Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 528 ggr
Whippy
0

Illervalp eller inte?

Hej!

Jag går i illervalp tankar, men är lite osäker på om jag ska skaffa eller inte. Jag har två illrar redan, Whippy (gammeltanten) på dryga 7 år och Lucy (även kallad "nasse" från nalle puh) på 3 år.

Anledningen till att jag vill ha en valp (förutom av själviska skäl =)) är att Lucy är oerhört busig och behöver någon att busa med, men Whippy är inte alls lika sugen på att busa. Hon har fått insulinom och opererades för det i våras, dock har hon blivit mycket piggare efter operationen.

Jag har ingen erfarenhet av att introducera en valp till en "flock", Lucy var en omplacering som jag tog hand om för 2 år sedan. Whippy har jag haft sen hon var valp, och då köpte jag henne tillsammans med hennes syster, som tyvärr gick bort endast 1 år gammal.

Så min fråga är egentligen om det är en bra eller dålig idé att köpa en valp med tanke på att min äldsta iller och hennes sjukdom. Jag vill ju inte utsätta henne för något hon inte klarar av, men samtidigt behöver ju den yngre illern någon som orkar med att busa mer… För att inte tala om att jag själv jättegärna vill ha en liten pälsboll till =)

Någon som har några tips och åsikter?

VeronicaKahlbäck
0

Allt beror väl på hur sjuk den äldsta honan är, om du räknar med att hon kan leva år till säger jag skaffa en valp. Om det handlar om kortare tid tycker jag att du kan vänta. Det är ju just stressen av en ny valp som kan vara farlig, har du möjligheter att dela av så whippy har möjligheten att vara ifred om hon skulle vilja?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Whippy
0

Ja, det finns möjligheter att dela av, vi bor i en trea och jag hade inte tänkt att valpen får sova i sovrummet första tiden som illrarna gör nu direkt. Det räcker med att bli väckt av Lucy som tycker att det är helt okej att hoppa runt på matte och husse i sängen mitt i natten och busa Flört

Whippy mår ju mycket bättre nu efter operationen, men de på roslagstull sa att effekten kommer vara någonstans från 6 månader till något år, så det är svårt att säga när hon blir sämre igen. När hon väl blir det finns dock medicinsk behandling att sätta in, men är svårt att säga hur länge det har effekt heller… Så kort sagt vet jag inte om det rör sig om ett halvår eller några år…

VeronicaKahlbäck
0

#2 jag tycker det låter som att det bara är att köra, vet inte hur långt ifrån någon uppfödare ni är intresserade att köpa av ni bor men ni kanske kan hitta en valp och hälsa på och se hur whippy reagerar.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

[Nathalie62]
0

Det finns en tråd om en pastell valp som ska säljas nu, ni kan kanske ta med er kille dit och se hur dom reagerar för varandra.

Whippy
0

#3 okej, det låter ju som en bra idé Glad

#4 Har ju två tjejer så hade nog tänkt mig en tjej till.. Men hur fungerar de ihop med en kille tror ni? Det kanske inte är något större problem än med en tjej till? I så fall vore ju pastell valpen intressant, för det är ju inte så långt bort, så då kan man ju åka och träffa honom först.. Men lär väl diskutera lite med min kille innan å se vad han säger Flört