Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 3738 ggr
AmeliaH
2011-05-26 21:56
0

Råttgift?!

Akut hjälp!

Var precis ute med killarna och de grävde runt i ett hål. Tony blev helt blå om huvudet när han kom upp. Jag misstänker att det är råttgift och har ringt vet.

Om jag åker till Barmossen, som är det enda som är nära för mig utan bil, vad ska jag säga till veterinären att de får och inte får ge killarna? Om det är råttgift är det så att de måste ha käkat av det för att det ska ge någon verkan?

Hjälp hjälp hjälp!

sarae
2011-05-26 22:04
0

Råttgift verkar på iller på samma vis som på andra djur. Alltså räcker dte med att veterinären vet hur man behandlar en hund/katt som blivit förgiftad, och de ska alla ha koll på.

Har de haft nosen i det, är risken stor att de kan ha fått in lite i munnen oavsett, och tyvärr kan de bli ganska dåliga även av bara lite gift. Så du gör helt rätt som åker in

Håller tummarna att allt går bra!

AmeliaH
2011-05-26 22:06
0

Tack! Då åker jag in på en gång!

HerrDevlin
2011-05-26 22:11
0

Jag skulle säga att han måste ha fått i sig det för att det ska göra någon skada!

Råttgift innehåller ofta en slags antikoagulantia, dvs gör att man lätt blöder och att det inte slutar blöda för bildning av koagulationsfaktorer till blodkoagulationssystemet har blivit hämmat av råttgiftet. Det är ungefär som warfarin (Waran) som man äter när man får blodproppar och behöver blodförtunnande. Så man dör inte direkt eftersom man har en del fungerande koagulationsfaktorer i blodet redan, men när de är slut så kommer man inte ha några fungerande och då börjar man blöda för minsta lilla. Till slut dör man av inre blödningar.

Vitamin K motverkar warfarinets effekt, om det är det som är i giftet! Tror man får det i sprutform om man kommer in till veterinären så det snabbt kan verka. Har du något hemma som är rikt på K-vitamin kanske du kan ge det. Kommer inte på något livsmedel som innehåller det på rak arm men ska söka lite!!

EDIT: Du är redan på väg, toppen! Bättre att få ordentliga läkemedel på en gång istället för osäkra huskurer

HannaM
2011-05-26 23:43
0

K-vitaminrikt är för framtida bruk eller om någn är intresserad sådan lämplig illermat som brysselkål tex=p

Annars är Amelia hos veterinären, killarna verkar må ok men det är mycket folk där så dom rekomenderades att åka till roslagstull imorgon. Jag vet inte våldsamt mycket om råttgift men känns det som en bra ide?

Sara
2011-05-27 00:00
0

Alltså, har de fått i sig råttgift så känns det som om i morgon blir försent.

Sara

HannaM
2011-05-27 00:03
0

Det var väl både vad hon och jag tyckte också, alltså är hon kvar.

HerrDevlin
2011-05-27 00:35
0

Var osäker på hur lång tid man hade på sig så googlade upp det. Hittade att en viktig faktor hade en halveringstid (den tid det tar för hälften av ämnet att försvinna från blodet) på 4-7 timmar. Så har man otur har hälften av alla fungerande faktorer av den typen försvunnit 4 timmar efter att råttgiftet tagits upp i blodet. Så det känns som att det är lite brådis och att det är bra att hon stannar kvar där hon är.

[HippieAngel]
2011-05-27 01:23
0

Vatten aktiverar giftet! Det är så det verkar, råttorna äter giftet, blir väldigt törstiga och sedan dör de :(

[AlltIEtt]
2011-05-27 02:11
0

Uppdatera gärna hur de gick för Tony och om det var råttgift han hade fått i sig.

AmeliaH
2011-05-27 02:32
0

Nu är vi äntligen hemma igen!

Vi fick en K-vitaminspruta till varje iller och sedan så har vi fått tabletter att ge dem morgon och kväll under fem dagar. Som påpekat så koagulerar inte blodet vilket kunde ge symptom i form av blödande slemhinnor och blåmärken på buken.

Giftcentralen och veterinärer sa ungefär samma sak att det kan ta upp mot 1-2 dygn innan det syns något på djuret och då är det oftast försent.

Som Hanna sa så rekommenderade de mig att åka till Roslagstull imorgon, men jag valde att stanna kvar i vilket fall som helst. Bättre att häcka där än häcka hemma (även fast att jag bor ca 3 min promenadväg därifrån). Fy skam den som ger sig. Veterinären och systrarna sa alla att de kändes jätteosäkra men vi hjälptes åt och jag måste säga att det inte märktes att de inte kunde något om illrar. De har bett mig att höra av mig till Roslagstull om jag skulle se blod någonstans, vilket jag hoppas att jag slipper.

Så imorgon så ska jag ringa dit och sen ringa till föreningen i huset och skälla ut dem för att de låter (eventuell) råttgift ligga ute hur som helst.

Någon som vet om det får göra det? Finns mycket hund och katt i området som springer löst så det känns jättefel att det ska ligga där.

AmeliaH
2011-05-27 02:36
0

#7 Kan det ha någon betydelse om de redan fått medicinen tro?

#8 Jag hoppas det inte är råttgift för de fick sig en slurk vatten var på sjukan. Inga stora mängder, men lite granna.

#9 Ingen kunde riktigt säga om det var gift eller inte. Vet. sa något om att man brukar ta blodprov på hund och katt men ville att jag skulle ta det med roslagstull isf.

För övrigt ska jag försöka få en bild på smurfiller. Verkar sitta som berget färgen så Tony går runt med en snyggt blått huvud. Estor har bara fått sig en liten blå haklapp.

UlrikaD
2011-05-27 04:09
0

Men vad hemskt, hoppas allt gick bra.

Råttgift är otroligt hemskt vilket djur som än får i sig det tycker jag. Absolut inget humant gift att döda råttor med.

Tycker det var kanon att du stod på dig och stannade. Hoppas verkligen att båda mår bra nu.

Läskigt! Hälsar mina illrar härhemma och ryser lite smått.

[Nathalie62]
2011-05-27 05:29
0

Stackars killen, hoppas det inte var gift han fått i sig. Konstigt att hälla ut så när det går lösa djur på stället.

AmeliaH
2011-05-27 09:47
0

#12 Verkligen inte humant! Jag hoppas att den som gjort detta får veta vad som hänt, så den personen kan skämmas över vad denne gjort!

Båda verkar må bra, dock ganska så trötta och vill bara mest sova. Men det hade jag också gjort om jag hade varit på akuten fram till 2 på natten. :)

HannaM
2011-05-27 09:55
0

Tror du måste skylta om råttgift? Iaf har jag vid flera tillfällen set lappar om att det är utlagt.

AmeliaH
2011-05-27 10:03
0

Ja, så borde det göras när man bor i ett område som jag bor i. Men var det någon som visst vad den gjorde så hade den antagligen inte lagt giftet bara rakt upp och ned utan i en dosa. Så gjorde den personen inte det så har den nog inte satt upp en lapp vilket antagligen betyder att den personen inte vet vad den höll på med alt. skiter i det fullständigt.

Faxlin
2011-05-27 11:50
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja man måste enligt lag skylta om att man har lagt ut råttgift. Tyvärr finns det en hel del folk som lägger ut det utan att skylta för de vill ta död på alla ute katter. Det är ett stort problem som finns runt om i landet faktiskt. Det är vidrigt och hemskt. Men det finns gott om sådana. Även de som blandar råttgift i kattblötmat för att verkligen vara säkra på att dra till sig katter. Så har du otur så är det en sådan människa du har i ditt område, och då lär inte råttgiftet försvinna utan bara bli mer. :(

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AmeliaH
2011-05-27 13:07
0

#17 Fy fan, det där är bara vidrigt.

Jag har försökt få kontakt med fastighetsförvaltaren. Jag hoppas att han tar saken allvarligt och kan ge någon inverkan på vem det nu kan vara som gjort detta.

Gottfridsson
2011-05-27 13:48
0

Nu har du redan varit hos veterinären, men ifall du eller någon annan råkar ut för råttgift igen…

Rå äggula innehåller K-vitamin och kan ges som en första åtgärd, innan man kommer till veterinären och får K-vitaminspruta.

Jag och min dåvarande gubbe (som just den dagen givetvis var på jobbet 12 mil bort), hade 4 grisar på rymmen i ladugården och eftersom vi inte vissta om dom kommit åt det råttgift som kommunen lagt ut, fick vi rådet av veterinären att ge grisarna varsin äggula, tills gubben hunnit hem från jobbet och hämtat sprutorna.

Jag och grantanta såg nog rätt roliga ut, när vi jagade grisarna för att ge dom varsin äggula. De som inte fått, sprang ifrån oss och när vi väl lyckats fånga någon och den fått sin äggula, så jagade grisen oss! hehe

AmeliaH
2011-05-27 13:51
0

#19 Det kanske är en bra idé att ha i bakhuvudet om det nu skulle dyka upp råttgift på några fler ställen. Man vill ju inte gå ut och promenera med dem hur som helst om det finns elaka djurhatare i området. :(

AmeliaH
2011-05-27 15:27
0

Sådär, nu har jag varit i kontakt med fastighetsförvaltaren! Han tog saken mycket allvarligt och ska prata med förening och sätta upp lappar i portarna runt omkring området.

Håller tummarna att inget annat djur, eller barn, hinner dit och stoppar i sig innan informationen nått ut till övriga grannar.

HerrDevlin
2011-05-27 16:30
0

#11 Eftersom ni var snabbt inne och gav K-vitaminsprutor ska warfarinet bli oskadliggjort, för har man höga doser K-vitamin kan faktorerna produceras en annan väg än den som är blockerad av warfarin. Så man får se till att ge K-vitamin så att koagulationsfaktorerna kan fortsätta produceras så länge warfarinet finns kvar och ställer till trassel i kroppen.

Är man snabb kan man framkalla kräkningar hos djuret för att de ska spy upp det mesta innan det hinner tas upp i blodet, och så kan man ge lite äggula efter det i så fall. Men hur framkallar man kräkning hos iller? :P

Jag skulle tro att om de inte fick så mycket vatten är det nog ingen fara. Det jag tänker kan hända är att man späder ut det så att det snabbare förflyttas genom mag-tarmkanalen och därmed tas upp fortare än om det hade fått flyta fram i egen takt. TROR jag, har ingen källa på detta, endast egna spekuleringar. Men det gör inte att råttgiftet i sig blir mer potent på något sätt.

Jag har tenta på det här om två veckor så det är bra med repetition för min del :P

För övrigt är det vidriga människor som ägnar sig åt denna sysselsättning. Även om det är superhemskt när djur får i sig det så finns ju också risken att ex grannens barn springer ner i hålet och äter jord eller vad som helst. Hur hade de reagerat då när de får höra att tvååringen dog av deras hand?

[Nathalie62]
2011-05-27 16:32
0

#21, Bra bra, hoppas han gör det omgående.

Hur är det med Tony ?

AmeliaH
2011-05-27 16:44
0

#23 Tony mår bra, men han är fortfarande blå om huvudet. Det var inte så populärt att tvätta kring ansiktet så jag vet faktiskt inte hur jag ska gå till väga för att få bort färgen.

Inte för att det är så viktigt, men för att jag även tycker synd om Estor, så var han faktiskt också nere i hålet och grävde runt. Såg först när Tony kröp ner eftersom att Estor är så mörk i ansiktet nu när han bytt till sommarpäls. :)

[Nathalie62]
2011-05-27 16:48
0

#24, Skönt dom mår bra, blir djur blå om huvudet när dom får råttgift i sig ? Vilka är symtomen när man misstänker det ?

AmeliaH
2011-05-27 16:57
0

#25 Det finns ju olika typer av gift, antingen i dosa eller som man strör ut. Som jag förstått det så är det som man strör ut färgat i en stark färg för att man just snabbt ska kunna se om ens husdjur har kommit i kontakt med giftet.

Första symptomen är blåmärken på buk och som små blodprickar i tandköttet, sedan kan djuren börja blöda i kroppsöppningar och ha blod i avföringen. Sen om det finns några andra tecken vet jag inte, men det var vad veterinären sa och kollade efter igår.

Faxlin
2011-05-27 22:11
0

#18: Bra att fastighetsskötaren brydde sig. Hoppas att de som lagt ut det också bryr sig bara. Så de inte blir bättre på att gömma det. :(
Jag är ledsen om jag låter negativ, men jag har tagit hand om en hel del hittekatter som vi inte kunnat rädda på grund av detta. Och även varit angagerad i andra fall där de katter vi skulle fångat in istället har fått avlivas på grund av just folk som förgiftat dem med råttgift. :(

Håller alla tassar och tummar här hemma för att det ska gå bra med dina illra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AmeliaH
2011-05-27 22:27
0

Jag tror nog att den värsta faran är över, de sprang nämligen iväg med ett stort melonskal mellan tänderna. Bara in och krypa under sängen för mig då!

Tack för alla tips och lyckönskningar! Det värmer mig att det finns så många här som bryr sig så starkt för alla dessa illrar runt om i Sverige!

[Nathalie62]
2011-05-28 10:13
0

Att man kan göra så, stackars djur. :-(
Springer dom med iväg med din melon så är det nog ingen fara :-)

HerrDevlin
2011-05-28 12:11
0

Grejen är att det tar ett tag innan man ser några symptom, några dagar tror jag det ska vara. Så se till att ge tabletterna du har fått av veterinären och sluta inte bara för att det verkar som att de mår bra för stunden. Det finns många som resonerar så med antibiotika bl a, vilket har bidragit till den stora antibiotikaresistensen vi har att dras med nu :(

AmeliaH
2011-05-28 19:27
0

#30 Nej den chansen vågar jag inte ta. De får äta färdigt sin kur!