Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 711 ggr
fanta-stiskt
2011-06-15 00:04
0

Lite frågor..

Är sugen på Att skaffa iller, på lång sikt alltså, först vill jag lära mig mer om dem osv :)

Har hört av en vän att dom bits mycket i början, stämmer det?
Ni får gärna berätta lite fakta om dessa fina djur, all fakta är välkommet, vill veta så mycket som möjligt! Glad

[Sophia.]
2011-06-15 00:37
0

Det finns miljoner med trådar om det som du undrar så om du söker lite på forumet (och internett) hittar du nog en hel del för det är ju trots allt du som vill ha en iller och då får du leta reda på informationen.

Ja illrar kan bitas en hel del både i början och i slutet beroende på individen. Liksom min iller har aldrig bitit mig utom vid lek och han är inte bittränad han bits bara inte medans en annan iller kan bitas väldigt mycket hela livet ut.

Det är ju inte speciellt lätt att berätta och ge tips när vi inte vet hur mycket du vet och lite mer specifikt vad du vill veta. Jag ser att du har kaniner, jag hoppas att du vet att kaninerna och illrarna ska bevaras långt ifrån varandra när du går i iller tankar. Glad

VeronicaKahlbäck
2011-06-15 00:38
0

Har du träffat någon iller i verkligheten? Annars är mitt första tips att träffa några stycken, alla har så olika personligheter! Om du bor nära Norrköping eller Örebro är du välkommen att hälsa på mina tre odjur:-) Att hälsa på personer med iller är också ett bra tillfälle att ställa massa frågor. Man ska alltid räkna med att en iller bits i början som en hundvalp. Finns oändligt mycket att berätta om illrar men börja med att läsa igenom lite artiklar för att kanske kommer på mer frågor sen ta dej vidare så. Topp fem anledningar att inte ha iller; Rumsrenheten kan variera. Du får anpassa ditt hem efter illern då de kan ta sej in och upp där du inte trodde det var möjligt. Vissa kan störa sej på lukten. Krävande, mycket djur i en liten kropp. Dyra, kostnaderna kan vara den samma som för en hund. Topp fem anledningar till att ha en iller; Sjukt roliga, hittar på de mest otroliga saker. Sociala. Mysiga, dock väldigt individuellt. Har väldigt stora personligheter. Intelligenta.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

fanta-stiskt
2011-06-15 07:05
0

#1 Då ber jag så hemskt mycket om ursäkt för denna tråd. Skäms
Kaninägare brukar mer än gärna berätta vidare i sånnahär trådar, trodde det var detsamma här.. Är ny på sidan och hittar inte så mycket, vet inte vad jag ska söka på riktigt heller, ville veta lite grundläggande och saker som ni tycker är viktigt, det jag ville få ut av denna tråd.
Kaninerna bor ute, och illern kommer bo innomhus, som jag har förstått det så är iller ett rovdjur, och då passar det ju såklart inte att ha den i närheten av kaninerna Glad
Tack för svaret.

#2 En tjej på min skola har 2 illrar, tänkte höra om jag fick komma och hälsa på dem nu när sommarlovet har börjat. Tyvärr bor jag en bra bit ifrån Norrköping och Örebro Rynkar på näsan Annars hade det ju varit jättekul!
Tack för svaret!

[Sophia.]
2011-06-15 09:39
0

#3 Ursäkta för mitt otrevliga svar, det kan bli så när man är dum och sätter sig irriterad vid datorn men jag måste hålla fast vid att du får googla runt lite om just illrar då du vill ha djuret.

Du kan titta igenom de olika kategorierna på vänster sida då det brukar ligga någonting nyttigt i de flesta kategorier. Du kan även titta igenom artiklar där finns det massvis av bra tips. Glad

Aviendha
2011-06-15 10:53
0

#3 Även vi brukar spinna vidare i "sådanahär" trådar, men samtidigt så blir det uttjatat ibland eftersom det oftast är samma frågor som återkommer och de kommer ofta. Därför kan det vara klokt att leta lite bakåt även om du får svar här eftersom alla inte orkar gå in och svara på frågor som de redan besvarat och sett få svar från andra tusentals gånger. Det är ju synd för individen som frågar, men tyvärr blir det lätt så.

Bredvid knappen du använde för att skriva det här inlägget har du en sökknapp som du kan använda. Tyvärr går sökfunktionen inte mer än något år tillbaka i tiden, så om du rotar bland kategorierna som Spohia sade så kan du finna mer, forumet har varit i full gång i över 5 år så det finns en del matnyttigt att hämta :)

Du kan även lägga ut en annons om at få träffa illrar (eller skriva i den här tråden). Många tar gärna emot hembesök och det är ovärderligt när man funderar på djuret i sig!

Ang. bitas. Ja, de kan bitas så blodet sprutar om det vill sig illa. Illrar är själva hårhudade bokstavligt talat och de leker ganska hårdhänt varför de måste lära sig att vi människor går sönder :P Det är ganska lätt att undvika dock; blir man biten under lek så går man helt sonika därifrån = ingen lek om man bits för hårt. Eller så använder man leksaker att ha emellan sig och djuret, ibland kan de ju bli så uppspelta att de knappt vet vad de heter och då kan de råka glömma av sig.

Bett utanför lek kan även förekomma, och av olika anledningar. Det behandlar man bäst på samma sätt som om det vore i lek = ignorera och gå därifrån. Om djuret inte biter så belönas det med lek, gos, godis eller vad man nu vill ge. Oftast kommer bitfriheten av sig självt när man lever tillsammans och de flesta som har iller blir inte bitna. Jag tror jag har fått två bett senaste året, båda av samma iller som har en fotfetisch :P Så; räkna med att bli tuggad på, det är enklast att bli positivt överaskad än att bli besviken. Däremot kommer det att minska förutsatt att inget går helt galet.

fanta-stiskt
2011-06-15 13:26
0

#4-5 Tack för svaren Glad