Gener eller miljö...
Vi letar hela tiden efter friskare gener att avla på, men går det att hitta? Är det bara genena som spelar in på våra illrars hälsa. Självklart inte. Men, kan vi avla oss fria från många sjukdomar så länge som våra djur lever i den miljö de gör? Kosten är inte naturlig för dem. Vi ser och hör om exempel där riskteckningar blir gamla och har ätit en naturlig kost. Men illrar som borde blivit äldre men ätit torrfoder och bott i en varm miljö.
Jag funderar lite i banorna att göra en statisktisk regression på det. Ett allternativ kan vara: Om alla som haft illrar som blivit sjuka skickar ett mail till mig med dessa variabler (nedan) så kan jag läga in det i mitt statistikprogram och se hur de korrelerar. Men, urvalet måste vara ganska stort för att man ska kunna se tendenser.
Ålder då insjuknandet inträffade
Sjukdom
Färg
Kost och godisvanor
Levnadsförhållanden (inne, utebur, promenader eller annan utevistelse regelbundet)
Riskteckningar
Sjukdomshistorik bland förfäder (om vet)
Mycket bra initiativ knubbs! Skall bli mycket intressant att se vad du kommer fram till. Tyvärr kan jag inte bidra, då jag inte haft några sjuka illrar (tar i trä!), men jag hoppas att många gör det!

Annars kan man ju lägga ut här men alla kanske inte vill skylta om hur de har sina djur eller hur mycket godos de får… ska även höra av mig till folk som inte längre finns här på forumet, eller de som finns på andra forum för att se om de kan birda oxå. Desto större urval, desto bättre
Jag ska ta och skriva ner det jag kommer ihåg av mina 9 bortgågna illrar och maila dig under veckan som kommer.
Jag vet att Charlotte Silverlås höll på med att undersöka detta och samlade in massa info om avlidna illrar men jag tror inte hon gör det fortfarande, eller?
Sara
#0 bra initiativ.
Jag skriver här:
åler insjuknande- ca 3 år
sjukdom- cutanlumfosytos, hudtumörer- godartad
färg- pastell/silver tomte/panda/blaze-variant (döv)
kost- torrfoder, periodvis rå kyckling, endel godis men mest groddolja eller b-vitamin försöker undvika sötsaker.
Levnadsföhållanden- inneiller. oftast lite öppet fönster i illerrummet. promenader under hela vår/sommar/höst, mindre under kalla årstiden då dom ej vill.
riskteckning- ja
sjukdomshistorik förfäder- döv fader och döva halvsyskon. kusin som har insulinom.
Sajtvärd på Iller.ifokus