Illrar och andra husdjur!
Hej!
Jag undrar lite hur ni gör med era illrar om ni har hundar eller katter, illrar vill ju inte sitta i bur hela dagarna utan de behöver ju mycket space, så hur gör ni då? Har ni illrarna i speciella rum där inte katterna eller hundarna kommer in? Jag tänkte mest på om de inte tycker om varandra kanske.
Mina illrar bor i 2 rum (kök och sovrum), där får inte hundarna vara. Katterna hoppar fram och tillbaka som dom vill och visst får dom sej ett tjuvnyp lite då och då men inget allvarligt.
Jag håller inte isär hundar och illrar för att jag tror att någon med vilja skulle skada den andre, däremot är jag rädd att en hund råkar trampa på nån av illrarna.
Allt går att lösa bara man vill och har hyfsat stort utrymme :-)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Jag har min iller boende fritt i hela huset trots att hundar och katter bor här dock försöker vi att ha hundarna och katter och illrar separerade när vi är borta längre stunder då man vet aldrig eftersom katter och illrar lätt kan skadas av en stor hund oavsett om det är i lek eller blodigt allvar.
Jag själv skulle inte behållt min iller om han inte gick ihop med katterna och hundarna då de absolut inte är några burdjur och likaväl som en katt eller hund inte skulle trivas i att bo på en minimal yta avskärmad från av familjen trivs inte en iller av att leva så heller.
Jag har haft min grabb instängd i sovrummet som ligger på 10 kvm och efter en dag så klättrar han nästan på väggarna. Innan min grabb blev kemiskt kastrerad blev han instängd i sovrummet största delen av dagen med en stor skiva så katterna och hundarna kan hoppa in men han kan inte gå ut då han var så förfärligt jobbig mot dom med sitt brunst beteende annars bor dom ihop utan problem.
Det skulle inte vara det lättaste att hitta en bur som är minst 5 kvm stor om jag skulle få för mig att ha honom i bur, då enligt jordbruksverkets regler ska illerns bo yta vara på minst 5 kvm.
Medarbetare på matlust

Iller ska ju inte bo i bur överhuvudtaget, ens korta stunder. Så har man djur som inte går ihop med iller så får man dela upp lägenheten eller inte skaffa iller.
Jag har både katter och illrar, de busar ihop och sover ihop utan problem.
Däremot har jag smådjur som har ett eget rum dit illrarna aldrig någonsin får komma. De kan ju inte direkt lära sig att umgås.
Men katterna och illrarna älskar varandra.
Dela upp bostaden. Eller hålla tummarna att person kemin på djuren fungerar. Här hemma har jag 5årig hund som är uppväxt ihop med en illervalp, och nu även en bullterrier på 10 mån. Och de ska ju vara lite jakt benägna. Men det går toppen. Hunden fick en iller fast i nosen första veckan här hemma. Dock litar jag inte på valpen helt. Så det delas av när jag inte är hemma. Även haft och kommer snart igen ha igelkottar lösa med iller. Illern är van sedan innan me kottar och nu håller vi på att träna upp igen. Har även råttuppfödning. Hon går inte på burarna. Men gissar att iller inte tvekar en sek om de är utanför bur. Dock även där så hållerjag gärna iller på en del när jag inte är hemma. Mest ifall att.
Även haft katt och gp råtta lös med iller. Även det gick bra. Dock skapade ena illern ett väldigt stort hat mot katten och attackerade den. Så det blev att dela av. Men när jourkatten började hoppa över avspärrningen till det rum illrarna var i och ge sig på dom. Så fick hon tyvärr flytta till annat jourhem.
Även haft fåglar och papegoja nära iller. Ende djur olyckan här hemma var när ena illern fick upp bottnen till papegoj buren och bet henne, goja bet tillbaka. Fågeln läkte bra efter ett veterinär besök, men illerns ena tå förblev utan hår och pulpan återkom inte.
Kan gå lika bra som det kan gå illa med iller och andra djur. Mest upp till bra introducering och person kemi
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.