Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 629 ggr
saddy0
0

Nybliven illerägare!

Hej, måste säga att jag är helt grön vad gäller illrar men läser o lär var dag! har även en nykomling i familjen. har en fråga bara…jag har en liten hund som är väldigt försiktig av sig o vill helst inte ha med illervalpen o göra, och hon har blivit jätte "mammig"! illern är uppfödd me små hundar o bryr sig inte värst heller. men har nån tips på hur man kan göra? är rädd att illern naffsar lite på lek men att vovven blir rädd (drt vill jag juh inte) , sen tar jag hemskt gärna emot andra tips som är bra o veta =)

[Fagmag]
0

Man ska aldrig ha hund och iller lösa utan uppsikt, Det går bra men under uppsikt är vad jag har hört iallafall!

UlrikaD
0

Det bästa är väl att låta dem vänja sig vid varandra fast med noggrann övervakning så inte någon blir rädd för den andra.

Är illern van vid hundar så blir det ju lite lättare.

Många hundar känner ju dock inte alls igen illerdoften. En del blir rädda och en del blir väldigt nyfikna.

Så låt dem vänja sig varandra i sin egen takt, men lämna dem inte ensamma med varandra.

Så länge inte någon är "på" den andra för mycket när den inte vill så kan man bara avvakta och se.

saddy0
0

tack för svaren, skulle dock aldrig få för mig att lämna dem utan uppsikt (vem skulle det?) hon är väldigt nyfiken när jag gosar me illern men bryr sig inte alls annars.. blir väl lite uppsrämt själv när folk runt omkring mig säger att jag ska akta mig för att illern ska hänga sig i strupen på lillvovven…!

Banankaka320
0

Jag lämnar mina hundar med illern :p

Dock är dem vuxna och alla tre känner varandra och hundarna undviker illern och tvärtom.

[Fagmag]
0

#4 Jo men det kan ju endå hända något någon dag?

[Mikkiz]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min lilla vovve är snällare än tomten självFlört Så här hemma gick det super bra med vovven och illrarna, vovven har t.o.m "adopterat" illrarna och de verkar trivas med en annorlunda "mamma"… Skrattande Dom busar, gosar och sover ihop osv osvGlad

Lycka till med allt och hoppas att det går bra!

MaaariaS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ta en fleecefilt i knät och låt illern gosa in sej i den och ge den sen till  hunden, så lär sej hunden känna lukten innan dom träffas.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Banankaka320
0

#5 Det tror jag inte, har sett dem bråka och då är det mest oljud och hot sen sticker dem. Illern har bitit Rottisen på näsan, hon skällde/skrek åt henne och visade tänderna och gick undan. Tror Illern börjat förstå hundspråk för när hundarna skyddar sina hundben så blir hon stel och går iväg. Litar 100% på mina hundar, dem brukar passa mina råttor om dem är ute medans jag springer på toan. (råttorna är INTE lösa med Illern haha)

VeronicaKahlbäck
0

#8 tyvärr så går det inte förutse vad som händer i alla situationer, även om du har världens snällaste djur så är det djurens lagar som gäller om det skulle uppstå någon slags situation.. Vet hur många historier som helst där det kostat djurets liv. Har sett med egna ögon när en hund attackerade sin egen ägare där det blev allvarliga skador pga ett missförstånd och det lovar jag att ingen hade kunnat räkna med.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Banankaka320
0

#9 Klart det kan hända. Men inte hänt nåt på två år så jag litar på dem ändå :)