Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 600 ggr
[Billkampfisk]
2011-07-01 01:45
0

OT. Ormbiten

Någon som vet hur det känns och bli ormbiten blev sticken av nånting vid sjön idag men har kollat på benet och den har inte blivit blå eller fått något konstigheter men det bultar o gör ont.. vill gärna ha ett snabbt svar på den frågan!

Sarah
2011-07-01 01:49
0

Har du blivit ormbiten tror jag du skulle veta om det, det är ju dessutom två hål med en liten bit mellan… säkert bara en insekt.

[peter54]
2011-07-01 01:51
0

Ormbett syns som två minimala prickar ungefär 5-7 mm isär. Bettstället svullnar upp rejält och det blir rött, inte blått, åtminstone inte till en början.

Om du var i vattnet är det inget ormbett. Då skulle jag tippa på vattenbi (ryggsimmare).

PhulPhisk
2011-07-01 01:52
0

Om du blir ormbiten av de ormar som är farliga, dvs någon huggorm, så gör det otroligt ont, du börjar känna dig jättesvag och typ spyr. Det svullnar väldit mycket, och du har två synliga hål från tänderna. Om du inte mår så dåligt så är det nog inen fara! =)

Effekten från ett huggormsbett kommer ganska snabbt också!

[peter54]
2011-07-01 02:05
0

#3 Effekterna av huggormsbett är mycket individuella. En del får mycket ont, medan andra inte får ont alls. Hos en del svullnar bettstället men inte mer, hos andra svullnar hela armen upp efter ett bett i handen.

Samma gäller för illamåendet, en del känner av det, andra inte och spyr är det inte många som gör. De som spyr gör nog det mer av rädslan än av själva förgiftningssymtomen.

Hålen efter tänderna är oerhört små, ungefär som märken efter nålar och de sitter tätt eftersom huggormen är en förhållandevis liten orm och gifttänderna sitter med 5 till 7, max 8 mm mellanrum.

Sarah
2011-07-01 02:11
0

När min katt blev ormbiten var det två klart synliga hål… men de kanske blev större om tänderna drogs och lyckades riva i skunnet lite.

[peter54]
2011-07-01 02:21
0

#5 Jo de syns så klart, jag menade inte att de inte syns, bara att de är mycket mindre än vad de flesta tror.

Jag tror inte att tänderna kan åstadkomma revor i skinnet så lätt. Ormen öppnar upp gapet och liksom lyfter tänderna ur skinnet efter hugget så att tänderna inte ska skadas.

Om tänderna fastnar så att de gör revor i skinnet kan de gå av och det kan ormen inte riskera för då svälter den ihjäl. Nya tänder tar lång tid för att växa ut.

Sarah
2011-07-01 02:25
0

jo det förstår jag men tänkte att det kan vara svårt att lyfta ur ett par tänder ur en förbannad katt som kastar sig omkring ;)

[Billkampfisk]
2011-07-01 17:36
0

okej tack för ert svar idag var benet bättre men lite uppsvullet känns de som.

AnnaJosefine
2011-07-01 17:41
0

Även om du kanske inte reagerar ska du kanske kolla var du har för temp i kroppen, det brukar vara en bra indikator på hur det står till i kroppen =) Eller om man har förhöjdvilopuls. Dock förutsätter det att man vet vad som är normalt för just dig =)