Färsk mat (hela fåglar)
Jag måste bara fråga lite.
När jag kom till uppfödaren så låg de halshuggna hönor inne i burarna. Illrarna är jätte fina i vikt och päls men hur bra är de i denna hettan med döda höns i ute burar?
Kan inte de ge mask?
Om man ska ge FÄRSK mat vad ska man ge då?
Kan man lägga in råa kyklinglår eller fileér?
Eller vad ger man?
Jag har gett mina illrar kattmat, IAMS men jag tycker inte dom har så bra hull och ingen fin glansig päls som dessa.
Min hane är 3 och väger 1200g Smulan väger 600 och Luna 800
Kan man ge mink foder? Men ändå ge dom torrfoder så dom får tugga lite?
Jag har alltid tyckt mina illrar är fina i hullet å så här. Men när jag såg dessa. HUA LIGEN!
Under förutsättningen att maten äts upp snabbt och att inget ligger och samlar bakterier i buren så är det in´gen fara att göra som han gjorde. rått kött är naturliga födan och det bästa man kan ge dem. Själv brukar jag köpa kycklingben och kycklinglår som jag delar i mindre bitar. Ger man dem bara fileer och inga ben så måste man kompensera genom att ge dem benmjöl. Fryst kyckling som man tinat går att ge i ett dygn om det står i kylskåp och bara tas fram då det är matdags enligt kundservicen på Kronfågel.
Kan lägga till också att man inte vill ge dem rått kött då man inte kan övervaka dem, då har man rutten mat på diverse gömställen sedan. Ett smart sätt är att låta dem äta instängda i en transportbur som är enkel att spola av efter varje måltid.
Jag har ju två grabbar som är uppfödda på minkfoder tills jag hämtade dom o det ser man ju på deras storlek, likaså Frodo som har fått mkt kött under uppväxten är stor. Han får mkt kyckling nu, favoriten är kycklingfilé, emn kycklinghjärta, kycklingvinghar osv funkar ju oxo jättebra, annat kött funkar oxo, kanske lite fläskfilé?;) häromdan smällde han i sig en varmkorv, oxo smask =) och som tidigare sagt, kött är ju naturlig föda och det är bra om man kan ge det ibland oxo (om dom nu äter det) =) annars tycker jag att alla mina har fräsch o fin glansig päls och dom äter i huvudsak ferret complete, så det vore ju bra om du kunde blanda iams med ngt mer, kanske nåt illerfoder? och sen försöka ge lite kött ett par ggr i veckan. :)
Att ge hela djur som höna måste vara jätte bra då dom får i sig alla födoämnen plus att dom får mycket tandmotion. Att bara ge minkfoder är nog inget att rekomendera. Har läst många trådar om det och fått höra endel läskiga saker om vad det kan innehålla. Ge istället tex kycklingvingar, hjärta, lever, lövbit. Börja med små kycklingvingar! Där finns senor, ben och brosk som ger bra tuggmotstånd. jag brukar ge mina illrar kyckling till kvällsmat sen har dom torrfoder som står framme dygnet runt. Jag måste dock klippa bort allt kött och senor och så i mindre bitar annars fattar dom inte hur dom ska få i sig det.. *bortskämda!!*
Du får tänka på att dina honor är just honor och därför väger mycket mindre och att alla ungdjur, upp till ca ett år, har ett helt annat hull än vuxendjur. Efter Dexters första år gick han ner från 1,6 kg till 1,1 kg.. Så det kan skilja mycket- men visst har maten stor betydelse! prova att ge små portioner i början och öka mer och mer ju mer dom vänjer sig och tycker om det. I början kan det vara svårt att få dom äta det men gillar dom äggula så funkar det jättebra att lägga små, små bitar kyckling i äggula i början. Så fick jag göra med dexter och han älskar nu kyckling!!
Vore jag som dig så skulle jag nog avmaska din iller. Risken för mask lär bli betydligt högre då dom äter hela djur som legat framme ett tag!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Får jag bara fråga nu när jag har läst överallt att många ger kycklingvingar till sina illrar, måste man inte ta bort benen först? Eller man får väl inte ge ben?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#5: man kan ta bort stora ben men illern har inga som helst problem med att äta ben, det mumsas så lätt så :) och som ngn tidigare skrev, om man bara ger kycklingfilé utan ben kan man kompensera med att köpa benmjöl och ge.
Kycklingben får man inte ge om kycklingen är kokt för då kan benen flisa sig i magen och riva upp tarmarna.. Men är det rått så kan man ge det. Vet illrar som äter i stort sett allt på kycklingvingarna- är bara dom största benen som blir kvar.. Mina äter tyvärr inte benen.. men jag önskar att dom gjorde- kanon för tänderna!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jo kokt såklart, jag ger inget kokt utan bara rått :)
jag gör en massa andra saker samtidigt som jag skriver så när jag väl har skrivit så har någon redan hunnit posta ett svar… Därför skriver jag samma som alla andra hela tiden… =)
Jag ger också bara rått kött, men om man får för sig att koka eller prova att ge dom av kycklingen ni själva äter så inga ben!! (har provat att koka en gång för skoj skull, men dom gillade det inte..)
Sajtvärd på Iller.ifokus

*putt*
Får illrarna bara kött så måste man ge ben, brosk, fettet oxå.
Sara

Jepp. Fanns ju en bra tråd om detta, om benmjöl och sådant som MarieB skrev (tror jag), men jag hittar den inte…
Vart får man tag i benmjöl ?
och måste man ge det?
shit det känns verkligen som att jag har missat ngt här 
#13 jag har puttat upp tråden BARF åt dig ;)
#14 tack :)

Min alba vägrar äta köttet när jag strött på benmjöl, och jag förstår henne faktiskt, för även extremt små mängder luktar illa… *blä*