Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 881 ggr
Banankaka320
0

Släppa ihop nya

När jag flyttat FUNDERAR jag på skaffa en vän till Maggie, en kastrerad hane. Hon verkar inte trivas ensam, hon leker nästan aldrig och är inte så intresserad i leksaker. Hon leker ibland när jag knådar henne snabbt vid magen, då skuttar hon och poppar och springer iväg. Hon fortsätter leka ibland om jag jagar henne xD Men jag har en fråga, hur stor chans är det att illrar blir vänner? Asså typ 5 av 10 osv, svårt att veta men ungefär? Det finns inte många illrar i Småland, så jag har svårt att åka hem till någon och se om illrarna fungerar. Fungerar de bättre med valpar? En till fråga, om mina kläder är på golvet så gnider hon sig på dem, kliar hon sig eller lämnar hon doft där?

UlrikaD
0

I de allra flesta fall blir illrar kompisar. Speciellt om det bara är två individer. Har man ett större gäng kan det vara svårare för en nykomling.

Men är det endast två så söker de sig oftast till varandra.

Banankaka320
0

Okej skönt. Har läst att många haft problem att sätta ihop illrar men det var väl en större flock då :)

JossanH
0

Att illrar blir vänner behöver inte betyda att det går helt smärtfritt. De blir, i allra flesta fall, vänner. Men det är sällan som det inte behövs någon invänjningsperiod. Men det är helt klart värt det :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

#2 Jag har nog haft otrolig tur med mina. De flesta har gått ihop utan några som helst problem.

Men jag har haft en som var otroligt svår att få in i grupp, det var den det tog längst tid med, någon månad.

Och sen har jag haft lilla Nolita som alla hatade och hon var totalt ointresserad av att träffa andra illrar.

Sen har nog alla sammansättningar gått väldigt bra.

Men som Jossan säger, de behöver inte bli bästa kompisar över en natt. Det kan ju ta allt ifrån några timmar till nån månad. Men de flesta brukar uppskatta en kompis.

Valpar behöver inte alltid vara lättare fast det verkar oftast vara det om man läser runt på forumet.

Jag hade en kille som fullkomligt hatade valpar. Men när de växt till sig lite runt 4 månader sådär så tyckte han de var superroliga.

Banankaka320
0

Haha okej hmm. Det bli ju väääldigt jobbigt om dem inte fungerar, då kanske man kan byta med någon annan som är lite "mobbad" xD Jag förväntar mig en bitchfight i början och så, ska man sära på dem om det kommer mkt blod eller lite? Vad är gränsen för er?

UlrikaD
0

Det är större chans att det fungerar än inte om man nu ska räkna i procent.

De brukar inte ryka ihop så att de håller på att slå ihjäl varandra. Det kan bli lite ruff och gnuff med då brukar de ofta backa upp mot varandra. Någon kan försöka ta någon i nackskinnet.

Om det är den ena som ger sig på den andra fastän den andra vänder och vill vara ifred, då hade jag delat på dem. Men oftast så kanske de går ihop och sen vänder de och går åt olika håll.

Sen får man låta dem söka upp varandra i sin egen takt. Ju större yta de har att lära känna varandra på egna villkor desto lättare blir det.

Att stänga in två illrar som inte känner varandra på en liten yta brukar sällan bli lyckat.

Banankaka320
0

Så då kanske jag kan låta dem träffas ute i koppel eller i en inhägnad först? Om det blir en till hehe, men det blir förmodligen för hon blir nog gladare då :)

UlrikaD
0

#7 Som jag skrev ovan så är att släppa ihop två illrar på en liten yta inte smart.

Banankaka320
0

Inhägnad så menar jag en stor sådan, utomhus. Ex dagis har ganska bra stängsel, men det får vara när inga ungar är där :D

PhulPhisk
0

Nova går fortfarande inte ihop med Alice, efter mer än 6 månader… Men det kan bero på att hon är en bitter gammal tös!

kredka
0

Det vore bra om du kollar först med vem skulle hon gå ihop bättre - träffa lite andra illrar olika i ålder osv och kolla hur hon reagerar. Vi hade sådan problem med våran Gunnar - han trivdes inte riktig ensam men hade jätte svårt till andra illrar- hemma var han kaxig mot andra och ute var han rädd. På iller-träffen märkte vi att han accepterade bara sin kull-bror och illrar som var mindre än han. Först tänkte vi att skaffa en omplacering till honom men insåg att det skulle inte funka så vi ändrade oss och försökte få tag på en minsta lilla valp vi kunde få tag i. Till slut blev det 9 veckors valp och det var det bästa vi kunde göra för våran lille pälsboll- han tyckte om valpen nästan på en gång, redan samma kväll sov de i samma sov-hus och nu är de bästisar :)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Banankaka320
0

Okej, vet inte hur många illrar det finns i småland egentligen :s Men vet en tjej som har, kanske kan låta maggie träffa dem och se hur hon är :)

emoflickan
0

Jag finns i småland, eller ja, min familj finns i småland och jag spenderar mycket tid där, särskilt nu under sommaren då mitt extrajobb finns här. Finns i Tranås, vet inte vart du bor?

Banankaka320
0

Utanför Växjö! :)

emoflickan
0

ah där ser man, har du vägarna förbi här så får du gärna hälsa på mig o Willa, och dessutom snart en valpis också :)

skrollan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi finns i hultsfred med två päls monster :D

Banankaka320
0

Jag har ju ingen bil eller körkort x( Man kanske skulle ha en illerträff i Växjö? :D