Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 2504 ggr
Katti84
0

försvunnen valp

förra måndagen födde vår iller 10 valpar varav den första tyvärr va döfödd.
Av de 9 överlevande var 8 stora och starka men 1 var väldigt liten och taning. Då hon bara har 7 spenar va vi övertygade om att inte alla skulle klara sig, men dagarna gick och alla mådde bra.
I söndagskväll (när de va 7 dagar) hörde vi konstiga pip och upptäckte att den största av valparna låg utanför "rummet" där boet är.Till vår förskräckelse gjorde mamman inget för att hämta tillbaka den… Vi vet fortfarande inte hur eller varför den hade hamnat där men direkt när vi lagt tillbaka den tog mamman den till sig och började slicka den. Nu var alla 9 valpar i boet.
2 dagar efter upptäcker vi att en valp saknas… Vi va först säkra på att det va samma som gårdagen men då vi kontrollerar visar det sig att det denna gången är den minsta som är borta…
Vi har letat igenom hela buren utan resultat :/

Någon som har en förklaring till detta? Såklart kan hon ha "sållat bort" och kanske ätit upp den, men borde hon inte gjort detta tidigare?

UlrikaD
0

Hon kan mycket väl ha ätit upp den.

Vad får mamman att äta? Så hon får i sig tillräckligt av det hon behöver så hon inte äter upp valpar för den sakens skull.

[AlltIEtt]
0

Fy så hemskt men mamman har säkert ätit den.

Katti84
0

hon har fri tillgång till iller-torrfoder och burkmat för kattungar. Hon får även russin några gånger om dagen.
Dagarna efter förlossningen va hon förståligt nog väldigt smal (förstår fortfarande inte hur 10 valpar fick plats i den lilla magen) men hon har nu ätit upp sig rätt mycket, så jag tror inte hon får i sig för lite…

sarae
0

#3 russin bör du nog skippa, alldeles för mycket socker i dem (för mycket socke rkan leda till isnulinom hos iller) och mögelsporer som kan vara skadliga.

Gissningsvis bör ju mamman ha ätit uppvalpen, men hon kan även ha flyttat undan den så att ni inte hittar den. Har ni kollat under boet etc och de ytor honan har tillgång till?

[AlltIEtt]
0

Kattis "3,

Bara ett råd, Du bör inte fortsätta ge russin flera gånger per dag, välj hellre något annat som är nyttigt.

VeronicaKahlbäck
0

#3 om ni inte hittar vapen så har hon ju ätit upp den. Vad är det för märke på iller samt kattmaten?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Katti84
0

russin får hon som godis när vi "stör henne" kanske 2 st 2-3 ggr/dag.
Tips på ngt annat man kan ge henne?

Vi har kollat iprincip överallt men inte lyft på boet för vi vill inte störa för mycket. Men höet är så packat där att jag inte kan tänka mig att den ligger där…

Hur känsliga är de efter 10 dagar? vågar man lyfta så pass mycket att man kan kolla under?

Katti84
0

jag vet faktiskt inte vad den heter, sambon som köper den i djuraffären. En stor fyrkantig pappkartong (som är kastad) med mindre silvriga påsar inuti.

Kattmaten är friskies för kattungar

VeronicaKahlbäck
0

#7 vetegroddsolja använder jag. Det ska inte vara några problem.

VeronicaKahlbäck
0

# 8 inget av fodrena är att rekommendera, kommer inte eller ihåg vad det heter just nu men vet vilket du menar. Båda har iaf fel sammansättning, innehåller för mycket kolhydrater samt växtprotein. Illrar är strikta karnivorer, äter endast kött så man vill ha så stor del som möjligt av det. Det som brukar rekommenderas mest av torrfoderär orijen och Vitalin.

Katti84
0

hmm
detta är det enda fodret som är riktat till illrar som vi har hittat häromkring.
Har dessutom blivit rekommenderade att köpa detta av både uppfödare och de i djuraffären.

var hittar man detta då?

Doktor-och-Designer
0

Tyvärr har hon nog ätit upp valpen om ni inte kan hitta den :( Hur stor yta har honan nu att röra sig på? Det kan vara bra om den är relativt begränsad när valparna är så små. För oss har en valp kommit utanför boet en gång vad vi har sett. Mamman var på väg till lådan och hade lite bråttom, en valp som diade hade sugit sig fast så den följde med ut och sen trillade den lös. Mamman såg den då på vägen tillbaka och bar in den igen.

Det låter inte som det fodret ni har nu är något av de bästa. Som vermonica skriver är Vitalin riktigt bra, och även Orijen är bra. Totally Ferret är också ett jättebra foder. Som godis rekommenderar jag vitaminkräm, vetegroddolja (inte för mycket per dag) och godis som är gjort av torkat kött.

Doktor-och-Designer
0

Grattis till valparna förresten!

reira
0

Orijen är för katt egentligen och går att hitta på ganska många djuraffärer. Ring runt och kolla. Oftast mer "privata" djuraffärer som har det, Djurmagasinet till exempel har det inte. Vitalin beställer man på internet. www.ahms-illertorg.se har för beställning. De säljer också Orijen

reira
0

Här hemma kör vi på Vitalin just nu men ska byta tillbaka till Orijen!

Katti84
0

tänk vad lite man vet trots att man tycker att man är påläst och har tagit råd av de man tror är erfarna…
Tack alla!

[AlltIEtt]
0

Kattis "11,

Tyvärr vet oftast inte djuraffärer vad dom pratar om även om dom tror det själva. Läste i en tråd här någonstans att "carnia lynx"  oxå ska vara ett bra foder, det bästa med detta är att dom kan beställa hem det utan problem, vet flera som har gjort de på olika platser i landet, då slipper man beställa via nätet och slipper frakt.

Det finns godis som är gjort helt utan socker som man kan prova, är det bara väldigt lite man ger varje dag en kort tid nu så är det ingen fara.

JossanH
0

Friskies är ett av de sämsta fodren man kan ge- både till katt och iller. Det har skapat många problem både för katt och illerägare när deras husdjur har gått på detta.

Förpackningen ni menar är kanske en stor ljuslila/gråaktig förpackning? I sådana fall är det Versele Ferret Complete och det är inte ett bra illerfoder. Då är tex kattfodret Orijen eller Carnia lynx mycket bättre.

De enda rena illerfodren som man kan rekommendera på den svenska marknaden är Vitalin, Totally Ferret eller James Wellbeloved Ferret Complete.

Om honan nu har fått i sig för dåligt med näring så är risken ännu större att hon ätit upp valpen för att få i sig mycket näring genom den.. Tyvärr kan det mycket väl vara så.

Russin var förut ett "bra" godis till illrar då dom gillar det så mycket, men efter lite mer kunskap och forskning har man insett hur dåligt det är för illrar. Försök att inte ge något som är sött så som frukt eller vissa katt och hundgodis.
Bra godis som kan vara till stor hjälp för din hona är vitaminpasta (Gimpet multivitamin, finns i många djurafförer), äggula (ska endast ges ca 1/vecka), rått kött eller torkat kött från djuraffären (tex kycklinghals, kycklinghjärta och kycklingfilé).
Ger du kött (som är ett jättebra tillskott både för tänder och proteinmässigt) så ska det alltid vara rått och okryddat. Du kan blanda färs med tex äggula och se om hon äter det eller ge ett par kycklinghjärtan i veckan. Hjärtan brukar vara uppskattat (och näringsrikt!!!) och finns att köpa på tex city gross eller willys.

Lycka till med bebisarna!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Katti84
0

#6 hittade förpackningen :) Ferret pro heter det…
men ska försöka få tag i det andra då!

#12 fram till 2 veckor innan valparna kom har hon delat bur med hannen och hade då ca 9 m2. Nu är buren delad och hon har ca 4 m2 med en bodel uppdelad i 2 rum. Ungarna ligger i den isolerade delen längst in och där är en kant så de inte kan komma ner till markdelen.
Hon håller sig mest i boet och går bara ner för att gå på lådan. Vill inte stänga av den delen då jag vill att hon ska kunna komma ut i friskluften om hon vill det

TottsiGirl
0

Säljer också Vitalin och har lager där man kan hämta sin beställning på lite olika platser i Sverige, kanske finns det något nära dig?
www.hungryferrets.se

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Sarah
0

Om honan fått så dåligt foder är det hög tid att börja ge henne ordentlig mat och näringstillskott. Sånt här borde ni verkligen tagit reda på innan ni skaffade valpar. Honor förlorar mjölken pga så här dåligt foder. 4m2 är dessutom olagligt för en hona med ungar, för en iller utan ungar med för den delen.

Doktor-och-Designer
0

#19 Då förstår jag hur du menar. När jag läste "rum" tänkte jag att du kanske hade honan så hon kunde vara i flera rum (inomhus) och tänkte då att det är ganska lätt att valpen har kommit bort någonstans (om mamman har flyttat den).

JossanH
0

#19 Även ferret Pro är ett dåligt foder.. Men som jag skrev i inlägg #18 så finns det mycket du kan göra för att få henne på fötter igen! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Katti84
0

#21 du får det att låta som vi missköter henne, och så är verkligen inte fallet! Vi kollade med andra uppfödare, samt djuraffären och blev rekomenderade detta fodret eller mjaus torrfoder. Vi valde detta eftersom det va riktat till illrar. Vi hade absolut ingen anledning att misstro dem! Buren har ett markmått på drygt 4 m2 samt en överdel med 2 rum och är över måtten för vad som är godkännt! Dessutom har hon 9 m2 plus 4 rum ovan mark i vanliga fall och har det hur bra som helst! Och hon mår absolut inte dåligt av denna maten (även om jag efter att ha läst här kommer byta), hon går upp i vikt, hon har massor av mjölk och valparna växer precis som de ska!

duholm
0

#24: Man får inte tillgodoräkna våningar, utan det är markmått som gäller. Sedan en varning om du tänkte ha valparna kvar där till de flyttar så är minsta godkända mått för allihop 10m2…

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

JossanH
0

#24 ni gör rätt som ska byta. Ibland kan dom tuffa på ett tag på dåligt foder (även mjaus torrfoder är rent ut sagt skit) men ofta märker man sviterna av detta på sikt..
Djuraffärspersonal är ofta "utbildade" eller självlärda genom de företag som säljer foder. Och hur dåligt ett foder än är så står det alltid på förpackningen att det innehåller alla näringsämnen som djuret behöver annars skulle de ju inte få något sålt! Jag litar inte ofta på djuraffärspersonal då de är "partiska" och ofta vill sälja det foder dom har. exakt hur välanpassat fodret är vet dom ofta inte.
Har man iller så märker man även att man måste vara extremt påläst själv. Har man inte kunskapen när man ska till en veterinär kan man i värsta fall få helt fel instruktioner eller fel behandling..
Både veterinärer och djuraffärspersonal brukar höja ögonbrynen när man nämner att man helst ger rått kött till sina djur. Den mat som vilda djur äter, som är det mest naturliga man kan ge.. Det är lite underligt egentligen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

Säger ingenting om hur ni sköter era illrar, konstaterar bara att ytan är olaglig (du skrev bara 4 ovan) och att det är uselt foder, vilka andras illrar har förlorat mjölken av. Väldigt nyfiken på vad det är för uppfödare som ger dig så dåliga råd. Sen har ju du varit här inne ett tag och hade förmodligen fått väldigt andra svar om du frågat här inne.

Jag har själv haft en hona vars mamma blev av med mjölken då hon fick uselt foder. Min hona var väldigt hälsosam, men hennes syskon hade inte samma tur. Dock var tandhälsan katastrofal på min hona redan från 13 veckors ålder när jag fick henne. Resultat av dåligt foder till mamman.

Katti84
0

#25 att man bara fick räkna markytan hade jag faktiskt ingen aning om, jag har uppfattat att det gäller den totala ytan :s Så då är det nog dax att påbörja en utbyggnad. #27 härinne va jag för första gången igår. Hade jag vetat innan vad jag vet nu så hade jag såklart sökt information på annat sätt. Men när vi har fått råd och tips från folk som har fött upp i flera år, så utgår iaf inte jag från att det har fel…

Sarah
0

Oops, sorry, då har jag blandat ihop dig med ngn annan :S tar tillbaka.

Sara
0

# 28 Gamla rävar, är gamla rävar överallt vad det än gäller. Hur många gånger har man inte hört "Det har fungerat förr, så det fungerar nu med, så varför ändra på nått." Så därför ska man prata med massor av olika folk med olika erfarenheter vad det än gäller. Ibland har människor med kort vana bättre koll just för att de tagit till sig nymodigheter.

Jag har märkt att många med lång erfarenhet inom vilket område som helst ibland har svårt att ta till sig nya råd och rön samt anser att det är dravel och nymodigheter. "Det har ju fungerat bra hittils…" Jo, men det kanske finns nått som fungerar bättre.

Lycka till!

Sara

Katti84
0

Jag måste erkänna att jag verkligen mår dåligt över detta! Hela tiden har vi trott att vi har gjort det bästa för dem. Vi har fått så mycket beröm för buren och aldrik tvekat på att den är tillräckligt stor. Samma sak med maten. Men som sagt hade jag ingen anledning att misstro dem. Men jag är iaf riktigt glad att jag hittade hit så vi får en chans att rätta till. Tack för alla tips! Nu gör vi om och gör rätt :)

sarae
0

Måste säga att det är underbart med folk som lyssnar och tar till sig ny information utan sura miner! Tummen upp och lycka till nu!

enbartmalin
0

Vad kul med folk som faktiskt tar till sig och gör något bra av det i stället för att springa skrikandes iväg med orden "Ni är jätte dumma, jag har alltid rätt" :)

Grattis till valparna och lycka till!

Hälsningar Malin

FerretCrow
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller med 32 och 33. Lycka till. kanon att du suger åt dig all info och rättar till det som har blivigt tokigt ;)

JossanH
0

Håller också med! Det är stor skillnad när det kommer till mognad och ansvarstagande att resonera så som du gör eller resonera att folk säger saker för att vara "elaka".

Som Sara säger så finns det alltid de som går i samma fotspår år efter år utan att vrida på huvudet.
Bra att du vågar ta till dig :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
0

Tänker samma som ovanstående, redan igår tänkte jag gud vad skönt äntligen någon som kommer in med frågor sen lyssnar och verkligen vill lära sej. Så ett till tips, det är aldrig för sent för en ny mentor, finns flera här inne som jag är säker på att de mer än gärna ställer upp. Finns liksom inte en person på jorden som gjort rätt med allt i början, ingen här inne och inte heller jag.

duholm
0

När kommer det bilder på odjuren?! Jag är supernyfiken! Vill gärna veta kön på pälsarna också!

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

JossanH
0

Jag vill med se bilder :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Nathalie62]
0

Jag också :-)

Katti84
0

Nu finns ett album uppe på de nu 2 veckor gamla valparna :)

JossanH
0

Söta valpar :)

Men är verkligen buren minst en meter hög?

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Nathalie62]
0

Var in och tittade i ditt album, grattis till valparna, dom var jätte söta :-)

nagontogmittnamn
0

Du är ju från vettet människa. Du kan ingenting om illrar och så får du för dig att avla. Hur kan du på något sätt påstå att du har läst? hur är det möjligt? Det första du får upp om du googlar på iller är ILLER.IFOKUS. Hur kan du ha missat det?

Jag gissar att det enda du har läst, är iller hemma som är skriven av ICA förlag. Där står det att det är okej med Russin. Det är något man tipsade om för drygt 10 år sedan som bra godis. Men folk läste på och fattade året efter att det var skit och orsakar cancer.

Du ger ett av dom värsta illerfoderna som finns, du har en olaglig bur. Du fattar inte ens att valparna behöver hanteras! Eller oj, du har ju dina i bur så då kanske dom inte behöver ha så mkt social kontankt?

Hur kan du tro att ett kennelnamn kommer att lösa inavelsproblemet?

Bara för att det kommer mjölk så betyder inte det att den mat du ger henne är bra. Titta på alla fattiga människor som lyckas få barn, och få dessa att överleva trots att det inte finns mat att äta!

Det enda positiva är att du verkar förstå vad du har utsatt dina djur för, och be dina kunskapsbefriade iller-kunniga-vänner att läsa på för guds skull! Russin var ute för ett decenium sen!!!!!!!!!!

Hoppas att dina illervalpar får ett hem där dom får bra mat, slipper att bo i bur och där någon har kunskap om vad det är för djur!

AnnaJosefine
0

# 43 Men nu ska vi inte hoppa på folk! Hon har insett sitt misstag och vill nu göra gott för det. Annars hade hon ju inte fortsatt fråga och lära sig mer av de andra här på forumet som har erfarenhet och är pålästa!

Jag blir bara glad över att Katti84 tar till sig kritiken och vill förändra och förbättra. Det hade varit sju resor värre om personen i fråga stått på sig i sin sak om hur denne höll sina illrar.

Hon har ju inte haft all info up to date och jag kan själv säga som blivande illerägare att utan bl a kontaken med uppfödaren, vänner med iller samt detta forum skulle varit lika lost som Katti84. Jag tycker hon är skitstrong som visar att hon tar till sig kritiken som jag sa innan! Även om jag med höll på att storkna när jag först såg tråden!

Jag tycker helt enkelt att vi ska vara glada över illerägare som Katti84 som faktiskt frågar och får svar och faktiskt tar till sig!

Jag tycker att de som är pålästa här på iFokus ska peppa henne att kunna förbättra för illrarna och inte "kasta skit" på henne när hon nu är öppen för konstruktiv kritik =)

nagontogmittnamn
0

Att kasta skit innebär att komma med ogrundad fakta vilket jag inte har gjort. Jag har skrivit att det är positivt att hon förstår vad hon har gjort.

Hon är inte bara illerägare hon är UPPFÖDARE, man tar bara kullar om man känner till djuret i fråga och vet vad det är för något. Det är en självklarhet. Synd om en valp blev uppäten för att hon inte gav mamman sjyst mat.

AnnaJosefine
0

Därav att jag satte citationstecken på kasta skit ("kasta skit")… Men hur som helst, jag tycker det lät som att du inte läst alla inlägg där övriga skribenter, precis som jag, berömmer henne för sin härliga attityd och förståelse att "vi" endast vill illrarnas bästa.

Och som du kanske också förstår vid närmare eftertanke att hon inte hade full koll på vad det verkligen innebär att avla illrar men nu vill lära sig och bli en fullt seriöst uppfödare. Det finns säkert ett stor mörkertal med uppfödare som tar ännu sämre hand om sina illrar och inte är öppna för konstruktiv kritik.

Jag håller med dig på det du skrev, men du skrev saker som tidigare skribenter redan behandlat. Jag tyckte bara att det var lite osjysst att skriva så där när hon faktiskt har känt sig dum för att hon inte visste bättre. Det var allt.

Faxlin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#45: Hon trodde ju faktiskt hon fått rätt information då hon talat med andra uppfödare. Vilka det är som gett så otroligt fel information vet jag dock inte, och jag bryr mig inte just nu heller. Det viktiga är att hon kom in hit, hon såg sitt misstag och vill nu göra rätt.
Klart man som nybörjare kan lita på uppfödare som hållit på länge, eller om de bara påstått sig hålla på länge till henne. inte så lätt att veta hur man skiljer idioterna från de seriösa om man är ny. Även om jag håller med om att man bör har långt mycket mer kunskap innan man börjar avla oavsett djursort. Men nu är det gjort och hon är villig att lära, det är det viktiga i det hela. Att hon har viljan. Inte alla har det.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AnnaJosefine
0

#47 Kunde inte sagt det bättre själv =)!

enbartmalin
0

#43 Bete dig ordentligt!
Det enda du gjorde med det inlägget var att upprepa det andra redan skrivit fast på ett riktigt otrevligt sätt!
Innan du skriver kanske du kan läsa hela tråden? TS har tagit åt sig och ska rätta sina fel.

Hälsningar Malin

Katti84
0

Tack för ert stöd! Jag lägger inte ens energi på att kommentera… Men jag tänkte iaf berätta att mat, godis och vitaminpasta är beställt, bestämmelser om exakta burmått är påväg med posten och material till nya burbygget är beställt och hämtas på fredag! :)

enbartmalin
0

#50 Vad kul! :D

Du anar inte hur kul det är och hur glad man är när någon faktiskt väljer att lyssna :D

Hälsningar Malin

AnnaJosefine
0
reira
0

Tänkte bara så där i förbifarten, behövs det en bur? vet ju inte hur ni bor men vill man inte ha dem i hela huset kan ju ett rum eller bara avgränsad yta med grind eller så fungera. minsta tillåtna mått är ju ganska litet ändå. Glad Nu är ju bur ett ganska vitt begrepp. Kan ju vara allt från smådjursbur till stor utegård och jag vet ju inte riktigt hur ni hade tänkt heller :)

[HippieAngel]
0

#53 Precis så har jag gjort! Mina illrar bor just nu i badrummet/hallen. Men vanligen, när jag inte har sex illrar, så får de springa fritt i lägenheten :)

UlrikaD
0

#54 Varför har du delat av det nu? Undrade bara, de behöver ju mer yta om de är fler.

Katti84
0

Vi har ju dem ute. Vi hyr ett litet hus som med sina skrymslen och vrår inte är lämpade för att ha illrar lösa. Dessutom har vi bara 1 dörr i huset och den är till ett litet badrum där jag absolut inte vill stänga in dem. Har dessutom 2 katter och en hund och båda illrarna används till jakt och då hannen kan va rätt bitsk ibland hade det inte funkat. Tanken är ju att ha en stor "gård" när vi väl har hittat ett eget hus så detta va mest en tillfällig lösning med precis 5 m2. Men nu har vi fastnat här i 2 år så nu blir det en utbyggnad iaf. Buren är i dagsläget delad för att honan ska va för sig själv med valparna

reira
0

Ok! Det låter ju faktiskt jättebra! Då förstår jag! Lycka till med byggandet!!

Sarah
0

Jag har inte heller några dörrar i mitt hus utan har satt upp grindar där det behövs. Har katter oxå ;) Att de används i jakt är väl ingen ursäkt till att de är bitiga.

[HippieAngel]
0

#55 Så har det varit hela tiden :O

UlrikaD
0

#59 Men du skrev att vanligtvis fick de ha hela lägenheten men nu hade du delat av? Undrade bara varför det var avdelat nu.

Eller så missförstod jag någonting helt enkelt.Skrattande

[HippieAngel]
0

#60 Just därför att det blir lite mindre yta att städa plus att det blir enklare för mig när jag väl ska städa :) Men de kommer givetsvis ut och springer varje dag ;)

Katti84
0

#58 Han bits inte, han är bitsk/hård mot katterna ibland. Dessutom används hunden i jakt så jag riskerar inget. Enda alternativet att kunna ha dem inne där det är illersäkert är sovrummet… Burbygget är iaf i full gång nu. Fast även om det blir betydligt större och bättre än innan så vill jag inget hellre än att ha ett eget hus nu så vi kan bygga en stor gård till dem :)