Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 638 ggr
[korvfisk]
0

Avmagrad tjej =(

Hej hej.

Min iller har magrat av rejält på ett par dagar. Vet inte varför men tror för att hon varit vid min mamma och jag inte varit där. Hon är super mager så jag undrar om det är någon speciell mat som jag kan få upp henne snabbt i vikt? Hon är pigg och glad men jag vågar knappt ha ut henne för hon magrat och känns så skör.  Jag tror hon saknade mig och protesterade när jag inte var där. Har en till iller som är suuuper rund och go så den här hon ser pytte liten ut. Skall jag kontakta veterinär?

Tacksam för svar

emoflickan
0

Nog för att illrar kan kräsa med maten när husse eller matte är borta..men om hon magrat av mycket skulle jag definitivt ta henne till veterinären för en koll!

[korvfisk]
0

Ja hon har ju det. Men hon är pigg och glad och vill gärna leka. Plus att hon äter och dricker. Men hon känns så tunn.. Men jag kollar med min veterinär i morgonn för säkerhets skull endå =)

Sarah
0
[korvfisk]
0

Nej såhär smal var hon inte förra sommaren. Kan man ge henne någon speciell mat så hon blir lite rund och go?

Sarah
0

hur gammal är hon och vad får hon för mat nu? är hon kirurgiskt kastrerad? de tappar muskelmassa om de är kastrerade och den är svår att få tillbaka.

[korvfisk]
0

Tre år. Yes hon är kastrerad. Men hon blev såhär för fyra dagar sen då jag inte bodde hemma. Annars har hon varit rund och fin, så jag tror hon blev lite ledsen när det inte var jag som matade och fixade henne. kan det vara så? För hon har inte varit ute och ätit något dåligt. Fri tillgång på mat har hon också haft. Och hela tiden nytt fräscht vatten.

UlrikaD
0

Hur mycket har hon ätit hos din mamma, vet du det? Har hon inte ätit någonting alls så kan de ju tappa snabbt, men då borde din mamma reagerat.

Man ska inte ge en iller någonting för att de ska öka snabbt, det är inte nyttigt. Utan de ska ju gå sakta uppåt i vikt.

Äter hon bara torrfoder? Du kan ju blanda ut lite fläskfärs annars med äggula och lite laktosfri grädde. Det brukar vara gott.

[korvfisk]
0

Mamma har gett dom mat hela tiden, hon har väl inte tänkt på om den ena ätit mer en den andra så. Okej då skall jag inte skynda på henne. Hon får torrfoder, blötmat och möss. Har även gett henne lite färs och så vilket är väldigt gott tycker hon =) skall jag fortsätta att låta henne leka och så fast hon är mager?