Hälsointyg, vad är det?
Vad sjutton är ett hälsointyg?
beror på sammanhanget….vanligtvis för iller är det besiktningsprotokollet som man får när man besiktigar valparna hos veterinären innan de säljs, alltså där veterinären kollar efter fel/problem hos valparna… fast ja… hur mkt det är värt är väl diskutabelt. många veterinärer i sverige vet ju inte ens vad som e fram och bak på en iller… och att bara klämma å känna några sekunder gör knappast att man kan vara säker på att valpen är "felfri" så att säga. Många veterinärer glömmer te.x att kolla efter kryptokism hos hanar, verifiera antal tänder. hörsel etc.
De sa på flygbolaget (efter det 320000 samtalet) att djuren behöver ett hälso intyg så jag undrade om det och jag fick det vanliga svaret (som jag fått 320000 gånger) eh…wait a minute …10 minuter går sorry but i do not know and there is no one around here who knows please call back another time
Kan det vara ett pass de pratar om? De sa "health certificate" men med flygbolagen vet man aldrig vad de menar… Jag fick bokstavera ordet iller sist jag pratade med dom för de hade aldrig hört talas om djuret och det var arlanda på svensk support.
hälsointyg behövs inte om man inte skickar illrar som "handelsdjur" eller reser med fler än 5. Isåfall är det pass de menar (eller så har de ingen koll). Åker man inom EU behövs bara pass, microchip, rabiesspruta 3 veckor innan avresa.
vilket bolag är det?
Ja men då är det precis som jag förstått det men jag blev lite osäker när jag hörde det här.
Jag har pratat med över 10 flygbolag men det flygbolaget vi funderar mest på är nog KLM.
Hur fungerar det igentligen när man flyger med dom i "last utrymmet"? Behöver vi vänta i typ 5 timmar på att få våran grabb som man oftast behöver göra med väskorna eller får man djuren snabbare? Jag har även försökt att fråga flygbolagen om detta men inte fått något vettigt svar förutom "Ingen aning"
När illlrarna flyger "cargo" så får man dem samtidigt som man får sina väskor i princip, alltså bara en liten stund efter att man klivit av planet
KLM har jag bara flugit med iller en gång och det var nog 100 år sedan :P Men då var det bara pass som gällde iaf.
Skönt. Jag har verkligen inte tid och lust med att sitta och vänta i 5 timmar som jag fått göra varje gång jag checkat in baggaget och sen behöva betala extra för varje extra timme som går.
Det är ju typ samma regler på alla flygbolag förutom att vissa har olika mått och sånt man måste följa men illrar är ju något sorts djur från yttre rymden när man pratar med folk så de har ju ingen aning
Jag är så irriterad att jag exploderar snart på alla flygbolag, jag har ringt typ varje dag i veckor nu och blivit kopplade till olika människor och ingen av dom vet någonting och varje gång får man samma svar, "Jag vet inte" eller att det är inte så vanligt att folk frågar om just sånt här så de vet faktist inte. Nej nu ska jag ta ett djupt andetag och äta lite glass så jag kan vara trevlig i telefon imorgon 
Haha som sambon sa för ett par timmar sedan "ferr E.T" :P