Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 754 ggr
babsan
0

HJÄÄLP !!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag kastrade Bab´s idag …. men nu har hon börjat gnaga o hon blöder  jag vet inte vad ja ska göra :'( ja försöker så gott ja kan med att inte låta henne röra där …. ja försökte sätta på henne en tröjja över såret men det funkade inte heller, den slet hon av sej…. så nu är jag helt skärrad här hemma :'(…. ja har ingen aning om vad ja ska göra, pappa är o jobbar, mamma åkte precis o handla o mitt busskort har gått ut :'( snälla kan ni ge mej lite tips ??…. o Animalen stängde precis den me :'(…. här kommer en (dålig) bild på magen :(

Robinsnel
0

Akut till veterinären. Det finns akutnummer. Ring mamma eller pappa bums!

sarae
0

blöder hon från såret? är det hon själv som gnagt så att det börjat blöda eller kan det vara något annat? hur mycket blöder hon?

babsan
0

okey, hon blöder ganska mycket… mamma har ingen mobil den blev stulen :/ o pappa jobbar o det tar ca 1 o en halv timme o åka hit :'(…. ska ja försöka tvätta såret ?? ja måste väl kunna göra någonting ja vill inte förlora henne Gråter

kan försöka ta en till bild men det blir inte så bra bilder me mobilen :/

Robinsnel
0

Någon anhörig, kompis förälder med bil? Hon behöver akut veterinärvård. En iller har inte mycket blod att tappa.

sofie
0

Önskar att man hade körkort så hade jag kommit och hjälpt er till veterinären. Vet hur hjälplös man känner sig när nått händer och man inte kan ta sig till veterinären. Bagarmossen har väl öppet?

UlrikaD
0

Hur snart kommer din mamma hem igen? När hon kommer, åk DIREKT!!! Har du nåt nummer till veterinären så du kan ringa och fråga under tiden? Isåfall gör det.

Robinsnel
0

Animalen bör ha journr också. Ring och berätta läget och be om råd iaf.

babsan
0

okey ja vet inte när hon kommer…såna här saker händer alltid mej jag kände på mej att någor skulle hända…. men det funkar inte att koppla in bilderna på datan….är det någon som bor i södertälje ??…för jag vet ingen som kan komma just nu :'(

Robinsnel
0

Ring veterinären, fråga vad du kan göra.

babsan
0

okey… men vet du vad veterinären vid kungens kurva heter ??

Robinsnel
0

nej, men slå upp det i branschregistret i telefonkatalogen eller på eniro.

babsan
0

nu har hon gått o lagt sig o det blöder inte lika mycket ska ja åka ändå ???…. eller kommer det gå bort nu ??

Robinsnel
0

herregud…

om såret har gått upp måste hon akut till veterinären, ja.

sarae
0

om det bara är så att hon gnagt på stygnen så att det börjat blöda borde det vara okej. Men du borde nog kolla med veterinär ändå, det finns ju även risk för infektion

Prova att klippa av en strumpa och trä över magen.  Försök att sätta fat den så gott det går. Even tuellt att du klipper 2 hål för fram tassarna.

babsan
0

okey, men jag tror att mamma kommer hem snart hon brukar inte va o handla så här länge… men kan ja förlägga med något sålänge ?? ett bandage eller ngt ??…. ja vill verkligen ha kvar henne i livet

babsan
0

okey en strumpa försökte ja med fick inte riktigt på henne den men ja kan försöka igen

sarae
0

Stoppa blödningen först och främst. Försiktigt tryckförband. håll en kompress försiktigt mot såret. Hur är hon i övrigt? Det är viktigt att hon får i sig mycket vätska. prova att mata henne med vatten, eventuellt tvinga i henne vatten. Håll henna varm och se till att hon inte hamnar i chock.

babsan
0

det går inte o stoppa ja har redan försökt det fortsätter, men mamm kom hem nu o hon såg inte först o fråga vrf ja grätså sa ja att hon blödde…. men hon såg inte först o sen efter 20 sekunder rann det igen….men hon ringer vetten nu o ja hoppas att vi får akut tid

UlrikaD
0

Skulle ni mot all förmodan inte få någon tid så är det bara att åka in ändå. Det är klart att ni måste träffa en vet när det blöder. Lycka till med henne!!

babsan
0

okey, tack ja hoppas att vi får tid iaf… ska gå upp o kolla hur det går me  det o me bab´s

babsan
0

vetten svarar inte…… :'(……. men ska ringa tills dom svarar

babsan
0

hon har fått en bubbla där Gråter tror ni det finns en chans att hon kommer att överleva ??

UlrikaD
0

Hon överlever!! Men jag tycker att ni åker in direkt istället för att sitta i telefon!

babsan
0

okey, ska kolla om vi inte kan göra det istället

sarae
0

ja ÅK, vänta inte! åk till första veterinär som har öppet! de felsta har akut motagning, och kräv att få träffa en veterinär

babsan
0

vilka veterinärer är illerkunniga då ?? vi ringde till kungenskurva men dom sa nej eftersom att dom inte va kunniga….

Guteillern
0

babsan: Ulltuna-Uppsala, Strömsholm-utanför Enköping och Bagarmossen(tror jag)-Stockholm har jour. Åk direkt!

Det låter på din beskrivning som om hon lyckats peta upp såret, så att tarmen trycks ut. Försök hålla tillbaka bubblan, utan att peta inuti såret. Ett annat alternativ är att det håller på att utvecklas ett bråck.

Hälsningar Ammi

babsan
0

vi kom fram till bagarmossen dom sa att vi inte skulle komma upp vi skulle lägga en kompress på det o nu har det slutat blöda   (tack å lov)  o så har vi gjort en krage till henne… men kan man sätta någonting s att hon stör sig på det istället ??

sofie
0

Jag tycker Bagarmossen för det mesta säger att man inte ska komma in på en gång, att man ska vänta. Jag skulle nog åkt in ändå, för hon kan ju ha förlorat en hel del blod.

Guteillern
0

#28 Vill ju inte påstå att jag gillar det rådet, men Bagarmossen bör ju veta vad dom talar om. Sa dom något om när ni ska komma, för nog vill dom väl att en veterinär tittar på det?

Kragen kommer att hindra henne att komma åt såret och hon kommer säkert att tycka väldigt illa om den.

/Ammi

sarae
0

ja, jag tycker oxå att du skall åka in. De flesta veterinärer har dålig koll på ilelr och behandlar dem som katter och ber en vänta med att åka in. Det är fel. en iller som är dålig blir dålig snabbt, då kan man inte vänta

ViktorMarina
0

jag tycker också att det låter som att du bör ta henne till veterinär så fort som möjligt! även om hon inte kommer åt såret nu, åker nog en tratt av en envis iller rätt enkelt bara viljan finns.. tänk om hon kommer åt såret när ni sover? som sagt, en iller har inte mkt blod att förlora..! och om såret är öppet borde väl läkningen försämras rätt rejält också? för att inte tala om alla baskelusker som tar sig in i magen..!

Guteillern
0

#29, #31, #32 Jag håller med er. Jag skulle ringt någon annan jourvet. /Ammi

sofie
0

Jag rekomenderar Upplandsväsby, men dom kan nog ha hunnit stänga och gått för dagen.

babsan
0

bab´s har somnat nu… hon får bara vara i sin transportbur ja håller koll på henne hela tiden när ja blir trött får vi byta av hon måste vara under uppsyn hela tiden… o jag kan ju inte åka någonstans jag är nyopererad o kan inte springa till närmsta veterinär o mamma håller fast på att det ska gå bra… så det är väl bara att hoppas…. ja önskar att ja kunde göra något mer….men ni får hålla tummarna för henne det gör jag här hemma iaf ….

ViktorMarina
0

men även om du håller henne under jättenoga uppsikt under närmsta tiden ska ju såret läka också, det tar väl ca 10 dagar? hur ska såret kunna ta ihop bra..? och det är ju verkligen inte bra att ha ett hål in i magen, tänk om det kommer in smuts och bakterier..!

UlrikaD
0

Snälla, åk in med henne. Du kommer aldrig att förlåta dig själv ifall någonting händer med henne. Det är den värsta känslan av allt. Bättre att åka till veterinären en gång för mycket än en gång för lite. Och det här verkar vara ett helt solklart fall för en veterinär.

babsan
0

ja jag vet, men jag kan inte göra så mycket förutom det….. ja har ingen bil o kan inte åka någonstans o mamma tror att illrar är hur tåliga som helst fastän ja säger att det är stor chans att dom dör….

UlrikaD
0

Då måste du förklara för din mamma att illrar inte är så himla tåliga varelser trots allt och de kan väldigt lätt dö av chock och blodbrist. Och om det blir infektioner i såret så blir det långa och jobbiga antibiotika-kurer. Bättre att lösa problemen nu istället för att hoppas på det bästa.

babsan
0

aa, okey… ja ska försöka har bara försökt det i en timme:/…. men hon åkte precis iväg igen :(… men ja ska tjata mer när hon kommer tillbaks…

ViktorMarina
0

ja, berätta för din mamma hur det ligger till, illrar är inte stora (särskilt inte honor) och har inte mkt blod att avvara, och dessutom sprider sig infektioner lätt i en sån liten kropp..! ju mindre kropp, desto fortare går det för en infektion att "ta över" kroppen..! hade din mamma gjort likadant med en hundvalp?

Jag hade handlöst åkt in till veterinären.

babsan
0

jag försöker intala henne det…..men då svarar hon inte om ja säger vad hade du gjort om det hade hänt så med zigge ??…. så om hon inte är bättre imorrn så åker vi in direkt på morgonen..

[Falo]
0

berättade du att något stack ut ur såret då du talade med Roslagstull?

Nettan
0

Hur gammal är du egentligen?

skrollan
0

Hon är 13 år?!

sofie
0

Nån som har nått telnummer till henne?

UlrikaD
0

Du sa ju att du är nyopererad. Fråga din mamma vad hon hade gjort ifall ditt sår hade gått upp? Hade hon inte åkt direkt in till sjukhuset med dig? Din iller är ju ditt barn, det måste hon försöka förstå och din iller har ju bara dig att lita på. Hon kan ju inte ta sig själv till veterinären. Ifall din mamma ändå inte förstår be henne ta kontakt med någon här på forumet ifall du vill. Det viktigaste är väl ändå livhanken på din lilla tjej?

skrollan
0

nej, men carla inne på forumet eller niiina har hennes mobilnummer, kolla om dom är inne

sofie
0

Vi väntar på svar om vi kan hjälpa henne till veterinären. Vi står här klara att åka så fort som möjligt

UlrikaD
0

Vad ni är snälla, men hon har ju ändå en mamma!

ViktorMarina
0

skitgulligt av er sofiemanne!

hur går det? händer något?

sofie
0

Har pratat med henne nu och det hade tydligen blivit bättre. Så dom ville avakta och åka in imorgon om det blev sämre. Men jag hoppas hon ringer om det blir akut för då åker vi.

ViktorMarina
0

vad snälla ni är! hoppas allt går bra!

skrollan
0

Vad gulligt/snällt av er Sofiemanne :)

Nettan
0

Dagens jättebukett med blommor till er Sofie och Manne för att ni är så urgulliga !!

babsan
0

ja jag tycker oxo att det är jättesnällt :)… men mitt sår blöder hela tiden det skulle det tydligen göra ett par tre dar….:S….. men Bab´s mår nu mycket bättre o jag tänker ringa till Sofie om det blir akut o hon blir sämre…Men som hon ser ut nu så kan man tro att hon inte ens har varit nedsövd, hihi :)… det var en lättnad att se henne vakna efter hennes halvtimmes långa sovstund för hon blev så pigg o ville leka (som hon naturligtvis inte alls får göra nu)…… vad det var som stack ut har ja ingen aning om men den grejjen stack ut 5 minuter sen åkte den in igen :S…o de hon slickade upp har redan läkt =D… så hoppas attt det läker fort nu :)….hon har fått 2 kragar på sej nu eftersom att hon blev så pigg … men mamma sa att hon tror att eftersom att vi köpte en lekplats till henne idag o hon bara fick vara i den när hon kom hem så tror mamma att hon råka skära upp sig på ett rör el ngt, för ja kollade lite närmare nu o de är blod där :S… så Bab´s släpps inte ur syne … o eftersom att ja e opererad så kan jag inte gå till skolan nästa vecka (har väldigt svårt att gå) så ska jag bara ta hand om Bab´s o sova så lite som möjligt tills jag vet att Bab´s inte slickar upp det :)… den 23 en måndag ska stygnen bort så det är perfekt, jag går nog inte till skolan då heller för det är 9:15 på morgonen så Bab´s ska få lite xtra passupp då me ;)…

Guteillern
0

#56 Det är inte lätt för dig, eftersom du är nyop och blöder. Antar att du egentligen ska vila och ta det lugnt, medans ditt opsår läker.

Var noga med hygienen när du håller på med Bab's, eftersom ni båda har oläkta opsår. 

Om ni inte har desinfiktionsmedel (att smörja händer och underarmar med) hemma redan, kan ni tvätta händer och underarmar med tvål och vatten. Gör detta både innan och efter att ni håller på med Babsen och även ditt sår.

Tänk på att illrar sällan visar om dom mår dåligt och Babsen har förlorat en del blod. Därför tror jag det är bäst om en veterinär får undersöka henne imorgon.

Hälsningar Ammi

Nettan
0

Håll gärna koll på hennes tandkött. Där kan man se om det är blodbrist på gång. Då blir tandköttet extremt ljust, snudd på vitt.

Tandköttet ska vara ljust rosa.

babsan
0

tack för alla tips :) tvättar händerna en gång i halvtimmen :P… de var bra tips det där med tandköttet, hon har ljusrosa tandkött precis som vanligt :D….men ska hålla koll på tandköttet hela tiden o kolla :)… ja uppskattar verkligen alla tips, o sofiemanne har varit till störst hjälp för mej….jag är verkligen tacksam över att alla här på iFokus är så hjälpsamma mot varann:)….

Tesan
0

Hoppas det går bra för er!

Vill verkligen inte skrämma dig men vår lilla Berit blev opererad förra året o då fick ett långt sår på magen!

Efter 5 dagar spricker en del av såret upp o jag sitter där med henne i ena handen o hennes inälver o tarmar i andra handen, bilden av detta hemsöker mig än!

Hon levde än o vi åker i ilfart till vet, men det gick inte att rädda henne- hon fick somna inGråter.

Det omöjliga kan hända!

Så om du vill ha mitt råd så åk in direkt för att kolla henne, bättre att åka en gång för mycke än en gång för lite-

Faxlin
0

Hoppas verkligen att det går bra. Och jag hade nog tagit Sofie och Manfred på orden och låtit dem åkt med henne. Även om du självklart inte ska ut och fara nu så kan de fara med henne år er.

Tusen blommor till Sofie och Manfred för att ni alltid ställer upp.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sofie
0

Tack allihopa :) Vad gör man inte för att hjälpa dom små sötnosarna. Vi hoppas hon kommer bli helt bra utan några komplikationer.

sarae
0

Ni e helt underbara, sofie å manne! Ställer upp i alla lägen! stor kram på er!

Håller alla tumar tassar å tår här hemma, att bab'sen skall bli bra!

babsan
0

ja, inatt gick ja upp o kollade på lite film :P… Bab´s låg i min famn o sov, o vid 2 tiden typ så utförde hon sina behov o åt o drack sen ville hon bara leka :S men det fick hon inte så då la jag in henne i transportburen igen men då fösökte hon bara slicka sig på magen men då satte ja på henne tröjjan o kragarna igen o sen sov hon heela natten o t.o.m ja fick lite sömn från typ 3-7 fast ja vaknade en gång i kvarten :P…. o så här ser såret ut idag  -->

Guteillern
0

#64 Skönt att natten har gått bra. Tyvärr är det svårt att se tydligt på bilden. Det ser rätt fint ut, men jag skulle vilja veta vad det är för ljus fläck/prick i nederkant av opsåret.

/Ammi

babsan
0

Det blev bara så på kortet hon har egentligen inte så, kollade precc för säkerhetens skull men ja kan ta en till bild ska du få se att det inte är något som sitter där…om 2 minuter kommer bilden :P

Guteillern
0

#66 Jag tror dig på dit ord :-) Ungeför var på såret putade det ut igår? Skulle du vilja försöka ta en närbild över den biten?

/Ammi

babsan
0

de är tagna me mobilen så ja får tyvärr inga bra bilder men skickar 3 stycken…. den första -->

babsan
0

andra -->

babsan
0

tredje -->

babsan
0

ja, ja kan ta en närbild det var mellan första o andra stygnen uppifrån… men nu får du vänta 2 minuter till:P

babsan
0

här kommer den… fast den ser värre ut på bilden än vad det är :S -->

sofie
0

Jätte skönt att det är bättre med henne :) Och skulle det va nått tveka inte att ringa till mig.

sofie
0

Jätte skönt att det är bättre med henne :) Och skulle det va nått tveka inte att ringa till mig.

Guteillern
0

babsan. Det ser snyggt ut, jag tror nog att det kommer att läka. Du måste dock hålla koll, blir svullnaden större så kan vara ett bråck som håller på att utvecklas och då behöver hon vet.vård.

Hälsningar Ammi

babsan
0

tack så mycke (L)… men mamma lovade att om hon skulle börja blöda igen så skulle vi åka bums till vetten men om vi inte gör det då ringer ja självklart dej :) vill inte att det ska hända igen

babsan
0

#75…. det var oxo ett bra tips håller koll där me nu :)..

Guteillern
0

#76 Om svullnaden vid 1-2 stygnet ökar bör ni åka, även om det inte blöder.

Du är duktig som fixar att ta hand om tjejen. Hoppas det går bra med din egen läkning. Krya på dig.

/Ammi

sarae
0

skönt att höra att hon är bättre! Men som ammi säger, håll koll! Krya på er bägge två ;)

babsan
0

tack så mycket :)…. jag har tagit en tablett nu så på mej gör det inte lika ont men Bab´s får pina sej några dagar till :P…. men svullnaden sjunker sakta men säkert o ja hoppas att det fortsätter så :).. men vet någon vad man kan göra bra trattar utav ?? för just nu har vi tagit 2 tjocka papper o satt som trattar men hon viker dom ganska lätt så lite förslag på trattgrunkor ?? :P

myriis
0

Varför kan ni inte åka till vetten iaf? Skulle verkligen gjort det, även om det inte verkar akut just då!

Sara
0

Trattar i plast finns på de flesta djuraffärer. En mini kostar kanske 20-30:-

Sara

babsan
0

#81…. jag kan tyvärr inte gå 3 mil:S… o mamma vill inte åka om det inte skulle hända något igen, men om det gör det då åker vi i ilfart till vetten…

#82… åhh vad bra då måste ja kolla me pappa om inte han kan köpa med sej 2 såna hem :)

Guteillern
0

#83 Om pappa har möjlighet, kanske han kan svänga förbi veterinären och hämta en. I min blåögdhet, inbillar jag mig att dom ska ge en till honom. *S*

Är tratten ni får tag på för stor, så får ni klippa till den så att den passar. Spar tratten när hon inte behöver den längre.

/Ammi

babsan
0

okey :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.