blodprov/hormonpanel
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag undrar vad skillnaden på ett blodprov och hormonpanel är? Vad får man veta av ett blodprov och vad får man veta av en hormonpanel.
En hormonpanel är ett blodprov egentligen, det tas en större mängd och det skickas iväg för analys i USA (sist jag hörde ngt om det iaf) och det är några veckors svarstid på det. Man gör det för att få en koll på hormonernnivåerna, och då framförallt för att kolla eventuella binjuretumörer. Resultatet brukar dock inte sägas vara hundraprocentigt.
Blodprov däremot kan ju tas för vad som hellst, alltifrån glukoshalten i blodet (om man vill kolla insulinom) eller olika typer av blodkroppar (de vita kan ge ett hum om det finns någon infektion i kroppen). Det finns en uppsjö saker man kan kolla med ett blodprov och man brukar inte analysera blodet för precis allt som går när man tar ett prov utan man tar provet och bestämmer sig för de tester man tycker är relevanta i just det fallet. Att göra en DNA-analys är kanske inte det mest aktuella när illern visar symptom på insulinom tex.
Paulina
Okej tack för svaret. Va upp till marianne och gjorde den stora hälsoundersökningen och eftersom ena illern börjat visa mycke symptom på insulinom har vi ringt henne nu innan svaret från hormonpanelen kommit. Men hon hade svaret från blodprovet och det visa att båda illrarna ska vara friska. Så därför ville jag veta exakt vad det är man kollar när man tar ett blodprov. Då är det alltså binjuretumör vi väntar svar på om dom kan ha.
Vad har de för symptomer? Hade de fastat innan blodprovet? Hoppas flickorna mår bra o får vara friska!
Bianca har ingen symptom, men ville göra häloundersökning på henne pga av åldern och hennes släktssjukdomshistoria. Hon har ju blåsljud på hjärtat kom det fram. Men blodprovet va alla resultat som dom skulle. Hon hade säkert ätit innan vi åkte hemifrån, så hon va utan mat i ca 3 timmar. Tara äter inte torrfoder utan äter a/d mat, hon vägrar helt enkelt all torrfoder och har kollat hennes tänder och dom är det inge fel på. Om jag inte minns helt fel hade hon ätit på natten. Och henne ville jag kolla pga av ålder och för att hon är lite halkig på benen. Jag kolla henne för alla sjukdomar för ett år sen ungefär och då va hon frisk. Men lär nog bli en dubbelkoll för insulinom på henne, för hon är precis som både göris och kola va när dom hade insulinom.
Okej, jag tolkade din fråga mer som vad som är möjligt att få fram genom ett blodprov, och det är en hel del :) Man har nog ett standarsbatteri med tester som man kör ett blodprov genom i sådana situationer (vid allmän hälsocheck menar jag). Exakt vad som ingår i det vet jag faktiskt inte, men jag antar att det vanligaste som kan fela som man kan få svar på genom ett blodprov kollas. Marianne om någon har ju koll på området :)
Paulina