Idas nya bajslåda - Tröskeln!
Ida har en bajslåda i buren (som hon aldrig är i), hallen och köket. Alla fungerar jättebra förutom den i hallen. Det är nämligen så att hon så fint valde att ha lådan precis vid dörren, vilket är okej för mig, men hon vill gärna bajsa utanför - mer exakt på tröskeln.
Vad kan jag göra? Jag kan ju inte ställa ett sovhus på tröskeln precis. ;P Och filtar puttar hon bara iväg.
Hur ska jag få Ida att sluta bajsa på tröskeln? Tips?

Envishet! Satt henna pa ladan varje gang och lat henne inte ga utanfor. Annars kan du aven lagga ut mat pa troskeln. I annat fall sa far du nog sta ut med ett sovhus dar ett tag tills hon lart sig :)
// Amanda
Fast oftast märker jag inte när hon går där, för hon gör det alltid på natten eller när jag inte är hemma. Annars är hon mest i köket och bajsar därför där.
Sovhus går inte att placera på tröskeln, då den är upphöjd. Då skulle huset stå snett och vingla, dessutom använder hon heeeela långa tröskeln, och då blir det ett stort sovhus. ;P
Ska testa lägga ut torrfoder där, så får vi se vad som händer. :)
Testa kleta någon bra olja där. Vet inte själv vilka som är bra men någon annan vet nog?
Typ vetegroddsolja, citron brukar illrar hysa till..
mina hatar citron doften och låter bli olika hörn närvi spreyar lite där
Har en fy-spray som luktar starkt citron som jag sprutar på gallret under kylen för att hon inte ska försöka dra bort det, men det hjälper inte. Hon är immun mot citron.

Pröva att lägga något mjukt som du inte är rädd om vid tröskeln. Pröva även att utfodra henne där, de flesta djur är tillräckligt smarta för att inte skita där de äter (dock inte mina illrar).
Kan ni ställa lådor ända emot tröskeln kanske och lägga filt på tröskeln? Blir ju bara en liten springa kvar över tröskeln men om ni har tur så låter hon filten ligga och lådorna stå och gör i dem istället. Blir asjobbigt att gå in och ut men det kan ju fungera och så kanske man succesivt kan ta bort dem sen.
Så typiskt iller att bajsa in reviret sådär :P
Paulina
#7 Antar att jag kanske får testa det, men ska testa sätta mat dit först och se hur det går, det blir mycket mer bekvämt för min del. :)
Mitt bästa tips, som i stort sett alltid har fungerat på mina är att ställa en matskål där dom fått för sig att ha toalett. ibland får det kompleteras med att ha mat även runt om matskålen i början och kanske även med en filt under.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Om hon drar bort filten, tejpa fast den. Vi har en väldigt problematiskt ställe också. Precis mellan två dörrar (garderob och utgång) omöjligt att ställa maten där. Då de öppnas hela tiden. Tejpen brukar hjälpa.
Gammal tråd men min grabb bajsar på tröskeln trots toalådor citron filtar mat och allt vad ska jag göra då han gör det bakom ryggen på oss :(