Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 669 ggr
chade
2011-06-08 11:17
0

Matdagbok!

Det vart roligt och lärorikt att läsa vad och hur mycket din iller äter på ett ungefär varje dag i en vecka.. Ungefär som en matdagbok. För då kan jag tänka mig att man hunnit gett allt viktigt dom behöver få i sig : )

Jag tycker att det är så svårt att förstå i alla artiklar (bara dom som jag läst då, det kanske finns fler som är mer lätta att förstå för mitt sega huvud). Jag har lättare att ta in ''fakta''när det står skrivet så att en ettåring förstår, haha Obestämd

Så om ni vill kan ni ju skriva :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

kredka
2011-06-08 11:34
0

Oj vilket roligt tema :) man tänker inte så mycket på vad de äter när man matar de varje dag så ganska roligt att titta på det själv :)

ok då börjar jag:

mina pojkar varje dag har skålar full av torr foder (beroende på humör är det totally ferret eller wild taste) på kvällarna får de ett stor skål fylld med safitga bitar kött då blir det:

måndag - struts

tisdag- häst

onsdag - kanin

torsdag- kyckling (bröst, vingar)

fredag- inälvor (magar, halsar, hjärtor, etc.)

lördag - ankbröst

söndag- absolut favorit köttfärs och lammfärs :)

jag försöker att ge de olika sorters kött så ibland blandar jag flera sorter så får de lamm, kalv etc. :)

varje dag min äldre pojke för vitaminer (lilla pojken väntar tills han fyller 6 månader) och när de är riktig riktig snälla så får de iller godis :)

de får inga frukt eller grönsaker även som belöning. :)

Välkommen till ferretplanet.se :)

chade
2011-06-08 12:29
0

ungefär hur mycket kött får dom varje dag? som med kycklingen är det en vinge, eller tre, eller en vinge och ett bröst? :) Eller räknar man hur många gram dom ska få?

kredka
2011-06-08 13:27
0

får de vinge så det är en vinge var plus 1-2 kyckling bröst, delad kött får de ungefär 90 -120 gram att dela på :) plus en gång i veckan äggulan får pojkar mina glömde jag att nämna :)

Välkommen till ferretplanet.se :)

chade
2011-06-08 14:16
0

okej! :)

UlrikaD
2011-06-08 14:27
0

Inne på barf.ifokus finns en artikel om just iller. Har du inte läst artikeln så är den väl värd att läsa. Det är viktigt att tillsätta benmjöl t.ex om illern inte får i sig tillräckligt med ben. Där finns ett exempel på hur en veckomeny kan se ut.

1 - Skivspill av fläsk + Kycklingvinge - Tillsätt benmjöl

2 - Kalkonskrov + Kycklinghjärta + Grishjärta - Tillsätt lite benmjöl

3 - Kycklingskrov + kanin kött med ben

4- Oxkött + Kycklingvinge + Kycklingmage + Ankhjärta + Nöthjärta + Nötblod - tillsätt benmjöl

5a - 2 Dagsgamla kycklingar, detta är en portion, och ges antingen båda på en gång, eller en mus och en kyckling, eller en kyckling och lite annat kött.

5b - 2 möss, detta är en portion, och ges antingen båda på en gång, eller en mus och en kyckling, eller en mus och lite annat kött.

6 - Kycklingskrov + kaninkött med ben + lite lite kaninpäls

7 - Nötlever + Kycklingvinge + Fläskkött + Kycklingskrov - tillsätt benmjöl

Här är länken till hela artikeln:

http://barf.ifokus.se/articles/4d712ec3b9cb46221d044eaf-barfa-din-iller#threadlist-state

UlrikaD
2011-06-08 14:28
0

Kan tilläggas att en iller inte äter så mycket som man kanske tror. Jag vet att jag öste på kött i början och det slutade med att jag hade köttfarm under soffan sedan.

En vuxen hane äter mellan 60-80g om dagen och en vuxen hona 40-60g. Det är inte så mycket, men då är kött och ben inräknat.

Aviendha
2011-06-08 14:43
0

Mina har fri tillgång på vitalin, och sen får de mestadels möss och dagsgamla kycklingar vid sidan av. Även kycklingdelar av olika slag serveras, men det är bara en av dem som äter annat än hela foderdjur så jag försöker lägga fokus där.

chade
2011-06-08 14:58
0

UlrikaD , tack för länken och bra skrivet inlägg :)

Aviendha, så dina äter mest torrfoder? alltså som bas som dom får mest, och sen lite smått av annat?

Aviendha
2011-06-08 15:31
0

#8 Precis :) Bara en av tre som skulle gå att helbarfa i dagsläget så..

chade
2011-06-08 15:49
0

okej! :)