte sga att det inte går att släppa en iller lös och få in den på inkallning ;)
Jag vet flera som kunnat ha sina illrar lösa när dom varit md ute. Så det är klart att det skulle gå. Sen har jag själv haft ett väldigt bra exempel på en bra jägare.
Min första iller (som dessutom var döv) var snabb som en pil när det kom till att ta grodor och möss. Vid 2 tillfällen tog han grodor när vi var ute på promenad. Grodor som jag inte hann att se förrän Dexter hade dom i munnen. En dag tog han även en mus på promenaden.
Alla mina illrar har visat ett enormt intresse när det gäller möss. De har hängt i byxbenen när vi hade akut-råttor hemma då de blivit så triggade av lukten och de har bitit sig fast i döda möss som mina föräldrars katter har lämnat eftr sig.
Illrar kan vara riktigt duktiga jägare!
Jag har även gett bort illerbajs till en familj som hade stort problem med sork i trädgården. De hade försökt allt möjligt men det enda som funkade var bajset.
Sajtvärd på Iller.ifokus