Iller önskas!
Tjolahopp!
Nu har jag äntligen bestämt mej för att skaffa en iller. Har funderat i flera månader och nu äääntligen bestämt mej. Jag har tidigare erfarenhet av illrar så jag är inte helt ny på den biten. Dock va dessa två vuxna omplaceringsillrar, så jag känner att jag inte är redo för någon valp (ännu).
Det jag söker är helt enkelt en iller som längre inte kan bo kvar hos sin nuvarande husse/matte. Åldern är ganska viktig. Max 3 år skulle jag säga. annars får jag för mej att illern lättare blir deprimerad om den flyttar och är så ''gammal''. Dessutom hade jag tänkt skaffa en valp senare så det vore bra om denna iller skulle ''orka'' med den nya senare.Kastrerad är ett krav,då jag vet hur en illerhane kan lukta ;)
Jag bor i Dalarna. har tyvärr svårt att ta mej alltför långt då jag ej innehar körkort. Bor du trots det utanför Dalarna en lång bit så kanske vi kan lösa det ändå? Ingenting är omöjligt.
Det JAG kan erbjuda är ett kärleksfullt hem i ett lagom stort hus på landet. Illern kommer gå fritt inomhus och ha en stor bur ute på gården. Givetvis kommer jag även va ute med illern på promenader. Det är väl ändå lite av charmen med illern, att man kan ta med den lite överallt? Jag är påläst gällande vilken mat som ska köpas, att ''illersäkra'' och även uppfostring om det behövs. Jag vet även att toalådor kan behövas iite varstans i hörnen. Och att det även kan hamna bredvid ibland ;). Försäkring har jag någotlunda koll på. Men absolut ska illern vara försäkrad (eller om jag försäkrar)..
Hör av er om ni har tips eller funderingar. Finns inga dumma frågor!
// Kaoskatt

På blocket kommer det nya omplaceringsillrar varje dag tycker jag.
Sen finns det en del härinne som omplacerar också om du kollar i gamla trådar.
Håller med om att det dyker upp på blocket i jämna mellanrum. MEN - det är endast från Göteborg och nedåt. Närmast jag nånsin sett var i Sthlm. Och den annonsen försvann kvickt..

Finns alltid tåg. Jag har åkt tåg till de flesta ställen och hälsat på omplaceringsillrar. Funkar jättebra, har heller ingen bil.
Tog tåget till Danmark och hämtade en omplacering för många år sedan, sedan även Malmö och Västerås.
Jo, nog finns de tåg. Men även om jag nästan gjort vad som helst för en iller nu så tänker jag inte sätta mej på ett tåg till Göteborg. Alla har vi olika höga krav, och mitt är att jag åker som längst till Sthlm. Jag menar, NÅN iller lär det ju finnas runt omkring här? Alla kan ju inte bo söderut. (eller?)

Senaste tre månaderna har det varit minst tre annonser ute från Örebro län och en som jag sett från dalarna. Är inte det viktigaste ändå att det är rätt iller för just dej inte att den närmaste? Då menar jag personligheten.. De flesta här inne har åkt ganska långt för illrar, jag har åkt tåg 40+ 40 mil. Omplaceringsillrarna är vanligast i Skåne och på västkusten just för att det finns mest farmare där = impulsköp.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Tänker du så kanske du missar den illern som passar dig bäst. Bara för att den bor nära behöver den inte vara rätt.
Illrar har ju lika mycket olika personligheter som en hund eller katt t.ex.
En annons var från Orsa, Dalarna som är borttagen nu (vet inte varför). Och dom två illrarna var 3 och 6 år och såldes endast ihop.
Klart jag kan 'missa' nån om jag inte åker enda ner till Malmö. Men jag ger det en chans runt omkring där jag bor först. Annars kanske jag missar den bara för att jag tar ''första bästa''..
Mina tre finns kvar: http://iller.ifokus.se/discussions/4d9e02ded4ebea754d000ccf-trio-soker-nytt-hem

Finns ju en omplaceringsvalp i Örebro.
#8, jag har kollat din tråd tidigare. Jag uppfattade de som att alla tre inte var förtjsuta i hund? Jag har en sambo som har sin hund här ibland.. Inte en stor hund,mellanstor. Vad tror du om det?
#9, på blocket? I så fall får du länka. Hittar ingen i Örebro.
Ah, nä de går inte alls med hund kan jag lova ;)

#10 Nej, här på forumet. Ligger under säljes:
http://iller.ifokus.se/discussions/4df386e488f472769a002e8b-pastellvalp-saljes#discussions-2
#12, ska kolla upp de lite mer. Är ändå öppen för fler förslag :)
Det finns en här men han är bara 12 veckor.
Liten kille
Hej! Jag har en illerkille på ca 1,5 år. Han är van vid både katt och hundar. Väldigt snäll och tillgiven kille som vill vara med överallt. Han behöver nytt hem pga ändrad boendesituation.
Kanske ska tillägga att jag är ifrån Borås dock.
Lite långt bort :/ .. du ska inte uppöver en liten bit snart? ;)
Hej! Jag har en 5-årig kille som behöver nytt hem! Anledningen till det är att min nyblivna sambo har 2 st Maine Coon som han inte kommer överens med.. Världens goaste iller och det tynger mig att behöva omplacera honom. Det låter som han skulle få ett bra hem hos dig vilket skulle glädja mig.
Han är en riktig alfahane och kommer inte överens med katterna men det funkar bra med min mors Rottweiler. Han är kastrerad.
Jag bor i centrala Örebro!
Själv har jag världens snällaste kille, han är inte gammal och egentligen vill jag ha honom själv men det blir för många är jag rädd :(
Theo är verkligen den snällaste iller jag någonsin träffat, gosig, lugn, lagom busig och älskar människor. <3