Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 2829 ggr
Denvard
0

Iller lös på gård

Hejsan, är sugen på Att skaffa iller och har en fråga.

Jag bor en bit ute på landet på en gård, går det att lära iller att gå ut lös som en katt ungefär?

T.e.x att jag släpper ut den när jag åker hemifrån på morgonen och den kommer in senare? Är det någon som har erfarenhet utav detta så kan ni väl skriva en snutt :)

MVH

Banankaka320
0

Nej det går inte. Illrar är lömska, vet att visa illrar gör så men jag skulle aldrig våga riskera att låta min iller springa lös ute eftersom dem är inte kloka nog att undvika bilar, andra djur & människor. Allafall inte min iller, hon rymde en gång och muckade med några igelkotter och sprang ut på gatan innan någon sa till mig.

UlrikaD
0

Illrar kommer inte tillbaka som katter. Dessutom riskerar du att de käkar upp grannens kaniner på sin utesväng. Aldrig populärt.

JossanH
0

Det har bevisligen fungerat för folk förr så jag tror inte att det är omöjligt. Men jag skulle i sådana fall föreslå att ha illern ute samtidigt som du är ute och jag tror att det är ganska viktigt att illern i sådana fall kan gå ut och in ur ytterdörren i egen takt i början så den verkligen vet att det är in den ska om den blir rädd.
I början skulle jag övervaka utsläppen väldigt noga för att läsa av hur illern reagerar i de olika situationerna och hur tuff den är när den är ute.

I början skulle jag försöka att spärra av så att illern kan gå ut och in som den vill utan risk för att den springer bort tills det att du har lärt dig att läsa av den ordentligt.

Har du hus skulle jag nog först och främst satsa på en ordentlig utegård där illern är trygg och har en massa spännande saker, och ett hus förstås.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

#3 Fast om man tänker på illrar som det senaste året sprungit hemifrån och aldrig kommit tillbaka igen skulle jag aldrig ens försöka.

JossanH
0

#4 jag skulle säga att det verkligen har med individ att göra.
Det finns katter som jag aldrig i min vildaste fantasi skulle släppa ut själv och det finns katter som jag inte skulle ha instängda utan som har ett så stort behov av att röra sig och vara ute.
Vissa hundar kan man aldrig ha lös, andra hundar stannar i trädgården i vått och torrt.
Och sedan beror det även mycket på hur man bor.
I ett hus mitt inne i ett villaområde- aldrig. I ett hus på landet- skulle själv kunna tänka mig att försöka.

Mycket spelar in.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

Om man tänker ur en annan aspekt så har man ju laglig plikt att ha uppsikt över sina djur. Man vet ju hur det alltid bråkas om katter som går in på andras tomter och bajsar.

Hur håller man koll på att en iller inte går in på någons tomt och käkar en kanin medans man är på jobbet?

Banankaka320
0

Var det inte någon iller som käkade upp en kanin? Hade någon iller ätit upp min kanin så hade jag blivit helt galen :o (Har ingen kanin, dock iller…)

JossanH
0

Vänder man på det igen så ska man väl se till att buren är säker för rovdjur? Vem säger att inte ett vilt djur kan ta sig in om inte buren är säker?

Som jag nämnt ovan tycker jag även att VART man bor spelar in. I ett villaområde nej.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Det går, vet en som hadde sin iller precis som en katt ute i flera år utan problem ;)

UlrikaD
0

#8 Klart ett vilt djur kan ta sig in om en bur inte är säker.

Skillnaden är väl att det vilda djuret inte har en husse/matte som kaninens ägare kommer att polisanmäla och skälla på ifall det händer.

JossanH
0

#10 Det handlar väl egentligen om kaninens liv, inte om kanines ägare?

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

#11 Ja, precis och då bör man väl inte släppa ut ett rovdjur så de får chansen att äta på dem?

Sara
0

Jag skulle personligen aldrig låta illrar springa lösa ute utan uppsikt. Illern har alldeles för många fiender utomhus.

Rovfåglar och rävar bara för att nämna ett par. Bilar och andra människor med.

Vilda illrar har lärt sig att vara skygga och upptäcka faror, det har inte tama illrar.

Jag är helt enkelt för rädd om dem för att våga chansa.

Sara

FerretCrow
0

Ja det bästa är att träna dom att hålla sig på gården och komma på inkallning och ha dom lösa under uppsikt bara. Fråga theres om det då hon är duktig då hennes 3 illrar går lösa under uppsikt.

JossanH
0

#12 Jag vet inte om du väljer att bara läsa vissa delar av mina inlägg, men som du kan se högre upp så anser jag inte att det är okej att släppa ut illern hipp som happ, hur som helst. Det beror bla mycket på HUR och VART man bor.

Är det så att det handlar om kaninens liv så ser man till att ha en säker bur för rovdjur. För rovdjur finns det även om du inte släpper ut dina illrar.
Vad händer om någon av mina illrar rymmer?
Då är det ju fortfarande kaninen som får dö pga det. Man kan inte bara lita på att alla andra är perfekta om man inte är det själv.

Läser man hela mitt första inlägg så ser manäven där att jag förespråkar att man är ute tillsammans med illern så att man har koll på den.

Som sagt har det med individer att göra. Jag har haft mina illrar lösa i skogen vid några tillfällen. Inte alla, utan det beror på individen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

#15 Men nu frågade TS om det gick att släppa ut dem när man gick till jobbet och plocka in dem när man kom hem.

Inte om man kunde ha dem lösa när man var ute med dem. Det kan jag också, med mina. Men det betyder inte att jag skulle låta dem springa fritt när jag inte var i närheten.

JossanH
0

#16 Då tycker jag det är underligt att du riktat dina svar till mig och det jag har skrivit.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

#17 Om du ställer en fråga riktat till mig så måste jag väl rikta den tillbaka?

Denvard
0

Tack för alla svar!

Ska tänka på grannar och deras djur.

Skulle va kul att försöka lära den att gå ut själv

och om man börjar försiktigt och spärrar av ett område och

sen öppnar upp mer och mer så borde det ju gå att lära dom :)

Och om man ser att det absolut inte går så får man väl låta bli :)

JossanH
0

Och frågorna uppkom efter ditt inlägg, riktat till mig, efter att jag svarat ts. Jag har alltså inte nämnt att man ska ha illern ute när man är på jobbet. Det var inte det jag diskuterade om man läser mitt första inlägg igen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

#20 Ts frågar om det går att släppa ut illern när hon åker hemifrån på morgonen och släppa in den när de kommer hem.

Du skrev: Det har bevisligen fungerat för folk förr så jag tror inte att det är omöjligt.

Och sen skriver du hur man ska göra "i början". Och med i början läser jag det som att det är i början av träningen för att den sen ska vara ute hela dagen. I och med att du inte skrev någonting annat.

Och då har jag läst ditt inlägg igen.

Och att det bevisligen fungerat för andra….om man slår ut det och jämför med hur många som inte kommit hem så tycker jag inte statistiken ser bra ut.

emelieaxelsson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har haft min iller lös när jag bodde i ett hus vid en skog, så jag släppte ut henne på dagen och hon var alltid ute 3-4 timmar innan hon kom hem igen. Det funkade jättebra, men jag gjorde det inte så ofta då jag var lite osäker på saker som kan hända osv. Men när hon var ute var jag alltid hemma och hade dörren öppen så hon kom inspringandes när hon blev hungrig, sen gick hon och la sig!
Dock bor jag i lägenhet nu så det går inte göra så längre.

JossanH
0

#21 Lägger man till första delen i meningen "i början" så har jag skrivit "Men jag skulle i sådana fall föreslå att ha illern ute samtidigt som du är ute" och sedan lagt till _"och jag tror att det är ganska viktigt att illern i sådana fall kan gå ut och in ur ytterdörren i egen takt i början så den verkligen vet att det är in den ska om den blir rädd."
_Av det läser du ut att jag menar att man ska ha den ute löst när man inte är hemma (trots kommentaren att ha ytterdörren öppen, som jag tror få människor skulle ha om man åker till jobbet)? 

Man kan ju inte klippa och klistra ihop ord/citat/meningar i fel ordningsföljd, då blir det ju väldigt konstigt och missvisande..

Och folk har ju klarat av att ha sina illrar löst ute även om man inte är hemma, det är ju ren fakta. Sedan behöver ju inte det betyda att jag förespråkar att man har det bara för att jag skriver att andra har lyckats med det…

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

#23 Men vad är det du missförstår? Du har skrivit att man ska ha illern under uppsikt…. i början, ha ytterdörren öppen….i början.

I början för mig betyder att det kommer ett sedan också, med tanke på att ts frågar just om man kan ha ute illern medans man inte är hemma. Inte om man kan ha den ute lös om man står och stirrar på den under tiden.

Och i motvikt till de som klarat av att ha sina illrar ute som katter (som jag själv aldrig har träffat någon som haft) så finns det ett stort antal vars illrar fortfarande är ute, levande eller döda. Och jag tror inte någon av dem tycker det är en bra idé att låta illrar gå lösa vind för våg.

Och återigen, lagen om tillsyn över sina djur blir ju svår att hålla. Likaväl som för alla kattägare som låter sina katter springa fritt överallt.

Jag har en bekant som bor ute på landet, inte många hus i närheten. Men en av deras närmaste grannars katter var på vift och skrämde en kanin som bodde i en utebur. Kaninen hoppade så illa så den bröt ryggen och blev avlivad. Och kattägaren blev ställd ansvarig till detta.

Nu är ju katter också rovdjur men jag har tror att en iller kan ställa till mycket mer skada än vad en katt kan.

JossanH
0

#24 Vad det är JAG inte förstår?
Jag skriver ju att man ska vara med illern ute och att man bör ha dörren öppen, framförallt I BÖRJAN (för att förtydliga ytterligare).

Sedan kanske man kan vara ute i trädgården utan att hålla båda ögonen på illern varje minut och att illern känner sig trygg utan att dörren står på vid gavel. Hur blir då lagen om uppsyn svår att hålla??
Är det att ha illern ute utan uppsyn om man inte stirrar på den för varje steg den tar och vad innebär egentligen "under uppsyn" i sådana fall? Då kan man inte ha hunden lös i trädgården heller antar jag…?

Ska du förklara för mig vad JAG menar i det första JAG skrev eller är det kanske bättre om jag förklarar för dig? ;)

"I början för mig betyder att det kommer ett sedan också, med tanke på att ts frågar just om man kan ha ute illern medans man inte är hemma. Inte om man kan ha den ute lös om man står och stirrar på den under tiden."

Ett "sedan" måste inte, i detta fall, betyda att man släpper ut illern när man är på jobbet, det kan alltså betyda att man kan ha illern ute utan att ha dörren på vid gavel- och eftersom jag författat inlägget du refererar till kan jag enkelt förklara att det är just exakt det jag menar. Har försökt förklara det för dig några gånger nu, hoppas du förstår den här gången..
Och jag gav min syn på att ha illern lös ute. TS frågade om att ha den lös när hon är på jobbet. NEj tyckte jag och gav det lilla tipset om att träna illern att vara lös när man själv är med. Varför du fortsätter ta upp att man ska släppa ut den vind för våg förstår jag inte riktigt då jag aldrig förespråkat det?

_"Och i motvikt till de som klarat av att ha sina illrar ute som katter (som jag själv aldrig har träffat någon som haft) så finns det ett stort antal vars illrar fortfarande är ute, levande eller döda. Och jag tror inte någon av dem tycker det är en bra idé att låta illrar gå lösa vind för våg."
_Vem säger att man ska det? Har jag skrivit det någonstans, eller drar du helt egna slutsatser?Det enda jag har skrivit är att människor HAR lyckats med detta. Och det är inget falskt påstående. Och det betyder inte att jag tycker att alla ska öppna dörren och hoppas på det bästa.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

#25 Hade du skrivit i ditt första inlägg att det inte var en bra idé att ha illern lös utan uppsikt så hade jag föstått det, men ingenstans i ditt inlägg står någonting sådant. S

I dina inlägg så skriver du endast att man ska vara med illern i början. Och att det kan vara skillnad mellan individer. Jag kan inte gissa mig till att du trots detta inte tycker att man ska släppa illern lös när man inte är där. Då får du ju skriva det isåfall.

Jag går efter vad folk skriver inte vad de tänker.

Du skriver i sista inlägget: "TS frågade om att ha den lös när hon är på jobbet. NEj tyckte jag och gav det lilla tipset om att träna illern att vara lös när man själv är med."

Jag hittar inte ditt NEJ någonstans i dina inlägg, och det är väl antagligen mitt fel som inte ser det. Hade jag sett det så hade jag väl troligtvis förstått vad du menade.

Sarah
0

Jag har själv haft samma funderingar med en av mina illrar, som jag är övertygad skulle komma tillbaka av sig själv. Han har rymt många gånger och alltid kommit tillbaka. Jag bor ute på landet, stor skog bakom huset och ingen trafik och är inte rädd att han skulle gå iväg. När han har rymt har jag hittat honom på tomten, i uthuset eller så har han kommit in själv på¨kvällen eller några dagar senare. Men, efter att ha förlorat 3 illrar som rymt och inte kommit tillbaka, så är jag inte så sugen på att känna mig osäker på vad som hänt med en iller som inte kommer tillbaka igen. För mycket räv och andra mårddjur i skogen. Illern jag funderat på är den enda av alla illrar som jag tänkt tanken om pga hans starka revirkänsla och sin feghet ;) han vill ogärna lämna tomten, ens då man försöker gå ut med honom.

Min granne fick 3 kaniner ihjälbitna under en dag som den här illern var ute, det kanske var han, det kanske var en mård, de hade en nätbur med stora hål en bit ovanför marken, men inte tilllräckligt stora för en katt, gissar att det var min kille. Pinsamt…

Så, nej, inga frigående illrar utöver vissa som kan gå lösa då och då på promenad.

[MissCaandy]
0

Satyr rymde genom förnstret på kvällen och hoppade in igen på morgonen. Men jag skulle aldrig våga släppa ut han. Efter det satte jag nät på fönstret.

JossanH
0

#26 Tror jag ger mig in på att försöka förklara en sista gång, men det har ju gått sådär hittills ;)

Ingenstans har jag skrivit att man måste vara med illern i början och inte sedan. Ingenstans har jag skrivit att det är okej att ha den lös utan uppsikt, det enda jag har skrivit är att man ska vaka över utsläppen väldigt noga i början, och att man bör låta dörren vara öppen i början så illern kan springa in om den blir rädd.
Efter flera försök att förklara vad jag hade i tanken med det som kommer "sedan" så har du dragit egna slutsatser istället för att lyssna på det jag skrivit. Du säger att du går efter vad folk skriver, ändå har du själv dragit slutsatsen att jag menat något helt annat än vad som faktiskt står..

Du läser in en massa saker jag aldrig skrivit och ju mer jag försöker förklara hur jag menar och ju fler gånger jag skriver att jag inte tycker att man ska lämna illern när man är tex på jobbet, ju fler frågor och utlägg gällande hur dumt det är att ha illern lös när ingen är med har du kontrat med..
Jag tror nog att du i det här fallet som bara vägrar se vad jag skriver.
Förtydligar jag med ett NEJ så gnäller du över att jag inte skrev NEJ från början.. Är det något du inte förstår så förklarar jag gärna, vilket jag har försökt flera gånger, utan större resultat.
Antar att du tolkat "Har du hus skulle jag nog först och främst satsa på en ordentlig utegård där illern är trygg och har en massa spännande saker, och ett hus förstås" som att jag tycker att det är en bra idé att låta illern vara ute själv när man är borta hemifrån flera timmar…?
Allt annat har ju nu förklarat vad jag menat flera gånger så det kan du ju omöjligt kunna vända på igen?… ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

#29 Helt ärligt, jag ger upp, du vinner. Eller vad det nu är du vill.

Gottfridsson
0

Det går, men absolut inte något jag rekommenderar. Risken att illern inte kommer tillbaka är mycket stor, då den med tiden kommer att utvidga "sitt revir". Dessutom finns (som andra redan skrivit) många faror för illern och den kan finna andra tamdjur (t.ex. höns, kaniner) som den kan ge sig på och då kan det bli dyra kostnader.

Om du vill ha den ute, är det bästa att ordna en ordentlig utebur. Tänk på att isolera bodelen om illern ska så ute vintertid.

Om du väljer Att skaffa iller, så ta inte första bästa bara för att den är närmast eller billigast. Välj din blivande kompis med omsorg, även om det skulle ta lite längre tid innan du finner den :-)

Ammi Gottfridsson

JossanH
0

#30 nämen var det en tävling! :D
Det måste betyda att min förklaring på vad jag menade i mitt första inlägg vann :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

#32 Tydligen var det det. Och eftersom det verkar viktigt att du får sista ordet så får du självklart det.

skrollan
0

Jag hade aldrig vågat detta! Både mina illrar har vart på rymmen. Skrollan endast en gång och Groggie tre gånger. Dock kan Skrollan gå lös på promenader. Men aldrig. ÄR för livrädd, litar inte alls på dem. Men detta baserar jag på mina två egna som jag har nu. Groggie lyssnar för döva örat, han skulle lätt försvinna på en promenad utan tillsyn!
Sedan är ja livrädd för alla bilar. Sett allt för många överkörda djur =(