Iller iFokus

Iller

Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 835 ggr
AmeliaH
0

Öppna dörrar

Under midsommar ska jag åka upp till mina föräldrars landställe och så klart får killarna följa med! Vi ska prova att bada i havet och springa lite i skogen!

Mina föräldrar har varit gulliga och fixat ett speciellt illerrum, men jag vet att de måste vara med en hel del för att inte bli tokiga. Detta medför några problem då de rum som inte är illerrum ofta står öppna så att man lätt kan kliva in och ut. Plus att illerrummet ligger i ett annat hus än själva "huvudhuset" där vi spenderar inprincip all vaken tid.

Är det någon som bor i hus som har något bra tips på hur jag kan lösa detta..? Kan inte skruva eller spika fast något längs listerna, och jag har fått idétorka på vad man annars skulle kunna göra.

Vågar man låta dem ha sele på sig och knyta fast den i en lång lina kanske?

Merzis
0

Jadu min iller brukar tycka att det är lite kul att sitta o kolla ut från en väska som man har på ryggen när man är ute o gör nått där han inte får vara =P

Men jag skulle gissa på att det inte skulle gå för dig då det handlar om mesta dels ut av dagarna =P

Annars så kan du ju ha med dom i ett sele eller bara sätta ett par skivor vid dörrarna i det rum du/ni ska vara vid för att se till att dom kommer att stanna där inne.

Skivor kan låta lite jobbigt men dom behöver ju inte vara så stora, bara lagom höga så att illrarna inte kan hoppa över dom.

JossanH
0

Jag hade inte vågat mig på löplina. Har bara haft det när jag varit ute samtidigt och grejat i trädgården, när vi bodde på landet.

För stor smit/stryp-risk känns det som.

Finns det inget uthus eller liknande i närheten där man kan ha iller lös en stund om dagen där du kan vara med?

Sajtvärd på Iller.ifokus

AmeliaH
0

#1 Skivor kan nog bli en alternativ lösning. :)

#2 Inte direkt. Tar med koppel så man kan gå på promenad men mer än så blir svårt. :(

Men i värsta fall får de vara med på kvällen när alla dörrar stängs plus en hel del promenad. :)

Någon som provat kompostgaller som avskärmning?

JossanH
0

Kompost brukar vara väldigt smitvänligt. Antinger går man rakt igenom eller så klättrar man över.

Sajtvärd på Iller.ifokus

AmeliaH
0

Hmm sant.. Får hoppas att jag får en snilleblixt när jag väl är framme. :)

Tack för hjälpen!

HannaM
0

Låt dom vara där och ta ut dom utomhus så mycket du kan. Alla tillfälliga säkringar är… svårt att lita på om man inte kan skruva och borra. Skulle vara om du har något att klämma in en skiva bakom, som en tung möbel. Vårat galler här hemma är inte fastspikat när vi delar av utan bara inskjutet bakom möbler. Men, det är också bara inomhus. Ingen som kan smita någonstans annat än över till andra illrar så det blir slagsmål.

När vi är på landet med våra har dom en utebur som är lite drygt fem kvadrat och där bor ju inte jag direkt=p Det har dock fungerat bra om vi kommer ihåg att aktivera dom ordetligt och ta ut dom.

AmeliaH
0

Det funkade alldeles utmärkt! Har vädret att tacka, hade det varit soligare hade dörrarna stått vidöppna men nu var de stängda hela helgen.

JossanH
0

#7 Vad bra :)
Har själv haft illrarna i en utebur på 4 kvadrat hela helgen. Dom har dock fått komma in och busa av sig ordentligt och haft mysstund varje dag plus promenader i koppel. Då har det funkat bra, men när dom inte är vana vid så små ytor är dom duktiga på att skaka galler ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

reira
0

Om du bor i Stockholm så kolla om kredka www.ferretplanet.se har några marshall playpens på lager. (Upplands Väsby) Vi sätter upp en sådan som grind med silvertejp på kanterna då skruvarna inte fastnade i listen och vi ville inte göra för stora hål. (Fungerar så då våra inte gnager på tejpen alls) Alternativt har du den som hage i huset och kan ha de där några timmar om dan så är de i alla fall i samma rum.

reira
0

Hehe midsommar var förra veckan ja :P

AmeliaH
0

#10 Haha det var det, men kommer antagligen åka upp mer under sommaren, så det var ingen dålig idé. :)

Får ta och börja fundera på en sån och kanske planera till längre fram till nästa gång. :)