Ultraljud
Idag ska jag in och ultraljuda Melwins binjurar och se om något är på tok.
Hoppas hoppas hoppas att allt är som det ska :)
golf.ifokus.se
Håller tummarna att allt är bra.

Hur har det gått?

Cysta i ena njuren, inget farligt. Ena binjuren lite större än andra med den var bara 1,15 cm så det var okej, för den ena brukar vara större än den andra. 2 cm = problem. Tappar han mer hår och det inte växer tillbaka så skulle jag göra nytt ultraljud om 2 månader :)
golf.ifokus.se
Hur går det med Epona då? Är han på henne?
Sara

Idag när vi var ute och gick så luktade han henne i baken och i nacken, men sen var det inte mer med det, så tror inte han försöker något.
golf.ifokus.se
#3 har han glest hår på kroppen? I såna fall skulle jag def överväga att sätta in ett chipp i förebyggande syfte på en gång.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Bara svansen, så kan ju vara sommarsvans. Minns inte om han brukar ha det. Epona brukar det iallafall.
Jag nämnde chip i förebyggande syfte, men de verkade inte vara så taggade på den idén.
golf.ifokus.se

Har melwin brunst beteende och är på epona av den anledningen? Har inte hängt med i historien riktigt…
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#7 Många veterinärer som inte är pålästa på just användningen av chippet på iller brukar sällan vara pigga på att använda preparat på annat vis än vad som är den ursprungliga tanken. De ger ut råd om att man måste chippa om illerhanen varje år etc, går helt på tillverkarens "rekomendationer" och inte på vad som är bäst anpassat för just iller.
Jag skulle ringa och rådfråga Marianne eller be din veterinär att samtala med henne.
Det skadar ju knappast att chippa för att se om Melwins beteende mot Epona minskar och samtidigt håller nere binjureproblemen.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Marianne? :P
Får jag ett telefonnummer så ringer jag.
golf.ifokus.se

Tornvall? :) Mälaren Smådjursklinik? :)
golf.ifokus.se
#10 Marianne Tornvall www.malarensmadjur.se tele:08-59254080 :-)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Var uppmärksam på njurcystan. Elliott fick operera bort ena njuren med en stor vätskecysta på. Själva cystan tog upp bra mycket plats och var ivägen.

Torkel Falk som kollade Melwin.
Någon som har någon erfarenhet av honom?
Ska vara uppmärksam :)
golf.ifokus.se