Bytet
Brukar öppna dörren ut när jag stigit upp så Diezel kan springa ut på altanen och busa lite innan jag drar till skolan. I vanlig tur och ordning så skulle jag ta in killen när jag skulle sticka. Stel som en pinne stod han där med något i munnen. Men Diezel vad har du i munnen? frågade jag. Blixtsnabbt drog han in i en låda och försvann. Hmm vad gör han nu då den lille luen, bär han omkring massa jordklumpar från grävlådan? undrade jag för mig själv. Gick och kollade i lådan. Jo där var killen men inte var det någon jordklump, nee en näbbmus hade han i munnen. Fick bända loss musen för att kunna få bort den ut käkarna. Han skulle gärna fått äta den om de inte var giftiga. Stackaren ska få en vanlig mus av mig för att han är så duktig.
En gång iller alltid iller.
Men Skrutten då!
Barfas han? Jag tycker absolut att han förtjänar lite möss. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nee tänkte skulle börja ge honom hel föda. Köppte några frysta möss igår. Testade ge honom en men han bar bara in den i lådan sen fick den ligga där. :( vet inte hur jag ska få killen att börja äta dem dock
? Är näbbmöss giftiga? Hade jag ingen aning om. Förklara gärna närmare.
Min lilla tjej Kentucky knep en skata (!) förra våren
Mvh Jenny
#3. Har hört det. katter kan tydligen bli riktigt dåliga om de sätter i sig en näbbmus. Läste lite på Wikipedia om dem. men vet inte om det är dem vi har här. men i vilket fall så ska de smaka illa sägs det. Tar inga chanser så sådana får killen inte äta.
#4. Bra gjort för henne :) de är ganska vakna skatorna. hur lyckades hon med det?
Det är bara vattennäbbmöss som är giftiga hur som helst är det bra att du tog bort näbbmusen från honom då de kan ha ohyra och annat onyttigt i sig även dvärgbandmask kan de smittas av om de äter av vilda näbbmöss och sorkar.
Möss och annat (vet inte hur det är med just näbbmöss då de är insektsätare) kan ha mängder råttgift i sig vilket kan leda till döden åt både dom själva och en katt eller annat djur som äter upp dom som tur är skulle nog inte din iller äta upp näbbmusen då de smakar och luktar så illa.
Jag vet inte hur hon lyckades med det. Jag såg ingen där vi gick. Jag vände mig om för att se vart Cato var. Plötsligt hörde jag bakom ryggen något konsigt krax och så då att Kentucky hade tagit ett strypgrepp på stackarn… Jag försökte få henne att släppa den, men hon höll ett järngrepp tills den var död
Mvh Jenny
Nja då är det inte mycket att göra jue. :) men ni hade inte så många skator de närmsta veckorna va? de brukar hålla sig undan när en stryker med. det är ganska listiga djur kråkfåglar, de brukar ju ha bra koll när de gör något. Den var säkert jätte god för illern. Tror skator räknas som skadedjur så det är inte hela världen. :)