Risig päls
Hej!
Jag har en iller på snart 2 år (sensommar-iller) med riktigt risig päls.
Han har alltid varit liten, tanig och försiktig i sina rörelser. Han är inte en sån iller som hoppar upp på soffbordet och går över det som en bulldozer (som min andra iller), utan han rör sig försiktigt runt tills han hittar den perfekta "leksaken".
Första vintern så var han bara 3-4 månader när temperaturen sjönk under nollan, och hans valppäls var ganska tjock och han la på sig lite hull också. Tilläggas kan väl att mina illrar har en utebur i anslutning till huset som de spenderar mestadelen av sin tid i.
När sommaren kom så tappade han hullet men märkte inte så mycket av pälsbytet. Mot slutet av sommaren så rymde han, och när han kom tillbaka några dagar senare så hade han fått råttsvans och verkade i allmänhet skakad av utflykten. Han är fortfarande mesig på promenader nu och håller sig helst nära mig eller sitter på min axel. Gissade på att stress hade orsakat håravfallet.
Så kom vintern, men ingen vinterpäls! Var hos vetrinären i några omgångar, men inga fel hittades med honom. Pigg, glad, frisk och dessutom han har ett implantat i kastreringssyfte. De trodde att han nog skulle komma igång med pälsbytet snart. Men nu är det sommar igen, och fortfarande inget pälsbyte! Har väntat och väntat, men inte minsta tecken på att han tänkt uppdatera pälsen som nu är riktigt risig. Däremot så märkte jag att där vetrinären rakat honom så har ny, fin och mjuk päls växt ut.
Så min fråga kanske är litek korkad, men tror ni att det kan vara värt att raka/trimma honom för att försöka uppmuntra till pälsbyte? Det verkar som om han helt enkelt inte får igång processen själv. Och naturligtvis hålla honom inomhus med jämn temperatur för att förhindra att han fryser eller blir solbränd.
kanske inte raka men vet många som hjälper sina illrar att tappa bort päls ordentlig genom att *plocka bort* den med hjälp av olika pälsborstar :) det ger ju också en sort av hud massage så kanske det kan hjälpa att uppmuntra pälsbyte??
Välkommen till ferretplanet.se :)